۱۴ راهکار اندیشمند سریلانکایی برای تحقق وحدت اسلامی

مبلغ/ اندیشمند سریلانکایی با اشاره به راهکارهایی برای نهادینه کردن وحدت و انسجام میان مذاهب اسلامی گفت: نزدیک شدن به آمریکا، اسرائیل و شیاطین، امت اسلامی را از هدف والای خود که همان وحدت میان مذاهب مختلف است، باز می‌دارد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، محمد عزام مجیدی، اندیشمند سریلانکایی در سی‌و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی با بیان اینکه تفرقه و منازعه میان مسلمانان خطر بزرگی است که نباید آن را دست کم گرفت، گفت: همه ما باید نسبت به لزوم تقویت وحدت اسلامی دغدغه و اهتمام داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه سخن گفتن در خصوص وحدت اسلامی میان شیعیان و اهل سنت و برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌ها و گردهمایی‌ها به تنهایی برای تحقق این وحدت کافی نیست، اظهار داشت: طبیعتا کسانی که از استقلال فکری برخوردار نیستند و دیگران به جای آنها فکر می‌کنند و می‌اندیشند، نمی‌توانند در مسیر تحقق وحدت گامی بردارند.

این اندیشمند سریلانکایی در ادامه سخنان خود راهکارهایی را برای تثبیت و نهادینه ساختن وحدت و انسجام میان مذاهب اسلامی ارائه داد که عبارتند از:

۱ـ برگزاری گفت‌وگوهای علمی و منطقی میان علمای شیعه و سنی که دارای پایبندی به مبانی اسلامی بوده و از استقلال فکری برخوردار هستند. این گفت و گوها باید پیرامون اختلاف‌نظرهای فقهی، سیاسی، اقتصادی و … انجام شود.

۲ـ برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های گسترده با محوریت بررسی چگونگی برخورد با فرهنگ غربی. لازم است در این کنفرانس‌ها در خصوص راهکاری مناسب به منظور جلوگیری از به حاشیه رانده شدن نقش مدارس و دانشگاه‌های دینیِ فعال در زمینه وحدت، بحث و تبادل‌نظر صورت پذیرد.

۳ـ تأسیس و راه‌اندازی نهادها و مؤسسات دینی به منظور مقابله با مفاهیم دینیِ انحرافی و اعتقادات باطل و نیز جلوگیری از تحریف مفاهیم قرآن کریم و سنت نبوی شریف.

۴ـ راه‌اندازی مرکزی به منظور شناخت دقیق اهل بیت نبوت (علیهم السلام) و معرفی آنها به گونه‌ای که تمامی روزنه‌‌ها برای مخدوش ساختن چهره اهل بیت پیامبر اکرم (ص) مسدود شوند.

۵ـ گسترش فرهنگ انس با قرآن کریم و سنت پیامبر (ص) به جای غرق شدن جوانان در سرگرمی‌هایی نظیر فوتبال و … .

۶ـ اهتمام به تزکیه نفس، اقامه نماز، خواندن دعا و توسل به اهل بیت (ع).

۷ـ دفاع از دین و فقه و پایبندی به اصول و ارزش‌های قرآن کریم و سنت نبوی شریف و مقابله با هرگونه اهانت و تعرض به أنبیا و ائمه معصومین(علیهم السلام).

۸ـ باور داشتن سخنان و گفته‌های مؤمنان و اجتناب از متهم کردن دیگران به امور مختلف و نیز پایبندی به امر به معروف و نهی از منکر در جوامع اسلامی.

۹ـ استفاده از اصطلاحاتِ فرهنگی ـ اسلامی و امتناع از مشارکت در گردهمایی‌هایی که در آنها از اسلام و مسلمانان با بکارگیری اصطلاحات غیر مؤدبانه و غیر منطقی، سخن گفته می‌شود.

۱۰ـ احیای اعتماد به نفس در نزد جوانان جهان اسلام و مقابله با پدیده گرایش به غرب در این جوامع.

۱۱ـ از بین بردن خرافات و تطهیر فرهنگ مؤمنان از خرافات و دروغ‌پردازی.

۱۲ـ افزایش ارتباطات و مراودات میان حوزه‌های علمیه و نیز دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی در جوامع اسلامی.

۱۳ـ اهتمام به شناخت دشمن مشترک و مواجهه فکری و سیاسی با آن و رسوا کردن مزدورانِ مرتبط با کفّار جهانی در جهان اسلام.

۱۴ـ تبیین اقدامات أنبیا و معصومین (علیهم السلام) برای ایجاد وحدت اسلامی و معرفی الگوی وحدت به نسل جوان در جهان اسلام.

وی همچنین با بیان اینکه عدالت اجتماعی یکی از عواملی است که در نهایت به تقویت وحدت و انسجام میان مذاهب مختلف اسلامی منجر می‌شود، خاطر نشان کرد: همه ما باید بدانیم که شرک دینی به ظلم اجتماعی و ظلم اجتماعی به کفر منتهی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تقرب به خداوند متعال عامل اصلی وحدت میان بشریت است، گفت: نزدیک شدن به آمریکا، اسرائیل و شیاطین، امت اسلامی را از هدف والای خود که همان وحدت میان مذاهب مختلف است، باز می‌دارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.