اشعار شاعران بزرگ فارسی در بیان ارادت به حضرت مهدی

مبلغ/ ظهور مصلح جهانی به عنوان یک آرمان و وعده الهی همواره مد نظر شعرا قرار گرفته است. شعرای فارسی زبان در اشعار خود علاوه بر ترسیم تصویر جهان مصادف با ظهور، به شکوه و عظمت و جاذبه جهان آرام و سرتا پا عدل امام عصر اشاره کرده اند.

به گزارش «مبلغ» – بازتاب تصویر دوران رسالت امام عصر در شعر فارسی شامل مبارزه بنیادی و فراگیر با بیداد و بیدادگران در عرصه جهانی، رویارویی تمام‌عیار با کفر جهانی و ایادی آن، برقراری نظام قسط و عدل واقعی در گستره جهان، تحقق جهان‌شمولی دین مقدس اسلام و احیای ارزش‌های دینی، برقراری حکومت جهانی اسلام و حاکمیت فرهنگ اصیل اسلامی و رسوایی داعیه‌داران دروغین مهدویت و تبیین زشتی و پلیدی دجالان است.

شفقنا نوشت: شعرای فارسی علاوه بر ترسیم تصویر جهان مصادف با ظهور، به شکوه و عظمت و جاذبه جهان آرام و سرتا پا عدل امام عصر اشاره کرده و لذت آن دوران را با ذره‌ذرۀ وجود خود حس نموده‌اند و از یادآوری آن دوران، سرخوشی و امید را به جمع مخاطبان خود ارمغان بخشیده‌اند.

نام حضرت مهدی (ع) در اشعار فارسی:

حافظ نام حضرت را صریحاً در اشعارش برده و از ظهور او و نابودی «دجال»؛ مظهر ریا و تزویر و بدی و پلیدی سخن گفته است.

کجاست صوفی دجال فعل ملحد شکل

بگو بسوز که «مهدی» دین پناه رسید(۱-غزل شمارهٔ ۲۴۲)

سنايي در اشعار خود به حضرت مهدي (عج ) نيز اشاراتي كرده است ودر ابيات و اشعار خود دجّال را به عنوان مخالف و دشمن مهدي ( عج ) آورده است .

مردمان يك چند از تقواو دين راندند / كار زين پس اندر عهدما نه پود ماندست و نه تار

اين دو چون بگذشت باز آزرم و دين آمد شعار / گر منازع خواهي اي مهدي فرود آي از حصار

باز يك چندي به رغبت بود و رهبت بودكار / ور متابع خواهي اي دجال يك ره سر بر آر[۲]

مولوي در پي مهدي آخر الزمان(عج)

جلال الدين محمد مولوي که يکي از عرفاي بزرگ و انديشمندان اسلامي است به استناد آثارش قائل به او بوده و هدايت تکويني را مخصوص او مي داند و انسان به هر شکلي به ساخت اين انسان کامل الهي نيازمند بوده و بايد خود را به او برساند بالاخص اعتقاد وي به وجود ولي عصر (عج) محرز است که با رمز و راز که زبان خاص عرفاست در مثنوي به آن اشاره کرده است و آوردن همه ي آن شواهد در اين وجيزه ممکن نيست و فقط به چند نمونه اکتفا مي شود : مولوي در آرزوي انسان کاملي است تا دلش را آرامش دهد:

دي شيخ با چراغ همي گشت و گفت

کز ديو ودد ملولم و انسانم آرزوست

گفتند يافت مي نشود جسته ايم ما

گفت آنکه يافت مي نشود آنم آرزوست …

زين همرهان سست عناصر دلم گرفت

شير خدا و رستم دستانم آرزوست

وي معتقد است که اصل ناموس خلقت الهي چنين اقتضا کرد که در هر زماني ولي اي از اولياء باشد تا افراد مورد آزمايش قرار گيرند و اين پي در پي آمدن اولياء تا قيامت ادامه دارد. پس امام زنده و قائم به امر الهي همين ولي کامل و انسان مکمل و مرشد حقيقي است که در دنيا در هيچ زماني از او خالي نيست، او هدايت کننده و قطب و … است.

گفت خود خالي نبود است امتي

از خليفه حق و صاحب همتي

و پس از اين مطلب تصريح مي کند که آن سليمان که صلح کل بدست او انجام مي گيرد در دور ما هست و تا آن ولي صاحب تصرف ظهور نکند اختلافهاي صوري و بي اساس مردمان از بين نمي رود، لذا در انتظار اوست.

هم سليمان هست اکنون ليک ما

از نشاط دوربيني در عمي …

تا سليمان لسين معنوي

درنيايد بر نخيزد اين دويي

سپس صحبت از منظق الطير سليماني مي کند و سرزنش آن کسي که او را يک لحظه هم نديده است و ميان اينکه هر کس بدون اين سليمان راه بپيمايد چون خفاش عاشق ظلمت است و اگر تو يک گام سوي او برداري وجودت مقياس ارزش مي شود.

منطق الطير آن خاقاني صداست

منطق الطير سليماني کجاست

تو چه داني بانگ مرغان را همي

چون نديدي مر سليمان را دمي

مرغ کوبي اين سليمان مي رود

عاشق ظلمت چو خفاشي بود

با سليمان خو کن اي خفاش رد

تا در ظلمت نماني تا ابد

آنکه مي گويد تو اهل دريايي و سليمان معنوي درياست و ما مرغان دريايي هستيم پس بايد با سليمان پا به دريا بنهيم و سير ما بايد در وجود سليمان که انسان کامل آرماني عصر است باشد.

دايه را بگذار بر خشک و بران

اندرآ، در بحر معني چون بطان

ما همه مرغابيانيم اي غلام

بحر مي داند زبان ما تمام

پس سليمان بحر آمد ما چو طير

در سليمان تا ابد داريم سير

در سليمان پاي در دريا بنه

تا چه راود آب سازد صد زره

و در پايان اين ابيات بيان مي دارد و اظهار مي کند که آن سليمان معنوي ( که به نظر بنده منظورش امام (عج) است) پيش همگان حاضر و ناظر است و جادوي غفلت ما را از او محجوب داشته،‌ او پيش ماست و ما از وي ملوليم و جاهل به حق او هستيم.

آن سليمان پيش جمله حاضر است

ليک غفلت چشم بند و ساحر است

تا ز جهل و خوابناکي و فضول

او به پيش ما و ما از وي ملو

پی نوشت:

[۱]غزل شمارهٔ ۲۴۲

[۲]سيماي اهل بيت در آثار سنايي

[۳]مولوي در پي مهدي آخر الزمان(عج)

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.