فواید یک آیه شگفت‌انگیز

حجت الاسلام سیدحسین کشفی

پیامبر صلوات الله علیه فرمده اند: بقره با فضیلت‌ترین سوره قرآن و آیت الکرسی با فضیلت‌ترین آیه آن می باشد. آیت الکرسی یکی از دعاهای پرفضیلت و با ارزش است که خواندن آن بسیار توصیه شده است و خواص بسیاری برای انسان دارد.

مرحوم علامه محمدتقی مجلسی در کتاب لوامع صاحبقرانی درباره فواید آیة الکرسی – در دفع و رفع بلایا – می نویسد:

از حضرت امام جعفر صادق (صلوات اللّه عليه) منقولست كه هر گاه در منزلى خوف داشته باشيد در وقت خواب تسبيح فاطمه زهرا (صلوات اللّه عليها) و آية الكرسى بخوان.

و آن چه اين ضعيف در سفر مكه معظمه مشاهده نمودم اين بود كه هر شب دوازده مرتبه آية الكرسى خود مى‌خواندم يا بنده زاده مى‌خواند آن شب كل حاج ايمن بودند و اگر شبى فراموش مى‌شد آن شب تا صبح خايف بودند و دزدان از ايشان چيزها مى‌بردند و در قافله فرياد بر آسمان مى‌رفت و چون آن وحشت را مى‌ديدم چون دوازده مرتبه خوانده مى‌شد يك مرتبه همه صداها فرو مى‌نشست.

و از كوه‌كيلويه مى‌گذشتيم، و كوهستان بسيار بود، و كجاوه قريب به هزار بود هر روز كه دوازده مرتبه آية الكرسى خوانده مى‌شد كجاوه بر كوه نمى‌خورد و به سلامت بودند همه. اتفاقا روزى كه از كوهستان بيرون آمديم و به صحراى هموار رسيديم مساهله كردم در خواندن در آن روز كجاوه بسيار شكست تا باز خواندم ايمن شديم…

و اين بنده آية الكرسى را از اعظم معجزات حضرت سيد المرسلين صلّى اللّه عليه و آله مى‌دانم و در هر حادثه كه واقع شد و خواندم آن بلا در ساعت برطرف شد و چون سبب طول مى‌شد اختصار نمودم و غرايب بسيار ديده‌ام و حكايت طولانى در آية الكرسى و تسبيح زهرا صلوات اللّه عليها. ج۷، ص۴۱۷.

مجرب است آية الكرسى از جهة دفع جميع بلاها و اعتقاد اين ضعيف آن است كه همين آيه در اعجاز قرآن كافى است. ج۷، ص ۳۹۵.

و اين آيه فى نفسها معجزه‌اي است از معجزات سيّد المرسلين صلى اللّه عليه و آله نظر به خواص و عوام اما خواص به اعتبار اشتمال آن بر اصول معارف الهيه، و اما عوام از جهت حفظ‍‌ چنانكه در جميع بلاها و مهالك مكرّر تجربه‌ها شد كه علم يقينى حاصل است كه به سبب اين آيه آن بلاها مدفوع شد و هم چنين سوره حمد نيز معجزه‌ايست باهره بحسب صورت و معنى مثل آية الكرسى و فضايل اين آيه بسيار است. ج ۴، ص۱۶۷.

باين اعتبار او را آية الكرسى مى‌گويند كه حق سبحانه و تعالى در آن آيه وصف كرسى كرده است و تفصيل آن را در شرح صحيفه كامله بيان كرده‌ام و تا و هو العلى العظيم از آية الكرسى است و هر جا اطلاق مى‌كنند همين قدر مى‌خواهند و هر گاه كه مراد از آن تا هم فيها خالدون است بيان مى‌كنند. ج ۲، ص۴۰۸.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.