آیا در قنوت نماز می‌توان دعای فرج خواند؟

بسیاری از افراد در حین نماز از ذکرهایی مثل صلوات، استغفار، دعا برای فرج و… استفاده می‌کنند. اما مراجع تقلید درباره انواع ذکر در نماز نظرهایی دارند که باید به آن توجه شود.

به گزارش «مبلغ»، بخشی از ذکرها در نماز واجب است و باید گفته شود، مانند ذکر «سبحان الله» و «الله اکبر» که باید حتما گفته شود؛ اما بعضی از ذکرها و دعاها مستحب محسوب می‌شوند و خوب است در نماز از آنها استفاده شود، مانند فرستادن صلوات یا استغفار. اما یک شرط مهم برای گفتن ذکر و دعا در نماز وجود دارد و آن، این است که مخاطب حتماً خدای متعال باشد و نه غیر او.

رهبر معظم انقلاب به استفتائی پیرامون «خطاب به غیر خدا در نماز» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

سؤال: آیا در قنوت نماز می توان دعای فرج (الهی عظم بلا) را قرائت کرد؟

جواب: خواندن دعای مذکور تا جایی که مخاطب خداست اشکال ندارد ولی مابقی که مخاطب غیر خدا می باشد جایز نیست و باعث بطلان نماز می شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظرات
  1. EF7 می‌گوید

    دعا برای مسئولین سلامتی جمهوری اسلامی حتما نماز را باطل میکند.

    1. کیوان می‌گوید

      اونوقت دعا برای مسوولین کدوم مملکت نماز رو باطل نمیکنه؟ اسرائیل یا عربستان سعودی ؟

  2. مادر می‌گوید

    این رو نمی دانستم ممنون از شما که ذهن مخاطب را روشن می کنید عالی بود

  3. مادر می‌گوید

    این رو نمی دانستم ممنون از شما که ذهن مخاطب را روشن می کنید عالی است

  4. سعید می‌گوید

    خوب دعای فرج وقتی می‌خونیم
    همون کلمه ی اولش داریم خدا خطاب قرار میدیم
    و اگه کس غیر این فکر کنه پس اصلا معنی و مفهوم دعا درک نکرده

    1. ع می‌گوید

      نمی دانم که آیا فرد بزرگواری که فرمایش کردند که :« … دعای فرج وقتی می‌خونیم
      همون کلمه ی اولش داریم خدا خطاب قرار میدیم
      و اگه کس غیر این فکر کنه پس اصلا معنی و مفهوم دعا درک نکرده » آیا بر حسب اتفاق دوباره این صفحه را دوباره می‌بینند یا خیر و بر فرض مشاهده صفحه ،آیا قسمت نظرات را هم ملاحظه می نمایند یا خیر، اما برای روشن شدن موضوع و استحضار سایرین عرض می نمایم که ابتدای دعای فرج یا همان الهی عظم البلاء مخاطب خداوند متعال می باشد و از آن فراز از دعا که مخاطب پیامبر اکرم و حضرت امیر المومنین با عبارت یا محمد یا علی و یا علی یا محمد اکفیانی … هستند دیگر طرف دعا خدای تبارک و تعالی نیست و قسمت آخر و پایانی دعا هم به ساحت حضرت امام زمان است زیرا که عرض می شود :« یا مولانا یا صاحب الزمان الغوث…» که تا پایان دعا به حضور امام زمان عرض ارادت می شود که با توجه به معنای این دعای شریف و کمی دقت، میتوان فهمید که در قسمت‌هایی از این دعا که گفته شد مطالب به معصومین ( علیهم السلام) عرض میشود که با فلسفه و ذات نماز که در آن روی سخن با خداست متفاوت است . ان شاءالله که مفید واقع شود.