چرا سریال رمضانی حشاشین، جهان عرب را درنوردید؟

مبلغ /  در چهار دگرگونی سیاسی مصر در پانزده سال اخیر، هیچ یک از منتخبین سیاسی، آرای اکثریت را به همراه نداشته‌اند. در این بی‌ثباتی سیاسی و ناامیدی از منجی‌های حکمرانی، تماشای مردی که مقتدرانه تصمیم می‌گیرد، مخالفان را با هوشمندی شکست می‌دهد و با سپاهی نه چندان پرتعداد، هویتی شکست‌ناپذیر و البته کاریزماتیک برای خود می‌سازد؛ شاید سیمای همان اسطوره‌ای باشد که ملت مصر این روزها آن را کم دارند و از تماشای آن در دل تاریخ لذت می‌برند.

به گزارش مبلغ پایگاه مسلمنا در مورد سریال پرطرفدار حشاشین که این روزها در کشورهای عربی پرمخاطب شده است، نوشت:

با این که نیمه ماه مبارک رمضان است، خیابان‌‌های قاهره ناگهان خلوت شد. خدای من!!! انگار سریال حشاشین شروع شده است.

در هفته‌های گذشته توصیفاتی چنینی در کنار محتواهای شبکه‌های اجتماعی، خبر از فراگیری سریالی تاریخی- مذهبی در جهان عرب می‌دهد. فراتر از تحلیل‌های تکراری حول و حوش کیفیت بالای این سریال، از نگاهی دیگر اقبال به آن را باید در پدیده‌ «اسطوره‌طلبی دیرینه عربی» جست. بسیاری از افرادی که تجربه سفر اربعین را داشته‌اند، از حجم انبوه تصاویر شخصیت‌ها بر در و دیوار و خصوصاً سر درب موکب‌ها شگفت‌زده شده‌اند. از وفور شمایل حضرت عباس (ع) تا آیت‌الله صدر و فریبرز عرب‌نیا در نقش مختار در راهپیمایی اربعین.

این پدیده البته نه محدود به عراق و شیعیان است، نه محدود به این سال‌ها. پژوهش‌های مختلفی نشان داده‌اند که سه تمدن‌ کهن عربی (مصر، عراق و شامات) میل بیشتری به داشتن اسطوره و پیوند با آن را دارند و سریع‌تر از دیگران، یک شخصیت را در موضع اسطوره ای قرار می‌دهند. فراوانند نظریاتی که این اسطوره‌طلبی را به عنوان بخشی از فرهنگ عربی پذیرفته‌اند. این نظریات البته بیان می‌کنند که میل به داشتن/ساختن اسطوره در ادواری که ملت‌ها تحت ظلم و ناپایداری قرار می‌گیرند، بیشتر شده است.حالا به خیابان‌های خلوت قاهره برمی‌گردیم و مردمانی که سفره افطار را جمع نکرده اند، که شبکه المتحده آنها را پای سریال رمضانی حشاشین میخکوب کرده است. (گمشده مصر و جهان عرب)

در چهار دگرگونی سیاسی مصر در پانزده سال اخیر، هیچ یک از منتخبین سیاسی، آرای اکثریت را به همراه نداشته‌اند. در این بی‌ثباتی سیاسی و ناامیدی از منجی‌های حکمرانی، تماشای مردی که مقتدرانه تصمیم می‌گیرد، مخالفان را با هوشمندی شکست می‌دهد و با سپاهی نه چندان پرتعداد، هویتی شکست‌ناپذیر و البته کاریزماتیک برای خود می‌سازد؛ شاید سیمای همان اسطوره‌ای باشد که ملت مصر این روزها آن را کم دارند و از تماشای آن در دل تاریخ لذت می‌برند. (گمشده مصر و جهان عرب)

این سریال، حتی با وجود خطاهای فاحش تاریخی بسیار، با چنین رویکردی در کنار خلق شخصیت‌های باورپذیر خاکستری، پرداخت عجیب به جزئیات و البته ارائه داستانی گیرا، پر رمز و راز و احساسی، توانسته‌ کاری کند که دگربار همگان متوجه قدرت رسانه در ساختن روایت‌های تاریخی در قاب تلویزیون شوند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظرات
  1. علی می‌گوید

    با سلام . در سریال اکثرا نامید می کرد که حشاشبن ساخته ای از فرقه شیعی هستند که افکار . تروریستی دارند

  2. فارس می‌گوید

    از قتل و عام ایرانیان توسط اعراب هم واسه ملت همیشه عرب پرست بنویسید

    1. خانم می‌گوید

      مردم ایران عرب پرست نیستند بلکه خداپرست و دوستدار خاندان پاک نبوت هستند،خجالت بکشید ازینهمه نژاد پرستی و غرور مشمئزکننده و برای کافر بودن دنبال یه بهانه دیگه بگردید، بزرگترین نسل کشی ایرانیان در زمان خشايارشاه ابله اتفاق افتاد و به دست زن یهودی ملعون اش استر که از مستی شاه سواستفاده کرد و حکم قتل گرفت ولی همین شماها باز طرفدار اسراییل جنایتکار هستید که سیزده فروردین جشن ننگین پوريم میگیرند با کمال وقاحت!! فقط چون با اسلام و مسلمین دشمن هست شما طرفدارش هسنید!!شرم بر شما نژاد پرستان بیرحم و مغرور

    2. غیور می‌گوید

      نه که ایرانیان همیشه دست بسته و تسلیم بودند؟
      شاید امثال تو خود را توسری‌خور و علیل میدانی ولی واقعیات تاریخ و ناله‌ی دشمنان نشان می‌دهد اگر ایرانیان یکی خورده باشند چندتا زده‌اند.

  3. علیرضا می‌گوید

    خانم محترم هیچ کس صحبتی از اسراییل قاتل نکرده و نخواهد کرد چون هیچ شکی در این زمینه وجود نداره اما این گروه هم یک گروه انحرافی و قاتل بودند و افراد بسیاری من جمله وزیر کاردان سلجوقیان که نظیرش پیدا نمیشد ، خواجه نظام الملک طوسی را ترور کردند. چون بر خلاف تحجر اونها بود. اگر شما قاتلین بهشتی و مطهری را متحجر میدونید باید این قتل رو هم از روی عناد و تحجر بدونید و اتفاقا کاملا تفکر داعشی و صهیونیستی داشتند.

    1. خانم اسلامی می‌گوید

      بنام خداو باسلام و احترام و سپاس از نظر شما بزرگوار، بنده این سریال را ندیدم که بخوام درباره ی محتوای آن یا حوادث تاریخی و شخصیت های آن قضاوت کنم، ولی شکی درین نیست که همیشه در طول تاریخ از جمله تاریخ اسلام منافقانی بودند که برای منافع شخصی و دنیایی خود و یا صرفا ارضای عقده های روانی خود باطن پليدشان را پشت دین پنهان کردند و بنام دین هزاران گناه مرتکب شدند، قطعا در هر فرقه ای اینگونه افراد وجود داشتند از پدیدآورندگان جنگ های صلیبی تا افراطیون هندو گرفته تا رژیم غاصب کودک کش صهیونیستی و داعش ملعون! این تناقضی با کارایی دین مداری و محبت خداوند ندارد چرا که این دنیا سرای آزمایش و کمال طلبی و خودسازی هست، آیه شریفه ۲سوره مبارکه ملک، و لازمه آزمایش عادلانه این هست که خداوند دست اشرار و مؤمنان راباز بگذارد تا حقیقت باطنی هر کس معلوم شود به شرطی که خود انسان تلاش لازم را بکند، خواندن نماز اول وقت به شکوفایی استعدادهای معنوی انسان بسیار کمک میکند!