‌آیت‌‌اللە نورالله شاه آبادی به ملکوت اعلی پیوست

مبلغ / سحرگاه ۲۹ماه مبارک رمضان روح عالم ربانی آیت الله حاج آقا نور الله شاه آبادی (رحمةالله عليه) به ملكوت اعلی پیوست. آیت الله شیخ نورالله شاه آبادی یکی از ده فرزند و تنها فرزند بازمانده از مرحوم آیت الله میرزا محمد علی شاه آبادی؛ استاد حضرت امام خمینی(س) بودند.

به گزارش مبلغ– سحرگاه ۲۹ماه مبارک رمضان روح عالم ربانی آیت الله حاج آقا نور الله شاه آبادی (رحمةالله عليه) به ملكوت اعلی پیوست. آیت الله شیخ نورالله شاه آبادی یکی از ده فرزند و تنها فرزند بازمانده از مرحوم آیت الله میرزا محمد علی شاه آبادی؛ استاد حضرت امام خمینی(س) بودند. جلوه ای از حیات پربار آیة الله حاج آقا نورالله شاه­ آبادی را در ادامه آورده ایم:

جلوه ای از حیات آیة الله حاج آقا نورالله شاه­ آبادی

🔹تولد و خانواده:

آیة الله حاج آقا نورالله شاه آبادی در سال ۱۳۴۸ق (مطابق با ۱۳۰۹ش)، در بیت علم و فضیلت در شهر مقدس قم به دنیا آمد. والد بزرگوارش عارف کامل و فقیه مبارز مرحوم آیة الله میرزا محمدعلی شاه­آبادی (۱۲۹۲ _ ۱۳۶۹ق)، و والده ماجده­اش صبیه محترمه فقیه و مجتهد متنفذ قم مرحوم آیة الله حاج سید صادق روحانی قمی (م۱۳۳۸ق) بود.

🔸تحصیلات

وی با مهاجرت والد معظمشان از قم به تهران ـ در سال ۱۳۵۴ق ـ به تهران منتقل شد و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه توفیق به پایان رسانید. سپس در دورانی که کمتر کسی به تحصیل علوم دینی رغبت می­کرد، همراه برادرش حضرت آیة الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی به فراگیری دانش دینی روی آورد و مقدمات و سطح را نزد اساتید حوزه علمیه تهران در مدرسه علمیه مروی و سپهسالار (مدرسه عالی شهید مطهری) آموخت.

🔹اساتید

استادان معظم له در دوره‌های مختلف تحصیلی‌اش عبارتند از آیات و حجج اسلام:
۱_ حاج‌آقا مصطفی مسجد جامعی (شرح امثله)
۲_ سید صدرالدین رضوی قمی (سیوطی)
۳_ حاج میرزا ابوالحسن شعرانی (مطوّل، شرح لمعه، اسفار)
۴_ حاج شیخ محمدعلی لواسانی (مطوّل)
۵_ حاج شیخ حسن ظهیرالدینی (معالم)
۶_ حاج شیخ حسین کنی (شرح لمعه)
۷_ حاج سید حسن احمدی علون‌آبادی (رسائل و مکاسب)
۸_ حاج شیخ محمداسماعیل جاپلقی (مکاسب)
۹_ حاج میرزا هدایت الله وحید گلپایگانی (مکاسب)
۱۰_ حاج شیخ عباس تهرانی (کفایه)
۱۱_ دکتر ابوالقاسم گرجی (کفایه)
۱۲_ حاج سید کاظم عصار (شرح منظومه و بخشی از اسفار)
وی پس از اتمام سطوح عالیه در دروس خارج فقه و اصول حضرات آیات:
۱- حاج سید ابوالحسن رفیعی قزوینی (خارج فقه و اسفار)
۲- حاج شیخ محمدتقی آملی (خارج فقه)
۳- حاج سید محمد روحانی (خارج اصول در نجف اشرف)
حاضر شد و همزمان تحصیلات دانشگاهی را در دانشکده معقول و منقول تکمیل نمود و در سال ۱۳۳۰ش موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته فقه و حقوق شد.

🔸هم بحث‌ها

معظم‌له این دروس را با عدّه‌ای از فضلا مباحثه می‌نمود که عبارتند از آقایان آیات و حجج اسلام:
حاج‌آقا نصرالله شاه‌آبادی، شیخ مرتضی انصاری امین، شیخ محمد بهاری همدانی، شیخ محمدجواد مناقبی، صادق وهاب آقایی.

🔹تدریس در دبیرستان علوی نجف

ایشان در بهمن سال ۱۳۳۴ش به عنوان مامور فرهنگی و همکاری با کنسولگری ایران در نجف اشرف، عازم عراق شد و مدت ۸ سال در دبیرستان علوی نجف مشغول خدمت گردید و نفوس بسیاری از نوجوانان را تربیت کرد.
برادرش مرحوم آیة الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی در این باره گوید:
«شیوه اخوی در تدریس، شاگردان را شیفته خود کرده بود، به گونه ای که بعد از ۸ سال هنگام بازگشت وی به ایران در سال ۱۳۴۲ش، دانش­آموزان در مدرسه اعتصاب کردند و حضور خود در کلاس­ها را به نصب قاب عکس بزرگی از وی در دفتر مدرسه مشروط کردند. این اعتصاب سبب شد تا آقای مصطفی زمانی – سرپرست مدارس ایرانی­ها در بغداد- برای حل این مسأله به نجف سفر کند. چون نصب عکسی بزرگتر از عکس شاه ممنوع بود، پیشنهاد شد عکس­های کوچکی از اخوی چاپ کنند و به دانش­ آموزان بدهند و عکسی کوچکتر از عکس شاه نیز در دفتر نصب کنند. با این کار، دانش­آموزان راضی شدند و اعتصاب را تمام کردند.»

🔸 مدرسه موسوی

وی پس از ۸ سال خدمت در عراق به تهران بازگشت و این بار نیز سمت معلمی برای نوجوانان و جوانان را انتخاب نمود و در دبیرستان بَدِر و سپس در مدرسه موسوی به امر تدریس و تربیت اشتغال داشت.
در سال ۱۳۵۱ش ساختمان مدرسه موسوی و ملحقات آن را در زمینی در خیابان ۱۷شهریور از مال شخصی­اش بنا نهاد و تا شهریور ۱۳۶۰ش چند هزار شاگرد تربیت نمود.
معظم له در این باره گوید:
«من با توجه به اینکه بایستی نوجوانان را در سایه تربیت درست از نفوذ افکار فاسد و تبلیغات ناسالم نگهداری و با آشنایی به موازین انسان ساز اسلام و قرآن عناصری سازنده و خدمتگذار به جامعه پرورش دهم سمت معلمی را انتخاب کردم و بیش از بیست و شش سال آن را عهده دار بودم و از این راه به گمان خودم آنچه در این رابطه در توان داشتم بکار گرفتم و در سازندگی نوجوانان و خانواده های آنان از هیچ تلاشی دریغ نداشتم.

مرحوم حاج سید رضا اخوی و برادرانش پس از فوت پدرشان حدود هفت هزار متر از اراضی موروثی خود در خیابان هفده شهریور را برای تاسیس مدرسه به تولیت مرحوم آیة الله شریعتمداری وقف نمود. این جانب آن را با شرایطی از معظم له اجاره و مدرسه را به نام راهنمایی و دبیرستان موسوی در اسفندماه  سال ۱۳۵۱ اجاره نمودم و تا شهریور سال هزار و سیصد و شصت آن را اداره کردم.

متاسفانه در این اواخر دریافتم افرادی که در گذشته به آن­ها خدمت کردم با رفتاری خائنانه در پاسخ به خدمات گذشته پیش خود از طرف من در خواست بازنشستگی مرا کردند و در نتیجه موسسه ای که راه ترقی چشمگیری را پیمود و می توانست به دانشگاهی تبدیل شود مرا از خدمت بدان محروم کردند. امید است نتیجه اعمال خود را دریافت دارند.»

🔸مرکزی اسلامی لندن

دیگر از فعالیت­ های آیة الله شاه­ آبادی رئاست مجمع اسلامی لندن به نمایندگی از مرحوم حضرت آیة الله العظمی گلپایگانی به مدت دو سال (۱۳۶۱ و ۱۳۶۲ش) بود.

🔹آثار:

آثار چاپی:

۱-    شرح رشحات البحار (تالیف آیة الله العظمی میرزامحمدعلی شاه آبادی)

۲-    شرح شذرات المعارف (تالیف آیة الله العظمی میرزامحمدعلی شاه آبادی)

۳-    منظومه احادیث نبوی (ترجمه منظوم ۵۸۰ حدیث از سخنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)

۴-    منظومه احادیث علوی (ترجمه منظوم هزار حدیث از سخنان امیرالمومنین علیه السلام)

۵-    سفرنامه هامبورگ

۶-    ترجمه کتاب حکومت اسلامی واداره آن (تالیف شیخ مهدی شمس الدین)

۷-    ترجمه منظوم اشعارفرزدق در وصف امام سجاد علیه السلام

۸-    ترجمه کتاب مدینه فاضله فارابی (تالیف حسین اسماعیل مکی)

آثار غیر چاپی:

۹-    ترجمه کتاب سقیفه (تالیف شیخ محمدرضا مطفر)

۱۰- سفرنامه منظوم

۱۱- ترجمه غایه المرام (تالیف علامه سید هاشم بحرانی)

۱۲- ترجمه ینابیع المودة (تالیف قندوزی)

۱۳- پرسش و پاسخ به ۲۲۸ سوال قرآنی

۱۴- راهنمای پرهیزکاران و یا قران وهدایت

۱۵- شرح حدیث جنودعقل وجهل

۱۶- خاطرات

۱۷- ترجمه کتاب تاریخ کربلا و حائر شریف حسینی (تالیف دکترعبدالجوادآل طعمه)

۱۸- ترجمه قرآن کریم

۱۹- ترجمه کتاب وارث انبیاء (درباره حضرت سید الشهداء علیه السلام)

۲۰- ترجمه نهج البلاغه

🔸شعر:

آیة الله شاه­ آبادی دارای ذوق و قریحه شعری و تخلص وی نیز «نوشا» است. نمونه ای  از اشعار ایشان در مدح امیرالمومنین علیه السلام:

ما بسته ایم دل به ولای تو یا علی

این رشته تا به حشر نگردد جدا علی

بر آن صحیفه ای که شود ثبت نام دوست

آن نام تست ای به فدای تو یا علی

«نوشا» به مدح ساقی کوثر گرفته جام

تا نوشد از شراب ولای تو یا علی

🔹ازدواج وفرزندان:

ایشان در سال ۱۳۳۴ش، با نوه دایی خویش علویه محترمه خانم فخرالسادات مازندرانی صبیه مرحوم آیةالله حاج سید موسی مازندرانی (داماد مرحوم آیة الله حاج سید محمود روحانی) وصلت نمود.

حاصل این وصلت مبارک چهار پسر (آقایان: علیرضا، حمیدرضا، محمود و احمدرضا) و یک دختر (زهرا خانم همسر آقای سید جواد سجادیان) بود. در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۹ فرزند ارشد آیة الله حاج آقا نورالله شاه­ آبادی، مرحوم مهندس علیرضا شاه­ آبادی بر اثر ابتلا به کرونا در لندن به دیار باقی شتافت. وی انسانی متخلق و متعهد و از خصوصیات وی انس با قرآن و نماز اول وقت و کمک به فقرا بود.

◾️وفات

آیة الله حاج آقا نورالله شاه آبادی، پس از عمری خدمت و تالیف و تربیت شاگردان در سحرگاه روز ۲۹ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ ، ۳۱ فروردین۱۴۰۲ در سن نود و سه دار فانی را وداع گفت.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.