یک امپراتوری نامطمئن!

به گزارش «مبلغ» به نقل از روزنامه جام جم – «تقوا در گمنامی است» این سخن گهربار از استاد مرحوم آیت‌ الله محمد‌تقی بهجت رحمت‌ الله علیه است که بسیار قابل‌تامل است. باید بدانیم که در فضای مجازی، کسب شهرت دردسر دارد. ممکن است در ابتدای شهرت پول‌های بادآورده‌ای را کسب کنیم اما در نهایت آرامش زندگی را از دست خواهیم داد.

باید بدانیم در ازای دادن این آرامش در فضای مجازی چه چیزی را به‌دست می‌آوریم و آیا ارزش دارد که ما شبانه‌روز عمر و وقت ارزشمند خود را صرف وبگردی در صفحات شخصی میکرو‌سلبریتی‌ها و شبکه‌های مجازی کنیم. هدر‌رفت عمر و زمان را با چه چیز جبران خواهیم کرد، عمری که بزرگان دین آن را مانند طلا مهم و باارزش می‌دانند.

به فرموده امام علی(ع) روزها پرونده‌های عمر شما هستند، آن را بیهوده هدر ندهید و با اعمال خوب این پرونده‌ها را جاودانه کنید. اصولا بشر هرجا بدون آگاهی قدم گذاشت دچار ضرر و زیان‌های بسیاری شد. نداشتن آگاهی و قدم گذاشتن در فضای مجازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی که معلوم نیست سازندگان و پدیدآورندگان آنها چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه خواب خوشی برایمان دیده‌اند، کمی دور از عقل است یا لااقل کمی تأمل و مطالعه و پژوهش را در این زمینه می‌طلبد. شاد زیستن و داشتن رفتار سالم متعلق به انسان‌هایی است که آگاهانه زندگی می‌کنند.

همان‌گونه که ابزارهای مختلف ارتباطی یک فرصت است و به کمک‌ بشر آمده‌ تا راه‌های ارتباطی را تسهیل کند‌، یک تهدید هم برای روح و روان ماست و باید از میان بی‌شمار صفحات عکس‌، فیلم و متن در شبکه‌های اجتماعی سراغ صفحاتی برویم که حال و هوای روحی مارا خوش کند نه این‌که باعث افسردگی ما شود. با پیدایش شبکه‌های مجازی، امپراتوری رسانه‌ای رخ داده است و در آینده‌ای نه چندان دور که از راه می‌رسد به‌زودی متوجه این حقیقت خواهیم شد که گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بلای جان ملت‌ها و حکومت‌ها خواهد شد. پس مراقب خودمان باشیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.