نظریه «داروین» از نگاه هفت متفکر مسلمان/ پیشنهاد امام‌خمینی برای تدریس کتاب عالم اصفهانی

کدام یک از چهره های مسلمان در کتاب‌های شان با نگاه دینی، نظریه داروین را نقد و بررسی کرده اند؟
به گزارش مبلغ، دو چهره دانشگاهی دیروز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) در نشست «تکامل، معمای رازآلود خلقت» در دانشگاه اصفهان، به این پرسش پاسخ داده اند. گزیده «مبلغ» بر اساس گزارش خبرگزاری «ایسنا» را از همایش «تکامل، معمای رازآلود خلقت» می خوانید:
مواجهه‌های دینی با نظریه تکامل داروین
ابوالحسن فیاض، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، در این نشست به موارد زیر اشاره کرد:
مواجهه‌های دینی با نظریه تکامل هم در میان اهل سنت و شیعیان وجود داشته است. در نسخه شیعی این دیدگاه‌ها بین تکامل جانوری و انسانی تمایز جدی قائل می‌شوند و تکامل جانوری را می‌پذیرند ولی در مورد تکامل انسانی احتیاط جدی دارند و معتقدند که این مسئله طبق آیات قرآن قابل اثبات نیست.
پاسخ میرازتقی‌خان انصاری
میرازتقی‌خان انصاری کاشانی کتاب «جانورنامه» را نوشته است.
پاسخ سید جمال‌الدین اسدآبادی
رساله سید جمال‌الدین اسدآبادی با عنوان «رساله رد نچریه» در همین موضوع نوشته شده است. سیدجمال‌الدین اسدآبادی یکی از شاخص‌ترین چهره‌ها در میان رد کنندگان تئوری تکامل با روش جدلی و غیرتمندانه است.
پاسخ محمد حسین شهرستانی
محمد حسین شهرستانی، در کتاب «آیات بینات» نظریات داروین را نقد و رد می‌کند
پاسخ شیخ محمدرضا نجفی اصفهانی
شیخ محمدرضا نجفی اصفهانی، که در تخت‌فولاد اصفهان مدفون است و مقیم نجف بوده، کتاب «نقد فلسفه دارون» (همان داروین) را نوشته است. کتاب این عالم دینی نشان می‌دهد که او درک جامعی از تئوری داروین داشته است.
امام خمینی از شاگردان شیخ محمدرضا نجفی بوده و به استادش پیشنهاد داده که این کتاب را در حوزه علمیه تدریس ‌کند.

نظرات خداباوران تکاملی
عبدالرسول مشکات، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان نیز در این نشست به این نکات اشاره کرده است:
بسیاری از اندیشمندان دینی، به خداباوران تکاملی معروف اند و آن را باور دارند و بین دین و نظریه مذکور هیچ منافاتی نمی‌بیننند.
پاسخ دکتریدالله صحابی
در ایران، یکی از دینداران موافق نظریه تکامل دکتر صحابی است. آقای صحابی معتقد است که قرآن نگفته که انسان را مستقیم از خاک افریده شده و شاید طی پروسه طولانی انسان از آب و خاک خلق شده است. ممکن است از یک تک سلولی به یک چند سلولی و سپس به یک پر سلولی آبزی تبدیل شده و انشقاق یافته و در نهایت انسان تشکیل شده باشد. آقای صحابی نظرات خود را در کتاب «تکامل در قرآن» توضیح داده‌اند.
پاسخ آیت‌الله مشکینی
برخی دیگر از آنان همچون آیت‌الله مشکینی معتقدند که قرآن نظر صریحی در مورد تکامل ارائه نداده است.
پاسخ آیت الله طباطبایی
آیت‌الله طباطبائی نیز با نظریه تکامل مخالفت کردند و معتقدند که ظاهر قرآن به تکامل نمی‌خورد. آیت‌الله طباطبایی معتقد بودند که زیست‌شناسان وفاق و اجماع بر سر تکامل انسان ندارند و جایی که دلیل متقن عقلی، روایی و قرآنی نداشته باشیم، ظاهر قرآن حجت است.  این تصور که اگر تکامل را بپذیریم، خلقت خدا را رد کرده‌ایم، سوء تفاهمی بیش نیست. تقابل خلقت و تکامل، تقابلی رهزن است. تئوری تکامل سازوکار خلقت را تشریح می‌کند و سر و کاری با خالق ندارد. اینکه موجودات را خدا خلق کرده یا به طور تصادفی خلق شده است، محل دعوا در نظریهٔ تکامل نیست.//

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. خانم می‌گوید

    بنام خدا و باسلام. آیات قرآن کریم هیچ تناقض خاصی با نظریه تکامل به لحاظ اصل موضوع ندارد بنظرم. در قرآن کریم هم آمده همه چیز از آب خلق کردیم!ولی خدا خلق کرده و به آن تکامل بخشیده نه…! ابلهانه هست که کسی فکر کند موجودات تصادفی یا خود به خود اینطور منظم و هدفمند تکامل یافته اند! در ضمن فقط حضرت آدم مستقیم از خاک آفریده شده و شبیه حضرت عیسی علیه السلام مستقیما با اراده ی الله خلق شدند و از ظاهر آیات قرآن کریم برمیاد قبل خلقت حضرت آدم انسان نماهایی یا یه قول امام علی علیه السلام نسناس! روی کره زمین زندگی میکردند که به هیچ عنوان شرافت انسانی نسل حضرت آدم ابوالبشر را نداشتند!

  2. خانم می‌گوید

    بنام خدا و باسلام مجدد واحترام. درین باره بخوانید آیات شریفه را که آمده، چون هر حرفی باید با سند و مدرک باشد بخصوص در مباحث اعتقادی که ترویج دروغ بستن به خدا و پیامبر( صلوات الله علیه وآله) نباشد نعوذ بالله.
    آیه شریفه ۳۰سوره مبارکه انبیا،
    آیه شریفه ۴۵ از سوره مبارکه نور،
    آیه شریفه ۵۹از سوره مبارکه آل عمران و
    آیه شریفه ۳۰ سوره مبارکه بقره.