ترمیم قرآن های قدیمی در لیبی همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان

مبلغ/ خبرگزاری فرانسه گزارش داد: با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، یک تیم داوطلب ده نفره در طرابلس با حس و روحیه خاصی در حال ترمیم و صحافی قرآن های قدیمی هستند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از شفقنا به نقل از القدس العربی، اعضای این گروه روزانه با ابزارهای اصلی خود شامل قیچی، چسب، مقوا و نخ، به کارگاه هنری قرآن کریم در طرابلس می روند و مانند یک گروه زنبور عسل، در سکوت کار می کنند در حالی که بوی کاغذ کارگاه را پر کرده است و هیچ چیزی جز صدای تلاوت قرآن از یک تلویزیون قدیمی که در گوشه یکی از اتاق ها قرار داده شده، شنیده نمی شود.

خالد الدریبی مشهورترین هنرمند ترمیم و صحافی قرآن های قدیمی در لیبی می گوید: افزایش قیمت قرآن ها عده زیادی از مردم را به ترمیم قرآن های قدیمی واداشته است.

وی که در کارگاه ترمیم قرآن های فرسوده در مسجد جامع میزران در طرابلس در حال کار است، می گوید: خریدن قرآن های جدید در ماه رمضان شدت می گیرد اما این روند اخیرا در لیبی تغییر کرده است زیرا خریدن آنها هزینه بر شده است بنابراین روی آوری به ترمیم قرآن های قدیمی به صورت بی سابقه ای رواج یافته است.

وی تصریح می کند: قیمت خرید قرآن کریم در لیبی با نبود چاپ دولتی به شدت افزایش یافته است و قیمت برخی از آنها از بیست دلار هم فراتر می رود که بسیار بالاست زیرا قیمت های قبلی نمادین بودند و یا قرآن ها مجانی در دسترس مردم بودند.

از زمان افتتاح کارگاه ترمیم قرآنهای فرسوده در طرابلس در سال ۲۰۰۸ میلادی، حدود نیم میلیون قرآن قدیمی ترمیم شده و بیش از هزار و پانصد کارآموز از هر دو جنس در کارگاههایی که در این زمینه برگزار شد، فارغ التحصیل شده اند. تعداد قرآن هایی که بیش از چهل کارگاه نگهداری و ترمیم قرآن ها در لیبی کار آنها را انجام داده، به حدود یک میلیون تعداد می رسد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.