حجت الاسلام والمسلمین سید محمدتقی محصل همدانی نماینده ادوار یزد درگذشت

مبلغ/ حجت‌الاسلام سید محمدتقی محصل همدانی نماینده ادوار مجلس از شهرستان‌های ابرکوه، بافق، خاتم و مهریز درگذشت. مراسم تشییع ایشان روز شنبه مورخ ۲۳ دی ساعت ۹ صبح از مسجد امام زمان(عج) واقع در خیابان آزادی نبش بهبودی برگزار خواهد شد.

به گزارش مبلغ به نقل از «یزدرسا»، حجت‌الاسلام سید محمدتقی محصل همدانی نماینده مردم شهرستان‌های ابرکوه، بافق، خاتم و مهریز در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی درگذشت.

در متن زیر درباره زندگی این عالم وارسته می‌خوانید:

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدتقی محصل همدانی، در محله خلف باغ یزد چشم به جهان گشود و تا آن زمان كه خود را شناخت محیط پیرامون خود را محیطی عالمانه و مهربانانه لمس کرد. پدرش مرحوم سید میرحسین را در جامه سبزرنگ سیادت و در كسوت شریف روحانیت، اهل موعظه، منبر و امام جماعت محله دید؛ و دایی بزرگوارش حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی‌محمد وزیری را مردی خدوم به مردم و جامعه یزد دریافت كه این بیت شعر پیوسته ورد زبانش بود و در دستور كارش قرار داشت:

روزی كه دلی را به نگاهی بنوازی/ از عمر همان روز حساب است، دگر هیچ

از آغازین روزهای زندگانی محصل همدانی، لطف ایزدی شامل حالش شد و نیكی و دعای خیر علمای محبوب، مردمی و دانشمند یزد را در خصوصی‌ترین مراحل زندگانی‌اش به چشم، عیان دید.

نوجوانی و جوانی وی مصادف بود با اوج تلاش‌ها و خدمات بی‌شائبه و مخلصانه این دو بزرگوار (مرحوم حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی و مرحوم حجت‌الاسلام حاج سید علی‌محمد وزیری یزدی) به اسلام و مسلمین، مردم و جامعه نیکوکار یزد و روزبه‌روز توجه مرحوم محصل همدانی به اوامر ایشان بیشتر و بیشتر می‌شد.

تحصیل در حوزه علمیه یزد و نجف اشرف

حضرت آیت‌الله علاقه بند، حاج شیخ محمود فرساد، حاج میرزا حسن محمودآبادی، حاج شیخ عباس هدایتی اساتیدی بودند که مرحوم محصل همدانی در طول ۶ سال تحصیل (۱۳۳۰ تا ۱۳۳۶) در حوزه علمیه یزد از محضر آن‌ها بهره‌ها برد.

توصیه و اصرار حجت‌الاسلام وزیری وی را عازم نجف اشرف کرد؛ تا از محضر علماء بزرگ اسلام کسب فیض کند. دوران تحصیل مرحوم محصل همدانی در نجف اشرف سه سال به طول انجامید که هم‌زمان با کودتای عبدالکریم قاسم به ایران مراجعت کرد.

شهید آیت‌الله مدنی، آیت‌الله مظفر، آیت‌الله حاج سیدعباس خاتم یزدی، از اساتید مرحوم محصل همدانی بودند؛ که در حوزه علمیه نجف اشرف به نشر علوم دینی و پرورش علماء اسلام و نخبگان همت می‌گماشتند.

بازگشت به یزد و توجه حاج شیخ غلامرضا به سید محمدتقی جوان

بازگشت مرحوم محصل همدانی با استقبال بی‌نظیر و کم‌سابقه مردم یزد و روحانیون همراه بود و حاج شیخ غلام‌رضا به‌قدری به ایشان توجه داشتند که در حضور وی، مردم را مورد خطاب قرار داده و فرمودند: ((هرکس پشت سر حاج شیخ نماز می‌خواند، بداند سید محمدتقی را عادل می‌دانم)) و به‌این‌ترتیب ایشان را تأیید و تشویق کردند.

هجرت از یزد و تحصیل در قم

محصل همدانی در شهر قم و در حوزه علمیه این شهر مرجع عالی‌قدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی را درک کرد و همواره در درس ایشان شرکت کرد؛ و از نزدیک راه سیر و سلوک ایشان را نظاره‌گر بود.

آیت‌الله‌العظمی مكارم شیرازی، آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی، آیت‌الله سلطانی بروجردی، آیت‌الله شهید دکتر بهشتی، آیت‌الله شهید دكتر مفتح، آیت‌الله خزعلی و آیت‌الله محمدی گیلانی، از دیگر اساتید به نام بودند که بر گردن محصل همدانی حق استادی داشته‌اند.

همراهی با حضرت آیت‌الله‌العظمی روح‌الله الموسوی الخمینی و شروع مبارزات بر ضد رژیم

با اوج گرفتن فساد در هیئت حاکم و دولت ایران و شروع مبارزات حضرت امام با توجه به ارتباطات و رفت‌وآمدهایی که محصل همدانی با حاج‌آقا مصطفی خمینی، آیت‌الله پسندیده و همچنین شخص حضرت امام داشتند، به‌نوعی در کنار درس، مبارزات جدی و مخفیانه خود را علیه رژیم با هدایت و رهبری حضرت امام (ره) آغاز کرد، شرکت در تمام نمازهای جماعتی که در منزل امام برگزار می‌شد و در کنار آن محضر درس ایشان و دیگر برنامه‌هایی که با حضور امام (ره) بود؛ بخشی از خاطرات محصل همدانی در محضر استاد بود. شوق استفاده از محضر حضرت امام (ره) به‌قدری در وجود ایشان شعله می‌کشید که محصل همدانی خانه‌ای در مجاورت بیت شریف و معظم ایشان اجاره کرد و ازآن‌جهت انجام مأموریت‌های مختلف و پیگیری محرمانه بعضی از دستوراتی که حضرت امام صادر می‌کردند، استفاده می‌کرد.

در شبی که مزدوران به منزل امام (ره) یورش بردند و ایشان را دستگیر کردند، محصل همدانی از پشت پنجره اتاق، نظاره‌گر صحنه دستگیری امام بودند؛ که فولکس حامل امام را تعقیب کرده و با ممانعت مأموران روبرو شدند محصل همدانی تصمیم گرفتند بلافاصله مردم را مطلع و در اولین حرکت دستگیری امام را به اطلاع طلاب مدرسه آیت‌الله‌العظمی بروجردی رساندند؛ به‌نحوی‌که در کمتر از یک ساعت خبر دستگیری امام منتشر شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.