پاپ فرانسیس: کلیساها به روی همجنسگرایان باز است

مبلغ/ رهبر کاتولیک های جهان در ماه ژانویه سال جاری میلادی هم گفته بود همجنسگرایی گناه است ولی جرم نیست

ردنا نوشت: پاپ فرانسیس در بازگشت از سفر چند روزه اخیرش به لیسبون در پرتغال (روز یک شنبه) در یک کنفرانس خبری گفت: کلیساها به روی همگان باز است. اما قوانینی برای انسجام و هماهنگی امور داخلی کلیساها وجود دارد.

رهبر مذهبی کاتولیک های جهان که برای شرکت در مراسم روز جهانی جوانان کاتولیک به لیسبون پرتغال شرکت کرده بود در بازگشت به رم از ارائه خدمات عینی به همجنسگرایان در کلیسا خبرداد. پاپ گفت:”براساس برخی قوانین داخلی، همجنسگرایان نمی توانند در بعضی از مراسمات مذهبی شرکت کنند اما این به معنای بسته بودن کلیساها به روی آنان نیست. در کلیسا هر فردی با شیوه خودش با خدا مواجه می شود.” این در حالی است که برخی با توسل به “عدم اجازه به زنان برای کشیش شدن، عدم اجازه به همجنسگرایان برای برگزاری مراسم ازدواجشان در کلیسا و شرکت در برخی مراسمات مذهبی” از پاپ انتقاد می کنند.

پاپ افزود:”وزرا در کلیساها می بایست با صبر و عشق یک مادر با همه از جمله کسانی که با قوانین تشکلات مذهبی همسو نیستند، همراهی کند.”

پاپ و گذشته مهربانانه در برخورد با همجنسگرایان

پاپ فرانسیس، رهبر مذهبی کاتولیک های جهان، در حالی سخن از ارائه خدمات به همجنسگرایان از سوی کلیسا می زند که در گذشته نیز برای ایجاد تسهیلات به گروه های به حاشیه رانده شده از جمله همجنسگرایان از سوی کلیسا تلاش کرده است. پاپ طی ده سالی که به عنوان رهبر کاتولیک های جهان فعالیت می کند، همواره تلاش کرده کلیساها را به ارائه خدمات واقعی به همجنسگرایان ترغیب کند. توجه به جامعه همجنسگرایان در واقع یکی از اصول پاپ از سال های گذشته تاکنون بوده است. پاپ در این مسیر اما همواره تلاش کرده محتاط عمل کند و با ایجاد تعادل بین اعضای لیبرال و محافظه کار کلیسا به نوعی از بروز اختلافات بیش از پیش جلوگیری نماید.

وی در سال ۲۰۱۳ گفته بود وقتی فردی همجنسگراست اما از خداوند اطاعت می کند و نیت خوبی دارد، نیازی به قضاوت شدن ندارد. پاپ در سال ۲۰۲۰ نیز از والدین خواست فرزندان همجنسگرای خود را همانگونه که هستند، دوست داشته باشند؛ چراکه آنها فرزندان خدا هستند.

وی در تازه ترین اظهاراتش نیز تاکید کرده است کلیسایی باید ساخته شود که هیچ کس را طرد نکند، همجنسگرایی جرم نیست. از سویی هم براساس اصول دینی کلیساهای کاتولیک، همجنسگرایی هنوز یک گناه شمرده می شود.

پاپ در ماه ژانویه سال جاری میلادی از قوانینی که همجنسگرایی را جرم می پندارد انتقاد کرده بود. وی گفته بود جرم انگاری همجنسگرایی امری مناسب و عادلانه نیست؛ اما همانند دیگر اقدامات همجنسگرایی که خارج از ازدواج صورت می گیرد، همجنسگرایی در عین حال گناه شمرده می شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.