با محوریت شهید عبدالمهدی مغفوری

مستند «آیت‌الله بی‌عمامه» آماده نمایش می‌شود

مبلغ / حمیدرضا بنایی کارگردان مستند آیت الله بی عمامه میگوید این مستند به بحث بیت‌المال و مال حرام و حلال توجه دارد. شهید مغفوری در سخت‌ترین شرایط هم حاضر نشد از بیت‌المال استفاده شخصی کند. این خود‌داری از ورود مال حرام در زندگی در شرایطی است که او امکان چنین کاری را داشت.

به گزارش «مبلغ»- به نقل از ایسناحمیدرضا بنایی، کارگردان مستند «آیت‌الله بی‌عمامه» در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: تا به امروز سه مستند درباره شهیدان الله‌دادی، محمدی و جمالی از شهدای استان کرمان کار کردم. اخیراً نیز این حلقه با تولید فیلمی با محوریت شهید عبدالمهدی مغفوریکامل شد.

وی افزود: برای تولید مستند «آیت‌الله بی‌عمامه» با مراکز مختلفی وارد گفت‌وگو شدم تا اینکه بسیج رسانه حمایت از این اثر را متقبل شد. وضعیت فعلی جامعه در فیلم مورد توجه قرار گرفته است.

این فیلمساز ادامه داد: این مستند به بحث بیت‌المال و مال حرام و حلال توجه دارد. شهید مغفوری در سخت‌ترین شرایط هم حاضر نشد از بیت‌المال استفاده شخصی کند. این خود‌داری از ورود مال حرام در زندگی در شرایطی است که او امکان چنین کاری را داشت. رفتار این شهید از سوی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تجلیل شد.

این فیلمساز با بیان اینکه شهید مغفوری در ۲۵سالگی مسلط بر نهج‌البلاغه بود، بیان کرد: او خود را دنبال‌کننده عدالت امیرالمؤمنین(ع) می‌دانست. این مستند تلنگری برای همه ماست و از خود می‌پرسیم، چرا ما در زندگی خود چنین مواظبتی را انجام نمی‌دهیم؟

بنایی ادامه داد: در اولین قدم با خانواده شهید و سردار معروفی گفت‌وگو شد. در این کار از تکنیک رئال و استفاده از تصاویر آرشیوی و نیز از موشن‌گرافی بهره برده شد، چون بازسازی برخی تصاویر دهه شصت دشوار است.

وی درباره مخاطبان این مستند گفت: در «آیت‌الله بی‌عمامه» روی قشر خاصی توجه نکرده‌ایم، بلکه توده مردم را تماشاگر خود قرار داریم، چرا که سیره این شهید برای تک تک مردم الگو است. به شخصه در بسیاری از لحظات فیلم منقلب می‌شدم چون این همه بزرگی شهید مرا شرمنده می‌کرد که چرا با وجود چنین شهدایی سبک زندگی آنها در جامعه رواج ندارد؟

این فیلمساز بیان کرد: متاسفانه مخاطب از این دست تولیدات فاصله گرفته است در حالی که من تولیداتی نظیر «آیت‌الله بی‌عمامه» را جز الزامات مستندسازی می‌دانم. نیاز داریم به جوانان بگویم قهرمانانی داریم که برای برقراری مال حلال در زندگیشان و همچنین جهاد در راه خدا از منافع مادی و جان گذشتند.

وی بیان کرد: تصویربرداری به پایان رسیده و مراحل فنی آن نیز در روزهای اخیر به اتمام خواهد رسید. قرار بود این مستند برای اولین بار در کرمان در حضور خانواده شهید و سردار معروفی رونمایی شود، اما به دلیل طولانی شدن تولید، این امر به آینده‌ای نزدیک موکول شد.

بنایی افزود: تصمیم دارم به زودی مستندی درباره شهید حبیب‌الله افتخاریان، محافظ شخصی امام (ره) جلوی دوربین ببرم. این شهید جز دانشجویان نخبه بود که در ادامه به فرماندهی سپاه گرگان هم رسید. این کار در مرحله نگارش فیلمنامه است و بسیج دانشجویی حامی آن خواهد بود. در این کار نیز از موشن‌گرافی استفاده شده است.

 

عبدالمهدی مغفوری پنجم بهمن ۱۳۳۵ در روستای سرآسیاب فرسنگی شهر کرمان متولد شد و در جبهه جنوب در منطقه دشت عباس با سمت مسئول تبلیغات لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی مشغول فعالیت شد.

در سال ۱۳۶۳ به فرماندهی سپاه پاسداران شهرستان سیرجان منصوب شد و در طول دو سال خدمت، تحولات بسیار چشمگیری در سطح شهر سیرجان ایجاد کرد. او مدتی در کردستان بود. در سال ۱۳۶۴ در عملیات «والفجر ۸»  به دلیل بمباران‌های شیمیایی دشمن بعثی از ناحیه کمر و پا به شدت مجروح می شود و در همین زمان مسئولیت واحد بسیج سپاه پاسداران استان کرمان را می‌پذیرد.

در عملیات کربلای ۴ هم علاوه بر سخنرانی، کارهای ستادی، تجهیز نیروها، پشتیبانی، خدمت‌رسانی و هدایت آنها تا منطقه عملیاتی فعالیت‌های بسیار زیادی داشت. مسئولیت او در این عملیات تجهیز و هدایت قایق‌ها تا نزدیک منطقه عملیاتی «کربلای ۴» بود و از آنجا که این عملیات با سختی و دشواری روبرو شد مجبور به بازگشت به خرمشهر شدند و سرانجام در حالی که معاونت ستاد لشکر ۴۱ ثارالله را به عهده داشت در همین عملیات در اثر بمباران هوایی دشمن به شهادت رسید.

مطالب مرتبط
1 نظر
  1. ممدجفر می‌گوید

    این شهدا فراموش شدن دیگه دیده نمیشن تبدیل به افسانه شدن. یادمه اوائل انقلاب همه مسولین دنبال ساده زیستی و خدمت خالصانه بودن توی درسها و آموزش‌ها از ساده زیستی و مردم داری و عدالت طلبی پیغمبر و ائمه مردم رو به نظام اسلامی علاقه مند میکردن. میگفتن حضرت علی در زمان حکومتش عدالت پیشه وقناعت کار بود یک خرما و یک کف دست بربری می‌خورد و موقع کار شخصی از شمع بیت المال استفاده نمی‌کرد. سالها میگذره الان یک مجلسی کثافت کون تاپاله جای خودش برید تحقیق کنید یک عضو زپرتی شورای شهر عده ای ملیاردی خرجش میکنن رای بیاره بهش ملیاردی باج بدن برای زمین‌خواری و مفاسد اقتصادی و… چه برسه مقامات مدیریتی بالتر دیگه ساده زیستی تبدیل شده به رانت‌خواری و اختلاس و حقوقهای نجومی و اشرافی گری مسولین

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.