حسن خلق و بردباری درس زندگی امام حسن مجتبی (ع) برای جامعه امروز

مبلغ/ ظهیری با اشاره به درسهای زندگی ائمه معصومین(ع) برای جامعه امروز گفت: خلق نیکو، حسن خلق، صبر، بردباری و سعه‌ صدر از درسهای زندگی امام مجتبی (ع) برای زندگی امروز مردم است.

به گزارش «مبلغ»، معصومه ظهیری در گفتگو با مهر با اشاره به الگوگیری از شیوه زندگی پیامبر گفت: شیوه زندگی پیامبر اینگونه بوده که هم مردم را دعوت به دین خدا می‌کردند و هم به طور مستمر و متناوب این کار را انجام می‌دادند و هرگز از تبلیغ دین خدا دست بر نداشتند و خسته نشدند و خداوند هم به پیغمبر می‌فرماید: «تو حتماً پیام رسانی و باید این پیام را برسانی، جز این بر تو تکلیفی نیست»

وی با اشاره به اینکه این شیوه خستگی ناپذیری پیامبر در راه دین رمز پیروزی اسلام است، افزود: اطرافیان پیامبر که بغض و کینه نسبت به دین کامل داشتند، دینی که بر اساس قسط، عدل، برابری، مقابله با تبعیض نژادی و تبعیض جنسیتی بناشده بود، حساس شدند و به طور مکرر زمینه توطئه چینی برای قتل پیامبر، شهادت و ترور پیامبر را فراهم نمودند و جنگ‌های زیادی را تدارک دیدند؛ اما خداوند نصرت خودش را برای او قرار داد و به یاری پیامبر شتافت.

این استاد حوزه، پایداری و مقاومت را رمز دیگر جاودانه شدن اسلام دانست و ادامه داد: کسانی که پیرو دین پیامبر هستند و می‌خواهند زمینه ساز صلح، قسط و عدل باشند باید اهل پایداری، مقاومت و استقامت باشند.

کارشناس مسائل مذهبی در زمینه مسمومیت پیامبر (ص) گفت: آنهایی که با پیامبر مقابله می‌کردند این بار قصد جان پیامبر را کردند و در جنگ خیبر حضرت را مسموم کردند.

وی افزود: اکثر مورخین میگویند که پیامبر در روزهای آخر قبل از رحلت رنجور شده بودند، به طوری که زیر بغل حضرت را گرفتند و به مسجد آوردند و حضرت مجدد مردم را سفارش به پیروی از قرآن مودت و محبت به اهل بیت و جانشینی حضرت امیرالمومنین نمودند و در واپسین روزها پیامبر درحالیکه نگران عدم وحدت و ایجاد شکاف در امت بودند جان به جان آفرین تسلیم کردند.

معصومه ظهیری در ادامه در زمینه حلم و بردباری امام حسن مجتبی (ع) در دوران نفاق و دورویی حکومت بنی‌امیه گفت: شیوه برخورد امام حسن با حکومت اینگونه بود که پرده و نقاب از چهره حکومتی که با نفاق حیله و نیرنگ زمامداری می‌کرد را بردارد که امام حسن با حلم خود زمینه سازی کرد تا مردم جامعه به آن بلوغ، بالندگی و آگاهی دست پیدا کنند و خودشان به تشخیص برسند.

این استاد حوزه مواسات، یارگیری و پر کردن شکاف‌های اجتماعی را از دیگر روش زندگی امام حسن ذکر کرد و افزود: به دلیل اینکه شکاف در جامعه و تبعیض بین غنی و فقیر زیاد شده بود و حکومت هم حکومتی بر اساس ثروت اندوزی و زیاده طلبی بوده، امام با این روش مقابله می‌کردند.

وی ادامه داد: امام مجتبی (ع) چند بار تمام دارایی‌شان را به مردم بخشیدند و بار دیگر نیمی از ثروت شأن را به مردم دادند تا این فاصله‌های طبقاتی در جامعه از بین برود و با این انفاق بتوانند شکاف اجتماعی را پر کنند.

ظهیری ایثار و از خودگذشتگی را لازمه پر کردن شکاف‌های اجتماعی و فاصله طبقاتی دانست و افزود: با عمل می‌توان این کار را انجام داد و امام حسن مجتبی اهل عمل بودند و با عمل خودشان این سبک و شیوه را به دیگران هم آموختند.

کارشناس مسائل مذهبی با توجه به خلق نیکوی امام حسن (ع) که باعث جذب مردم می‌شد، گفت: روزی مردی وارد مسجد شد و از وضعیت موجود گله مند شد که حضرت او را به سفره خانه حضرت زینب (س) دعوت می‌کنند و از این طریق باعث جذب او می‌شود.

وی شیوه زندگی امام حسن مجتبی (ع) را شیوه عملی همراه با مردم در کنار مردم و در میان مردم بودن ذکر کرد و افزود: امام حسن (ع) با خلقشان و مدل برخوردشان مردم را دعوت به دین می‌کردند.

استاد حوزه ادامه داد: درسی که امروز ما از زندگی امام حسن مجتبی (ع) می‌گیریم خلق نیکو، حسن خلق، صبر و بردباری و سعه‌صدر می‌باشد و امروز برای نشر دین و برای ترویج خلق حسن در جامعه نیاز به حلم و بردباری داریم تا بتوانیم معروف را در جامعه رواج بدهیم.

وی در خصوص دشمن شناسی امام حسن (ع) گفت: کوتاه نیامدن در مقابل دشمن و دست دشمن را رو کردن از دیگر درس‌هایی است که از زندگی امام حسن مجتبی (ع) می‌گیریم و ما می‌توانیم با نقشه و برنامه دشمن شناس باشیم و حیله و مکر دشمن را به مردم بنمایانیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.