اعمال قدرت مقاومت در قواعد بازی منطقه

به گزارش «مبلغ» به نقل از روزنامه جام جم – پیروزی مقاومت در ترسیم حدود میدان گازی کاریش و شکست سنگین صهیونیست‌ها در این منازعه حقوقی، بار دیگر وزنه تحولات منطقه را به سود حزب‌ا… و متحدانش در بیروت تغییر داده است. در این میان، یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس و دیگر مقامات صهیونیستی ترجیح داده‌اند از بیان جزئیات توافق صورت گرفته (‌با واسطه‌گری آمریکا) در این‌خصوص خودداری کنند زیرا این توافق به ضرر تل‌آویو است. در‌خصوص تحولات اخیر در میدان گازی کاریش، ‌جام‌جم گفت‌و‌گویی با دکتر عدنان منصور، وزیر خارجه اسبق لبنان کرده است‌:

 اخیرا منابع رسمی و غیر‌رسمی از توافق غیرمستقیم دولت لبنان و رژیم اشغالگر قدس بر سر میدان گازی کاریش و نحوه استخراج آن خبر داده‌اند. نظر شما در این‌خصوص چیست؟

نخست باید بگویم که ما اساسا به دشمن صهیونیستی و حتی آمریکا (‌به‌عنوان بازیگر واسطه در مذاکرات گازی) خوشبین نیستیم زیرا آنها در موارد متعددی پیمان‌ها و تعهدات خود را زیرپا گذاشته‌اند. توافق اخیر، به‌معنای توافق ذاتی با  دشمن صهیونیستی نیست، بلکه به‌معنای تعیین حدود رفتار و عمل وی است. دشمن صهیونیستی در ابتدا تلاش کرد با خرید زمان و ارسال پیام‌های غیر‌شفاف، مالکیت میدان گازی کاریش را تصاحب کرده و در مقابل مانع از رسیدن لبنان به حق بهره‌برداری از منابع طبیعی متعلق به خود شود. حتی پس از چند بار رایزنی با هوکشتاین واسطه‌گر آمریکایی مذاکرات، صهیونیست‌ها پاسخی را که متضمن امنیت و حقوق ملت و دولت لبنان باشد، ارائه نکرد. شاید تل‌آویو تصور می‌کرد که می‌تواند از عنصر زمان به سود منافع خود استفاده کرده و توافقی را به ضرر منافع لبنانی‌ها به ما تحمیل کند. در مرحله بعدی، طرف اسرائیلی تلاش کرد با ارائه سیگنال‌های فریبنده و مبهم، در میان لبنانی‌ها بر سر حل‌وفصل پرونده میدان گازی کاریش، دوگانگی و شکاف ایجاد کند. با این حال رصد دقیق رویکرد و بازی تل‌آویو توسط جریان مقاومت و استقامت بیروت در این مسیر، منجر به عقب‌نشینی صهیونیست‌ها شد. بنابراین نه‌تنها تل‌آویو به اهداف از پیش تعیین شده خود در میدان گازی کاریش دست پیدا نکرد، بلکه در ایجاد اختلاف میان لبنانی‌ها بر سر این پرونده نیز ناکام‌ماند.

همان‌گونه که اشاره کردید، نقش جریان مقاومت در این معادله، بار دیگر پررنگ بوده است. این چندمین‌بار است که در عرصه‌های مختلف، ‌صهیونیست‌ها مغلوب‌می‌شوند.

دقیقا همین‌طور است. حزب‌ا… و جریان مقاومت بارها محاسبات و پیش‌فرض‌های ذهنی سران رژیم صهیونیستی را بر‌هم زده‌اند. آنها حتی در برابر حامیان اسرائیل نیز موثر عمل کرده‌اند. در جریان مذاکرات غیرمستقیم بر سر میدان گازی کاریش نیز بارها تل‌آویو در‌صدد بود تا قدرت محاسبه ذهنی و عملیاتی مقاومت را تغییر دهد اما این‌بار نیز مقاومت مانند همیشه مقتدرانه عمل کرد.

رژیم صهیونیستی و حامیان آن باید قدرت مقاومت و تغییر قواعد بازی در منطقه نسبت به سال‌های گذشته را به‌صورت کامل بپذیرند. من بارها گفته‌ام که مقاومت، ضامن پیروزی ما در برابر اشغالگران صهیونیست است و این موضوع، نه‌تنها در عرصه نظامی و عملیاتی مانند جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶، بلکه در عرصه‌های دیگر نیز به اثبات رسیده است.

به تغییر قواعد بازی در منطقه اشاره کردید و نمونه‌هایی از‌جمله پیروزی‌های نظامی و غیر‌نظامی مقاومت بر رژیم صهیونیستی را مدنظر قرار دادید. با توجه به این موضوع، پیش‌بینی شما از آینده چیست؟

قطعا توطئه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه جریان مقاومت و لبنان هرگز پایان نخواهد یافت اما این مقاومت و قدرت آن است که می‌تواند دشمن را زمین‌گیر کند. ما در پرونده جنگ در سوریه علیه تروریسم مشاهده کردیم که مطابق محاسبات آمریکا و رژیم صهیونیستی، ‌باید مقاومت شکست می‌خورد اما در نهایت توانست با اقتداری مثال‌زدنی همه توطئه‌ها را خنثی کرده و تروریست‌های مورد حمایت دشمنان مقاومت را به زانو در‌آورد. ما باید در هر سه سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی با توطئه‌های آمریکا و رژیم اشغالگر قدس مقابله کنیم. در هر سه لایه ما باید بازی دشمنان را به‌خوبی بشناسیم و فریب جنگ تبلیغاتی و سیاسی آن را نخوریم. در جریان مذاکرات اخیر، مقامات آمریکایی نسبت به مواضع غیر‌حقوقی اسرائیل و در مقابل مطالبات بر‌حق لبنانی‌ها در میدان کاریش آگاه بودند اما حمایت آنها از رژیم صهیونیستی مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات شد. ولی زمانی که واشنگتن در مقابل استدلال‌ها و مقاومت لبنانی‌ها بر سر مواضع و حقوق خود قرار گرفت، چاره‌ای جز عقب‌نشینی از حمایت مطلق خود از صهیونیست‌ها ندید. بدیهی است که لبنان حقوقی در منطقه دارد که هرگز از آنها عدول نخواهد کرد‌.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.