شروط موفقیت «قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده»

مبلغ/ یک عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس کلینیک سلامت خانواده گفت: اجرای موثر «قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» با توجه به اهمیت و ضرورت تحقق آن، نیازمند متولی قوی و ناظری پیگیر و پاسخگوست.

به گزارش «مبلغ»، دکتر سید کاظم فروتن در گفت‌وگو با خبرنگار ایرناپلاس افزود: یکی از طرح‌های بسیاری خوبی که مجلس یازدهم آن را به تصویب رساند، قانون یادشده است که در تداوم ازدواج و فرزندآوری طراحی شده تا مسائل و چالش‌های ایجاد شده را برطرف کند.

وی با بیان اینکه روی این طرح بسیار کار شده و از فیلترهای مختلفی هم عبور کرده است، گفت: به طور طبیعی هزینه‌های اجرای آن هم محاسبه شده ضمن آنکه در اجرای این قانون، موضوع مهم «اقتصاد» نیست بلکه اجرای درست و دقیق طرح، نیازمند نظارتی اصولی و موثر است؛ در واقع با تصویب این طرح، کار مجلس شورای اسلامی تازه آغاز شده است.

وی ادامه داد: موضوع نظارت بر اجرای درست این قانون و پاسخگو بودن دستگاه‌های دولتی در برابر آن از جمله مواردی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد این قانون به سرانجام مطلوبی نمی‌رسد.

فروتن که دارای دکترای خانواده و سلامت جنسی است با یادآوری قوانینی همچون حجاب و عفاف که ۱۷ سال پیش پس از هزاران ساعت کار و تحقیق و بررسی، در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شد و همچنین مصوبه‌های ستاد ملی زن و خانواده در افزایش باروری و قانون تسهیل ازدواج که ۱۶ سال پیش به تصویب رسید، گفت : این قوانین و مصوبه‌ها اکنون کجا هستند و به کجا رسیده‌اند؟

وی تصریح کرد: مشکل جدی ما، نظارت بر اجرا و روند انجام آن است؛ وقتی قانون مصوب شد و به تصویب ستاد عالی خانواده رسید، همه دستگاه‌های مورد خطاب این قانون و بخش‌های متولی امر موظفند با قوت نسبت به اجرای آن و انجام وظایف محوله اقدام کنند اما اگر در اجرای آن تعلل شد، چه کسی باید با دستگاه مربوطه برخورد کند؟ اگر مردم از عدم و یا شیوه اجرای آن شکایت داشتند به کجا باید شکایت برند و مجلس کجای کار است؟

ضرورت تشکیل یک دبیرخانه توانمند برای پیگیری مستمر

رئیس کلینیک سلامت خانواده افزود: مهمترین کاری که مجلس باید انجام دهد تشکیل کمیسیون یا کمیته‌ای فعال در مجلس و نیز دولت است که وظیفه آن فقط پیگیری بندهای این قانون باشد و این دو قوه با یک برنامه قوی و دبیرخانه‌ای توانمند، لحظه به لحظه ضمن پیگیری موارد، نواقص را رفع و نظارت لازم را اعمال کند.

وی با یادآوری اینکه روی این این طرح کار در دولت گسترده‌ای انجام شد و سپس در کمیسیون ویژه‌ای در مجلس نیز اقدامات زیادی صورت گرفت، تصریح کرد: اینک ما هستیم که ببینیم تا چه حد آن را در اولویت خود قرار می‌دهیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اکنون در جامعه با دو تهدید جدی مواجه‌ایم؛ نخست مسائل اقتصادی و وضعیت نابسامان اشتغال جوانان و مسائل رفاهی مردم و بُعد پنهان دیگر، در خطر بودن اصل خانواده، کاهش ازدواج‌ها و افزایش طلاق و نیز آسیب‌های اجتماعی حوزه خانواده است که جمعیت کشور را تهدید می‌کند.

فروتن افزود: باید موضوع خانواده، جوانان و جمعیت، به مشغله جدی مسئولان تبدیل شود چنانکه رهبر معظم انقلاب بارها بر رویکرد »خانواده‌محوری» بخش‌های مختلف تاکید کرده‌اند و رئیس‌جمهوری نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم ۷۰ تا ۸۰ درصد این قانون را در کشور اجرا و با پیگیری‌ها و نظارت‌های منظم و مستمر عملیاتی کنیم، به طور قطع در بحث خانواده تا حد خوبی پیشرو خواهیم بود.

رئیس کلینیک سلامت خانواده در بحث هزینه‌های اجرای این طرح نیز گفت:  یکی از دلایل حساسیت شورای نگهبان روی این مصوبه، مباحث اقتصادی طرح بود که پس از اصلاحات مجلس و تعیین و تامین منابع مربوطه، با آن موافقت شد؛ پس از این رو نباید در این زمینه مشکل جدی وجود داشته باشد.

فروتن با بیان اینکه ما در بحث ازدواج، خانواده و جمعیت با یک بحران مواجه‌ایم، گفت: کشور در آینده به شدت با  کمبود نیروی جوان مواجه است اما مساله فقط نبود و کاهش جمعیت جوان نیست بلکه این امر در همه ابعاد همچون اقتصادی، اجتماعی و … به شدت تاثیرگذار است؛ زیرا وقتی جوان نداشته باشیم، چه کسی اقتصاد، صنعت، نفت، کشاورزی و سیستم دفاعی و … را باید پیش ببرد.

وی ادامه داد: کشور ما کمتر از ۲۰ تا ۳۰ سال آینده کشوری سالمند خواهد بود و ما را با چالش شدیدی در همه حوزه‌ها حتی فردی مواجه می‌کند چنانکه در بحث فردی وقتی فرزند نداشته باشیم باید عمده این سالمندان به آسایشگاه بروند؛ از این رو اگر زندگی خوبی برای خود و آینده‌ای روشن برای کشور می‌خواهیم باید از همین الان و سریع برنامه‌ریزی کنیم.

از فرهنگ‌سازی غفلت نشود

وی افزود: مباحث افزایش جمعیت، دو بُعد دارد؛ نخست فرهنگ‌سازی است که باید  بدانیم اگر زندگی خوبی برای نسل‌های بعد می‌خواهیم باید از اکنون روی تقویت خانواده و افزایش جمعیت کار کنیم و فقط وضعیت موجود را نبینیم بلکه در درازمدت و با آینده‌نگری بحران پیش‌رو را مدیریت کنیم.

رئیس کلینیک سلامت خانواده با بیان اینکه در بُعد فرهنگ‌سازی باید برای مردم روشن شود چرا فرزند داشته باشند، تاکید کرد: باید به این موضوع به عنوان یک تکلیف نگاه کنیم که در این صورت بسیاری از مسائل قابل تحمل می‌شود و با مشارکت دولت، آثار منفی ناشی از فشار اقتصادی بر این خانواده‌ها کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: بُعد دیگر، بحث‌های اقتصادی این حوزه است که به طور طبیعی هر قانونی که نوشته می‌شود ابعاد مثبت و منفی و نیز هزینه دارد که در آن دیده شده اما باید توجه داشت که در حوزه ترویج و ترغیب ازدواج و فرزندآوری مباحث جدی کنونی، مسائل و مشکلات اقتصادی و شغلی است که در این قانون راهکارهایی برای آن‌ها دیده شده است و امیدواریم به درستی و مستمر پیگیری و اجرایی شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.