گلایه تهیه‌کننده محفل از نهادهایی که می‌خواستند نظرشان را بر روند برنامه تحمیل کنند/ شوخی در محفل، بی‌احترامی به قرآن نیست

مبلغ/ سالهاست که گفته می‌شود شوخی، خنده و شادی تضادی با اسلام و قرآن و سنت پیغمبر(ص) ندارد ولی گویا هنوز این تفکر پایگاه محکمی در بین بسیاری از محافل مدیریت دینی کشور دارد چنانکه تهیه کننده برنامه موفق و قرآنی محفل می‌گوید: یکی از چالش های اصلیش با مسئولانی بوده است که خنده و شوخی در برنامه را به معنای بی احترامی به قرآن می‌دانستند!

به گزارش مبلغ فصل دوم ویژه برنامه محفل که به حوزه قرآن کریم اختصاص دارد و تفاوت خاصی با دیگر برنامه های مشابه دارد، در ماه رمضان امسال هم مانند سری اول خود موفق بوده است. آگاهان می دانند که ساخت برنامه های تلویزیونی مانند محفل در ایران، در کنار تمام پیچیدگی های فنی و اجرایی که دارد نیاز به عبور از هفت‌خوانی دارد که طی آن دست اندرکاران برنامه تقریبا باید به تمام نهادهای نظارتی پاسخگو باشند که به قول تهیه کننده محفل هر کدام قصد دارند نظر خاص خود را به تهیه کنندگان برنامه تحمیل کنند. سیدمحمدحسین هاشمی‌‌گلپایگانی، تهیه‌کنندگی فصل دوم را همانند فصل اول، طی هشت‌ماه کار مداوم تا رسیدن به پخش از تلویزیون به عهده داشته است. در ادامه مصاحبه ایکنا با وی را می خوانید:

همیشه این نگرانی در مورد برنامه‌هایی مثل محفل وجود دارد که در فصل‌های بعدی، توفیق فصل نخست را نداشته باشند. شما نیز این نگرانی را داشتید؟ 

بله این نگرانی از ابتدا بود، اما به لطف خدا، کل گروه تولید تمام توانش را به کار بست و در طبق اخلاص گذاشت تا با فعالیتی چندین برابر، کار به نحو شایسته‌ای به پیش رود. ما تلاش خودمان را کردیم تا نظر مخاطب تأمین شود.

 آیا سوژه‌هایی که این فصل با آن مواجه بودید و افرادی که برای این فصل دعوت شده بودند، نسبت به سال گذشته، مطلوب‌تر بودند؟

از نظر فنی و حرفه‌ای بله، باید اذعان کنم که سوژه‌های قوی‌تری بودند و امیدواریم که مردم بتوانند ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کنند.

با مجموعه‌ای از نهادها و سازمان‌ها یا افراد حقیقی و حقوقی مشورت‌هایی صورت گرفت و انتقادات و پیشنهاداتی را دریافت کردید، کدامیک از آن‌ها در تولید این مجموعه کاربرد داشت و مؤثر بود؟

یک انتقاد جدی برای ما این بود که محفل، یک برنامه تعاملی نیست و یک‌طرفه است لذا امسال سعی کردیم که با «مثبت محفل» که روی آنتن پخش می‌آید و یک قسمتی از برنامه است، این برنامه را تعاملی کنیم. مجموعه‌ای از انتقادهای دیگر هم شده بود و به این دلیل که سال گذشته فرصت کمی برای تولید داشتیم ولی امسال فرصت بیشتری در اختیار داشتیم و گروه تولید به اماکن مختلفی سر زدند و با نهادهای مختلفی ارتباط گرفتند تا بتوانیم سوژه‌های بهتری انتخاب شوند.

 آیا نقدی هم نسبت به انتخاب میزبانان این برنامه وجود داشت که امسال تغییر کنند و ما شاهد حضور داوران دیگری باشیم؟

ما اقشار مختلفی داریم و هر کدامشان جایگاه و منصبی در کشور دارند و از نگاه خودشان به این برنامه که ماهیت قرآنی دارد، نگاه می‌کنند و مثلاً معتقدند که چنین برنامه‌ای باید دارای فضای جدی باشد و در آن جای شادی، شوخی یا دست زدن نیست و آن را حمل بر بی‌احترامی به قرآن می‌دانند، ولی ما به این قضیه مباهات می‌کنیم، چرا که بخشی از مخاطبان شاید تاکنون ارتباط جدی با قرآن نداشته و با وجود چنین فضایی که بر برنامه حاکم است، این امکان وجود دارد که با آن ارتباط بگیرند و به این واسطه قرآن را در بستر زندگیشان ببینند و قرآن را یک کتاب خشک کسل‌کننده‌ای تلقی نکنند و آن را به مثابه چیزی بدانند که با زندگی آن‌ها تنیده شده است. وجود این نگاه موجب شده بود که برخی این فشار را روی برنامه بیاورند که تعدادی از داورها را تغییر بدهیم که خدا را شکر همان گروه داوری ثابت باقی ماند.

گویا قرار بود از یک داور مصری هم برای فصل دوم محفل» استفاده کنید. این صحت دارد؟

با یک داور مصری صحبت کرده بودیم و خودش هم قبول کرده بود، ولی دولت مصر با حضور او مخالفت کرد و با وجود اینکه مسئولان صدا و سیما و شورای عالی قرآن حضور او را تأیید کرده بودند، اما بعد از اتفاقات غزه با حضور این داور مصری در ایران موافقت نشد.

 این برنامه به عنوان یکی از برنامه‌های شاخص جهان اسلام شناخته شده است، خودتان به این امر اعتقاد دارید؟

بله، متأسفانه. خودمان فکر نمی‌کردیم یک برنامه در سال اول به عنوان پربیننده‌ترین برنامه جهان اسلام نام بگیرد و در فضای مجازی شاهد این امر باشیم که مرتب در مورد این مسئله سخن به میان آید و کلیپ‌های این برنامه پربیننده‌ترین برنامه بوده است. البته اقبال صورت گرفته از این برنامه نشان از آن دارد که ما مسلمانان آن طور که باید و شاید نتوانستیم در مورد قرآن کار کنیم و برنامه بسازیم.

در تهیه برنامه محفل با چه مشکلاتی روبرو بودیم؟

در فصل دوم محفل نظرات خیلی زیاد بود و نهادهای نظارتی زیادی بودند که هر کدام سعی می‌کردند، نظر خاص خودشان را به برنامه تحمیل کنند و ما در مقابل سعی کردیم با صحبت و گفت‌و‌گو و در قالب جلساتی که برگزار شد، با رفع دغدغه‌هایشان این اطمینان را به آن‌ها دهیم که نگران نباشند و این روند چالش‌های جدی برای ما ایجاد کرد.

این نظراتی که به آن‌ها اشاره کردید بیشتر در چه مواردی بود؟ درباره مکان و افراد دعوتی به برنامه بود؟

در اختیار گرفتن این مکان(لوکیشن ضبط) برای تولید برنامه خیلی سخت صورت گرفت و تجهیز و ساخت این مکان هم با مشکلات زیادی همراه بود. به هر حال دکور این برنامه بزرگ‌ترین دکوری است که تا به حال در تلویزیون ساخته و نصب شده است. البته مشکلات اجرایی در روند تولید بود.

برنامه‌ای هم برای تولید فصل سوم «محفل» دارید؟

شخصاً فکرهایی برای این منظور کرده‌ام، اما هنوز برنامه‌ریزی منسجمی برای آن ندارم. ما همه تلاشمان را کردیم تا محفل ۲ یک برنامه مطلوب و خوب برای مخاطبان باشد.

آنقدر شاهد تغییر و تحول در نظام تصمیم‌گیری کشور هستیم که معلوم نیست چه اتفاقی در آینده بیفتد لذا از الان زود است در این مورد صحبت کنم.

گفت‌وگو از صدیقه صادقین

مطالب مرتبط
6 نظرات
  1. سعید اصلانی می‌گوید

    باسلام وخسته نباشید به عوامل برنامه محفل
    به نظرم محفل بهترین برنامه قرآنی است که من تا به حال از صداوسیما دیده ام و از دیدن آن لذت می برم .

  2. یک هم وطن می‌گوید

    أحسنت، دست همگی درد نکند.
    به امید تداوم برنامه!

    1. Sadra می‌گوید

      اتفاقا تنها برنامه قرآنی بود که قرآن توی اون مظلوم واقع شد!!! حضور داورانی که بیشتر برای خودنمایی شواف اومده بودن

  3. معلم می‌گوید

    این برنامه یا یک شو و یک سرگرمی گذرای قرآنی شاید …
    اما قرآن را بر سر سفره اندیشه مردم حاضر نخواهد کرد. این روش میدان‌دهی به جنس‌هایی بدلی به جای اندیشه قرآنی و حتی تلاوتهای اصیل بود. شوربختانه و سوگمندانه…

    1. حمیدرضا می‌گوید

      بنده خدا سوگواری خودتو برای خودت نگه دار
      کلأ در طول تاریخ همیشه افرادی بودن ک دهنشون ب کج گویی باز میشده شماهم یکیشون
      وختی ی برنامه تو جهان بین تمام مسلمانها دیده شده و اینطور مورد استقبال قرار گرفته چرا ی طوری حرف میزنی ک ب شعور تمام اون افراد توهین کنی!!!!
      خب اگر مشکلی داشته قشنگ ب اون مشکل اشاره کن ک چهار نفرم وختی پیامتو میخونن بفهمن کجای کار. مشکل داشته!!!! ن اینکه میدان دهی ب جنسهایی بدلی رو ازکجات آوردی؟!!! بیش از ۹۰درصد مدعوین برنامه حافظ قرآن بودن، بعد میگی اینا بدلی هستن؟!!!!
      قطعا از افرادی هستی ک چهار تا سوره از قرآنم بلد نیستی و اعتقادی ب قرآن نداری ک از پیشرفت حضور قرآن بین مردم اینطور ناراحت شدی!!!!!

    2. حمیدرضا می‌گوید

      میدان دهی ب جنسهایی بدلی رو ازکجات آوردی؟!!! بیش از ۹۰درصد مدعوین برنامه حافظ قرآن بودن، بعد میگی اینا بدلی هستن؟!!!!
      قطعا از افرادی هستی ک چهار تا سوره از قرآنم بلد نیستی و اعتقادی ب قرآن نداری ک از پیشرفت حضور قرآن بین مردم اینطور ناراحت شدی!!!!!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.