قدیمی‌ترین دانشگاه اسلامی دنیای اسلام به نام فاطمه‌ زهرا (س) است

مبلغ/ رهبر انقلاب: قدیمی‌ترین دانشگاه اسلامی در دنیای اسلام به نام فاطمه‌ زهرا (س) است. نام دانشگاه معروف «الازهر» در مصر از نام فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌علیها گرفته شده است. در گذشته به‌نام فاطمه زهرا دانشگاه تأسیس می‌کردند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، در معتقدات ما شیعیان جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) نه فقط به علت رابطه نسبی با نبی اسلام و ائمه، بلکه به ذاتی خود از ارج و مقام بالایی برخوردار است.

در ادامه سخنان حکیم انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای را درباره مقام شامخ حضرت زهرا می‌خوانید.

زبان از توصیف فاطمه زهرا الکن است

درباره‌ سیده‌ زنان عالم، زنان همه‌ عوالم و همه‌ دوران‌ها، سخن کسی مثل این حقیر نه‌فقط نارسا و ناقص است، بلکه زبان ما در بیان بخشی از آن‌ها هم الکن است. غیر از مقامات معنوی و ملکوتی و الهی که غیر از خود معصومین (ع) کسی نمی‌تواند آن مقامات را درک کند، چه برسد به اینکه توصیف بکند از لحاظ معیارهای ظاهری و عقلانی هم سیّده‌‌ زنان عالم صدّیقه‌ کبری (س) دارای اندازه‌ها و ابعاد غیر قابل تصور برای ما است.

خب می‌گوییم این بزرگوار از ولایت دفاع کرد، جان خودش را از دست داد، با فصاحت و بلاغت سخن گفت، و مانند این‌ها؛ امّا این‌ها [فقط] به زبان گفته می‌شود، آن موقعیّت را ما نمی‌توانیم اصلاً تصوّر بکنیم. اگر موقعیّت مدینه‌ بعد از رحلت پیغمبر و وضعی که پیش آمد، برای ما روشن بشود و درست تصوّر کنیم مسئله را، آن‌وقت می‌فهمیم فاطمه‌ زهرا چه حرکت عظیمی را انجام داده است.(۱۳۹۵/۱۲/۲۹)

همه بر عظمت فاطمه متفق‌القول هستند

امکان ندارد که همه‌ عقلا، علما و متفکران با نحله‌ها و عقاید مختلف در همه‌ تاریخ یک امت و ملت، بر مدح و ستایش یک مرکز متفق القول باشند. این نیست مگر عظمت توصیف ناپذیر آن مرکز؛ این خودش یک علامت است. همه‌ این عظمت‌ها مربوط به‌یک بانوی هجده ساله؛ یک دختر جوان است! بیشترین سنی که برای فاطمه‌ زهرا (سلام الله علیها) طبق تواریخ مختلف گفته می‌شود، از هجده سال است تا بیست ودو سال. از آن تکریمی که امیرالمؤمنین برای ایشان قائل است، و از آن تکریمی که در روایات و کلمات همه‌ ائمه (علیهم السّلام) درباره‌ی فاطمه‌زهرا (سلام الله علیها) آمده، انسان می‌فهمد که چه عظمت و شیفتگی‌ای در کلمات ائمه نسبت به فاطمه‌ زهرا موج می‌زند.

هر یک از ائمه شط خروشانی هستند که فضای معرفت و استعدادهای بشری را سیراب و بارور کرده اند و همه‌ این جویبارها از این چشمه سرازیر می‌شوند؛ چشمه‌‌ جوشان فاطمه‌ زهرا (سلام الله علیها). روایات صادقین (علیهم السّلام)، عظمت حضرت رضا و موسی بن جعفر و ائمه‌ی بعدی، مقام والای حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه)، همه جویبارهای آن کوثرند؛ آن کوثر تمام نشدنی، آن چشمه‌ جوشان؛ برکات فاطمه‌ زهرا این‌هاست.(۱۳۸۳/۰۵/۱۷)

فجر درخشانی که همه ائمه مدحش را کردند

اگر شخصیت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها برای ذهن‌های ساده و چشم‌های نزدیک‌بین ما آشکار می‌شد، ما هم تصدیق می‌کردیم که فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها سرور همه زنان عالم است؛ بانویی که در سنین کم و در عمر کوتاه، به مقامات معنوی و علمی و معرفتی و به مرتبه‌ای برسد که برابر مرتبه انبیا و اولیاست. در واقع فاطمه زهرا فجر درخشانی است که از گریبان او، خورشید امامت و ولایت و نبوّت درخشیده است؛ آسمان بلند و رفیعی است که در آغوش آن، ستاره‌های فروزان ولایت قرار گرفته است. همه ائمّه علیهم‌السّلام برای مادر بزرگوار خود تکریم و تجلیلی قائل بودند که برای کمتر کسی این همه احترام و تجلیل را از آن بزرگواران می‌شود دید.(۱۳۷۶/۰۷/۳۰)

سیره فاطمه زهرا نشان دهنده عظمت او است

عزیزان من! عظمت فاطمه‌ زهرا سلام‌اللَّه‌علیها، در سیره‌ آن بزرگوار آشکار است. یک مسأله این است که ما چه شناختی از فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌علیها داریم؟ این یک حرف است. بالاخره دوستان اهل بیت علیهمّ‌السّلام، در طول زمان، تا آن‌جا که توانستند سعی کردند به حقِ‌ّ دختر پیغمبر، فاطمه‌ زهرا سلام‌اللَّه‌علیها معرفت پیدا کنند. چنین هم نیست که کسی خیال کند همان‌طور که در زمان ما، این بزرگوار این‌قدر در دل‌ها عزیز و در چشم‌ها شیرین است، همیشه همین‌طور بوده است. امروز بحمداللَّه دورانِ اسلامی است، دورانِ حکومت قرآن است، دورانِ حکومت علوی و حکومت اهل بیت علیهم‌السّلام است و آنچه در دلهاست، بر زبان‌ها جاری می‌شود.

قدیمی‌ترین دانشگاه اسلامی در دنیای اسلام به نام فاطمه‌ زهرا است

قدیمی‌ترین دانشگاه اسلامی در دنیای اسلام مربوط به قرن سوم و چهارم به نام فاطمه‌ زهرا سلام‌اللَّه‌علیهاست. نام دانشگاه معروف «الازهر» در مصر از نام فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌علیها گرفته شده است. در گذشته به‌نام فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌علیها دانشگاه تأسیس می‌کردند. حتّی خلفای فاطمی که بر مصر حکومت می‌کردند، شیعه بودند. قرن‌هاست که شیعه سعی کرده به حقِ‌ّ این بزرگوار معرفت پیدا کند. این، یک مسأله است. مسأله‌ دیگر این است که ما باید راه را از همه‌ ستارگان بیاموزیم «و بالنّجم هم یهتدون». انسان عاقل این‌گونه است. از ستاره باید استفاده کرد. ستاره در آسمان است و می‌درخشد. آن‌جا عالم عظیمی است. مگر این ستاره همینی است که من و شما می‌بینیم؟ بعضی از ستارگان که در آسمانند و مثل یک نقطه سوسو می‌زنند، کهکشانی هستند. گاهی یک ستاره بزرگتر است از کهکشان راه شیری که میلیاردها ستاره داخل آن است! قدرت الهی که حدّ و اندازه‌ای ندارد ولی من و شما آن را یک ستاره‌ کوچکِ درخشان می‌بینیم. خوب؛ مقصود از این مطالب چیست؟ مقصود این است انسان عاقلی که خدا به او چشم داده است، باید از این ستاره برای امری در زندگی استفاده کند. قرآن می‌گوید: «و بالنّجم هم یهتدون»؛ به وسیله‌ آن راه را پیدا می‌کنند.(۱۳۷۳/۰۹/۰۳)

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.