چهل کتاب، حاصل عمر خطیبی که خوب می‌نوشت

به یاد حجت الاسلام علی حجتی کرمانی، اسلام‌شناس، نویسنده، مترجم و سخنور توانا

ناهید شمس: ۲۱ اردیبهشت، سالگرد درگذشت زنده یاد حجت الاسلام علی حجتی کرمانی اسلام شناس، نویسنده، مترجم، سخنور و قرآن پژوه است. او که دراردیبهشت ماه ۱۳۷۹ هنگام بازگشت از سفر زیارتی سوریه درگذشت و در حرم فاطمه معصومه در قم به خاک سپرده شد.

حجت الاسلام علی حجتی کرمانی، فرزند حجت الاسلام شیخ عبدالحسین حجتی کرمانی در سال ۱۳۱۶ درکرمان متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود پشت سر گذاشت. دیپلم دروس جدید، مدرسه معصومیه دروس حوزوی را در کرمان گذراند، سپس برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه نجف اشرف مشرف شد. پس از دو سال اقامت و تحصیل در حوزه نجف به حوزه علمیه قم رفت. جمعا بیش از بیست سال در قم اقامت و اشتغال به تحصیل و تدریس و تالیف داشته تا یکی از گویندگان و نویسندگان مشهور حوزه علمیه شد. در این مدت در درس حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی تبریزی، سپس به درس حضرات آیات امام خمینی، شیخ مرتضی حائری، سیدمحمدرضا گلپایگانی، سیدکاظم شریعتمداری… و درس فلسفه علامه سیدمحمدحسین طباطبائی وارد شد.

حجت الاسلام حجتی کرمانی از نوجوانی به کار تحقیق، نوشتن، خطابه علاقه وافر داشت. در نشریات و مجلات مذهبی سلسله مقالاتی از ایشان به چاپ می‌رسید، خاصه مجله درس‌هایی از مکتب اسلام، از شماره اول شروع به نوشتن کرد و یکی از نویسندگان دائمی آن بود. در فصلنامه «مکتب تشیع» نیز مقالاتی از ایشان انتشار یافت. ایشان از سال ۱۳۵۱ به تهران مهاجرت و تا پایان عمر در تهران زندگی می‌کرد.

از راست: استاد سيد هادي خسروشاهي، شيخ عيسي اهري، محمد اسنقي، علي حجتي كرماني، سيد باقر خسروشاهي، محمد حسن بكائي

حاصل چهل سال حیات فکری
حاصل چهل سال حیات فکری او نگارش بیش از چهل جلد کتاب است. وی مدتی با سمت دانشیار در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران به تدریس پرداخت.  بعضی از آثار شیخ علی حجتی کرمانی به این شرح است:

۱- روش زندگی  ۲- چهارده معصوم/ علامه سیدمحمدمحسن امین/ تهران/ سروش

۳- نقد متد دیالکتیک/ علی حجتی کرمانی/ تهران/ کانون نشر و پژوهش‌های اسلامی

۴- تشیع مولود طبیعی اسلام/ آیت الله شهید سیدمحمدباقر صدر/ ترجمه علی حجتی کرمانی/ کانون نشر و پژوهش‌های اسلامی

۵- چهارده داستان

۶- فاجعه تمدن/ سید قطب/ ترجمه علی حجتی  کرمانی

۷- اقتصاد در اسلام/ امام موسی صدر/ با مقدمه و پاورقی

۸- اسلام و فرهنگ قرن بیستم/ امام موسی صدر/ با مقدمه و پاورقی

۹- اسلام و تبعیضات نژادی/ علی حجتی کرمانی/ تهران/ شرکت سهامی انتشار

۱۰- تاریخ علوم قرآن

۱۱- درباره جمهوری اسلامی ۱۲- زن و ا نتخابات (با همکاری)

۱۳- آفریدگار جهان (با همکاری) ۱۴- لبنان به روایت امام موسی صدر و شهید دکتر مصطفی چمران

۱۵- حج راچگونه انجام داده ای/ ترجمه ۱۶- نیایش در ماه رمضان، شرح برخی از ادعیه

۱۷- سیر قضاوت در ادوار مختلف تاریخ

۱۸- عصر امتیاز ماشین

۱۹- عقل و احساس

۲۰- دوازده مقاله

۲۱- اسلام و تبعیضات نژادی/ با مقدمه مهندس مهدی بازرگان

۲۲- متد دیالکتیک مارکسیستی/ تهران، کانون نشر و پژوهش‌های اسلامی

۲۳- از بردگی روم قدم تا مارکسیسم

۲۴- حکومت در اسلام- با مقدمه و پاورقی

۲۵- نشریه بعثت با همکاری حجت الاسلام سیدهادی خسروشاهی، حجت الاسلام سیدمحمود دعایی.

۲۶- سیره معصومان/ علامه سیدمحسن امین عاملی/ ۱۴ جلد، ترجمه حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ علی حجتی کرمانی، تهران، انتشارات سروش، ۱۳۷۳

۲۷- در میان آثار حجت الاسلام  علی حجتی کرمانی یکی از صالحات و باقیات ایشان، ترجمه و نشر یک دوره سیره چهارده معصوم(ع) به قلم محقق اندیشمند عالم مجاهد ژرف اندیش مرحوم علامه سیدمحسن امین لبنانی بود. قلم زیبا، نثرسلیس، توانایی مرحوم حاج شیخ علی حجتی کرمانی این اثر را برای خوانندگان فارسی زبان آسان کرد. چراکه نیاز به دانستن، شناختن، معرفت نسبت به مکتب تشیع و ائمه طاهرین(ع) بیش از پیش احساس می‌شد. امروز باید در احیاء، ترجمه، نشر، پخش آثار متقدمان گام‌های اساسی برداریم تا نسل آینده با توجه به دسترسی‌های مناسب بتوانند در راستای فرهنگ شیعی تلاش کنند.

۲۸- کتاب مطرح دیگر ایشان “متد دیالکتیک مارکسیستی”/ علی حجتی کرمانی/ تهران/ کانون نشر و پژوهش‌های اسلامی/ ۱۳۵۶/ وزیری/ ۳۰۵ص  است. در این کتاب نفاق‌افکنان سفسطه‌جویان و به آنها که دل به شعارهای داغ زرق‌و برق‌دار، پرطمطراق و دهان پرکن، خوش دارند، و به آن‌ها که چشم و گوش و دل خویش را تنها به منافقان سپرده‌اند و هیچ‌گاه به بنیاد مکتب و ژرفای فلسفه‌ای نیاندیشیده‌اند… (ص ۲) درس‌های بزرگی ارائه می‌شود.

کتاب حاضر را استاد در زمانی که دوران تبعیدی ایلام را می‌گذراند تدوین و تألیف کرد. کتاب نقد و بررسی بنیاد فلسفه و جهان‌بینی مارکسیسم/ ماتریالیسم/ دگماتیسم/ جهش تکاملی و اجتماعی/ ماتریالیسم تاریخی/ مروری بر آن‌چه گذشت و نقدگونه‌ای از ما (۱۶۴-۲۲۹) سپس با عنوان کدام راه؟ اسلام؟ مارکسیسم، بحثی پیرامون: در راه ارائه ایدئولوژی اسلامی (۲۴۶) و طرح اجمالی مسائل اسلامی (۲۵۰-۲۷۱) درحقیقت مباحث مهم فلسفی علمی اسلام، انسان‌شناسی از نظر اسلام، مسائل مربوط به دین، رسالت حضرت محمد بن عبدالله(ص)، امامت، مرجعیت ادعایی، برنامه‌های اخلاقی، نظام اسلامی، تاریخ اسلام، … که آن را باید یک طرح برای بررسی، تحلیل، تدوین یک دوره اسلام‌شناسی دانست، به مخاطبان خود ارائه می‌کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.