قدیمی‌ترین نسخه قرآن با کتابت چینی

کتاب‌فروشی پیتر هرینگتون لندن، یک نسخه چینی از قرآن کریم را که به سبکی غیرمعمول کتابت شده و قدمت آن به قرن هفدهم میلادی می‌رسد، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی ۲۰۲۴ ارائه کرده است. این نسخه در قالب مجموعه‌ای استثنایی از نسخه‌های خطی کمیاب به نمایش درآمده است.

به گزارش مبلغ به نقل از ایکنا، این نسخه خطی قرآن به دوره بین اواخر سلسله مینگ و اوایل سلسله چینگ برمی‌گردد و شامل سی جلد است که شکلی جالب تزئین شده است، این نسخه از اولین نسخی است که به شیوه چینی کتابت شده است.

این نسخه منحصربه‌فرد از قرآن کریم، سندی روشن از تبادل فرهنگی فعال بین شرق و غرب آسیا در دوره رنسانس است. این سند به قیمت ۶۵۰۰۰ پوند استرلینگ معادل تقریباً ۳۰۰۰۰۰ درهم امارات عرضه شده است.

در اواسط قرن چهاردهم میلادی، چاپ قرآن کریم در چین گسترش یافت و علاقه به تزئین و نمایش آن به زیباترین شکل ممکن به احترام مقام والای آن در میان مسلمانان چینی افزایش یافت.

جلد نهم این مجموعه حاوی یادداشتی به زبان فارسی است که به نظر می‌رسد بین هنرمندان چینی و همتایان آن‌ها در ایران هنگام نگارش این نسخه از قرآن کریم ارتباطی وجود داشته است.

جلد اول این نسخه از قرآن کریم دارای طرحی زیبا به رنگ طلایی و مشکی است که با نقوش چینی از جمله گل نیلوفر آبی و شبکه‌ای از گل‌های چهارپر درهم‌ آمیخته شده، درحالی‌که جلد نسخه به رنگ‌های قرمز و سیاه با خوشنویسی منحصربه‌فرد و تذهیب زیبا تزئین شده است.

در بقیه مجلدات از مرکب قرمز برای نشان دادن تمایز سوره‌ها و آیات و تصحیحات موردی استفاده شده است، در حالی که بسیاری از مجلدات شامل ضمائم ادعیه و برخی از آنها حاوی توضیحاتی در جلد و صفحات اول است.

پوم هرینگتون، صاحب کتاب‌فروشی پیتر هرینگتون، می‌گوید: این نسخه حاکی از تبادلات فرهنگی و نمونه‌ای بارز از متون مذهبی است که در آن زمان با مهارت بالا آماده می‌شد. این نسخه همچنین از زیباترین نسخه‌های قرآن کریم بوده که به سبکی تلفیقی از هنر کتابت و نگارگری اسلامی و چینی کتابت شده است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی از ۲۹ آوریل (۱۰ اردیبهشت) آغاز شده و تا ۵ مه (۱۶ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.