خودمان هم به اسلامی که امام(ره) به گورباچف نشان داد عمل نمی‌کنیم

مبلغ/ نجفقلی حبیبی، رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: ما امروز خودمان هم به اسلامی که امام به گورباچف نشان داد عمل نمی‌کنیم و به همین دلیل هم سراغ عدالت اجتماعی نرفته‌ایم.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا، نجفقلی حبیبی، رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی، در نشست «بازخوانی نامه حضرت امام خمینی به گورباچف»، گفت: ۳۳ سال از صدور این نامه تاریخی می‌گذرد ولی همایش و کنفرانسی درباره آن برگزار نشده است و ما درباره آن کوتاهی کرده‌ایم.

وی افزود: پیام‌ها و نوشته‌ها و نامه‌های امام سه رکن اصلی دارد؛ آگاهی‌بخشی، دعوت به حق و نصیحت و تذکر و جنبه عقلی و برهانی. این نامه اولین و آخرین نامه امام است که به واسطه فردی فیلسوف و متاله برای گورباچف ارسال شد، کسی که نیمی از دنیا تحت قدرت او بود و حتی کشورهای منطقه گرفتار کمونیسم شدند و تنها ایران به برکت بنیه علمی و اخلاقی علمای بزرگ گرفتار نشد. تفکر کمونیستی چنان بر نیمی از جهان حاکم بود که برخی تصور می‌کردند بدون آن نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: با اینکه کشور در آن زمان درگیر مشکلات زیاد از جمله جنگ بود ولی امام، اصلا در این نامه اشاره‌ به مسائل مالی و اقتصادی نکردند و هیچ درخواست کمک تسلیحاتی و یا سیاسی هم از شوروی در قبال جنگ نداشتند و صرفا به توحید پرداختند و از رؤسای حزب کمونیست شوروی خواستند تا نگاهشان به دنیا تغییر یابد و از زاویه توحیدی به جهان بنگرند.

حبیبی با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند درباره نامه تحقیق کنند بدانند ما در چه وضعی در جنگ بودیم، افزود: این نامه در شرایطی نوشته شد که گورباچف در سال‌های آخر فروپاشی، فضای سیاسی بازتری ایجاد کرده بود؛ امام در خصوص این رفتار مسئولان شوروی دو احتمال دادند، یکی اینکه یا این فضا واقعا جدی است و مسئولان شوروی قصد دارند رویکردهایشان را اصلاح کنند و یا اینکه می‌خواهند فرصتی به دست آورند تا مجددا به روند گذشته برگردند؛ امام در نامه هم این دو مورد را تذکر دادند. امام تذکر دادند که با شکسته شدن دیوار کمونیسم به دامان غرب نیفتید و فکر نکنید آن طرف راه نجات است.

وی اضافه کرد: امام همچنین در این نامه از اینکه صدای اذان از کشورهای تحت سلطه شوروی بعد از ۷۰ سال شنیده می‌شود ابراز خوشحالی کردند. البته بعد از فروپاشی شوروی ۱۲ کشور مستقل ایجاد شد ولی این کشورها با اینکه از تحت سلطه شوروی رها شدند ولی از نظر فکری وابسته به کمونیسم بودند، نیروی انسانی مناسبی هم نداشتند لذا برخی به دامان غرب افتادند و برخی هم نتوانستند خودشان را اداره کنند و با مشکلات زیادی روبرو هستند.

پیشنهاد خیرخواهانه امام به گورباچف

حبیبی بیان کرد: امام در نامه خودشان به بنیان‌های فکری مارکسیسم اشاره فرمودند و با زبان خیرخواهانه و دلسوزانه خواستند که این فضا را جمع کنند، فرمودند که شما اصل را بر مادی‌گرایی قرار داده‌اید و حتی اشاره کردند که من نمی‌خواهم شما را به گیر و دار مسائل فلسفی بیندازم ولی از آنها می‌پرسند شما که اصل را بر ماده قرار داده‌اید ماده از خودش بی‌خبر است؛ در واقع امام به انکار روح از سوی کمونیسم اشاره دارد و بدبختی بشر امروز را در همین می‌داند؛ امام توضیح دادند که انسان طالب کمال مطلق است و کمال مطلق با مادی‌گرایی به دست نمی‌آید.

وی اضافه کرد: امام مهربانانه به گورباچف دو راه را نشان می‌دهد یکی مراجعه به کتب فلاسفه اسلامی و از ابن سینا و مکتب اشراق و ملاصدرا نام می‌برد و دیگری فلاسفه غربی و حتی می‌فرمایند که مکاتب فلسفی اسلامی می‌تواند مشکلات را حل کند و اگر با آن آشنایی ندارید ما می‌توانیم آن را با اعزام نیروی انسانی مناسب برای شما تبیین کنیم.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: امام با وجود تحمیل جنگ هشت ساله و شرایط بد کشور خم به ابرو نیاورند و خطاب به گورباچف فرمودند که ایران با اقتدار در مقابل ابرقدرت‌ها ایستاده است و رمز آن را پایبندی به اسلام معرفی کردند، البته بلافاصله هشدار دادند که مراد ما اسلام ناب محمدی(ص) است و نه اسلام آمریکایی و خطاب به آنها گفته اگر شما قصد داشتید تغییر رویه داده و به سمت اسلام بیایید اسلام ناب محمدی می‌تواند مشکل شما را حل کند.

رسالت امروز حوزه

وی افزود: البته این قسمت پیام امام برای حوزه خیلی مهم است؛ امام معتقد است که ایران می‌تواند خلا اعتقادی دیگران را پر کند و این وظیفه بر دوش حوزه است و حوزه باید بررسی کند چه مقدار در این زمینه موفق عمل کرده است. از نظر امام حوزه پایگاه قدرتمندی برای دفاع از اسلام بوده است. در خاتمه نامه هم امام به حسن همجواری تاکید فرمودند ولی برای همه تعجب داشت که ایشان چرا هیچ حمایت اقتصادی و سیاسی از گورباچف نخواست.

حبیبی با طرح این پرسش که برخی می‌گویند اگر امام معتقد بود مشکلات کشور با اسلام حل می‌شود پس چرا ایران اینقدر مشکلات دارد؛ ادامه داد: ما امروز خودمان هم به اسلامی که امام به گورباچف نشان داد عمل نمی‌کنیم و نمی‌شناسیم و سراغ عدالت اجتماعی نرفته‌ایم. در حقیقت اسلامی که مدنظر امام بود در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پیاده نشد وگرنه ما اینقدر گرفتاری نداشتیم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پایان گفت: ایران آن زمان اگر در برابر کمونیست ایستاد به خاطر تلاش بزرگانی چون علامه طباطبایی، شهید مطهری و شهید بهشتی و .. بود، وگرنه عراق و لیبی و بسیاری از کشورهای اسلامی تحت سلطه مارکسیست رفتند و اگر عربستان هم نرفت زیرا تحت سلطه آمریکا بود و در نهایت همان جمع، انقلاب را به پیروزی رساندند و از برکت آن امام خطاب به گورباچف نامه نوشت.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.