نگاهی به آینده فلسطین با چشمان معاصر در نمایشگاه تونس

مبلغ/ نمایشگاه هنری «اکنون و بعد» از ۶ ژانویه در سالن مرکز هنری B۷L۹ (بحر الازرق) واقع در پایتخت تونس، کار خود را آغاز کرد و تا روز ۱۳ فوریه ادامه خواهد داشت.

به گزارش «مبلغ» به نقل از روابط  عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، موضوع این نمایشگاه، «آینده فلسطین» از نگاه مجموعه‌ای از فعالان حوزه‌های متنوع فرهنگی و هنری است که به ناحق، نام «فلسطینیان پراکنده» ‌بر ایشان نهاده شده است.

شاید تصور آینده یک وطن گاهی به واسطه تخیل‌های هنری متعهد و گاهی نیز تخیل‌های آزاد از همه بندهای اجتماعی و فرهنگی خود چالشی برای شرایط کنونی و به منزله مخالفت با آن و تلاش جسورانه برای ایجاد تغییر اما با سرانگشت‌هایی باشد که جزئیات آینده درخشان را با عشقی سرشار بین نگارش ادبی و نقاشی و تصویر و کلمات اثرگذار ترسیم می‌کند.

کریم سلطان، مسئول این نمایشگاه می‌گوید: این نمایشگاه، قالبی هنری با زبانی کاملاً متفاوت و نگاهی جدید دارد که تلاش کردیم تا برای درود فرستادن به فلسطین قهرمان و مردم آن در سراسر سرزمین‌های اشغالی آن را برگزار کنیم، ضمن اینکه عرصه‌ای آزاد برای بیان سرگردانی‌های مهاجران و تبعیدشدگان به مناطق مختلف جهان و در انتظار بازگشت پرستو به خانه است و آرزوی آینده‌ای بهتر برای فلسطین را دارد.

وی افزود: ما خلاقیت‌ها و ایده‌های برخی فلسطینیان دور از وطن را در چارچوبی جمع‌آوری کردیم که از نظر شکل و محتوا واقعیت را لمس می‌کند، زیرا رؤیا، یک طرح باقی می‌ماند و درهای امید همیشه از طریق تولیدات هنری کیفی و غیرمتعارف باز است. از آن جمله می‌توان به سه تابلوی تصویری هنرمندی به نام لاریسا صنصور، داستان کوتاه کریم قحطان با عنوان «لالایی نور ماه» و همچنین پیشنهادهای درگاه مجازی «لفتا» با ابزارهای چندرسانه‌ای صوتی و تصویری و نوشته‌هایی که در زمان حال نفوذ کرده و مکانی برای فرود «آنجا» در آینده اشاره کرد.

نکته قابل توجه در نمایشگاه اکنون و بعد این است که عنان تخیل را رها می‌کند تا در زوایای ذات انسان به گشت و گذار بپردازد و اسرار او را کشف کند و این مسیر خود را از قبة الصخره در فلسطین اشغالی که به محور نوآوری و تخیل تبدیل شد آغاز کند درست مانند این که گذشته باشکوه و حال دردناک و آینده ای سرشار از شگفتی ها را به تصویر کشید که شاید با رایحه آزادی و رهایی که چشمان مردم از همه دنیا به آن دوخته شده است شادی را به فلسطین بازگرداند.

لاریسا صنصور، کارگردان فلسطینی، آینده کشور خود را در سه فیلم مستند به تصویر کشید که به بخش اصلی این نمایشگاه تبدیل شد. این سه مستند عبارتند از: مهاجرت به فضا تولید سال ۲۰۰۹، بر پادشاه امت تولید سال ۲۰۱۲ و در بهترین ظروف چینی خوردند تولید سال ۲۰۱۶. وی در این مستندها از ابزارهای تخیل علمی برای طرح ایدهها و پرسش‌هایی درباره تجربه حیاتی مردم فلسطین در نبرد خود برای محافظت از هویت و تاریخ و نجات حافظه جمعی از متلاشی شدن استفاده کرد. همچنین از جمله عناصر اصلی که در این نمایشگاه ارائه شد، داستان لالایی نور ماه اثر کریم قطان نویسنده فلسطینی است که او نیز دایرة‌المعارف خود را از تخیل علمی برگرفت. این اثر مجموعه‌ای از پرسش‌ها در رابطه با آینده مورد نظر برای سرزمین غصب شده خود را برای خواننده مطرح می‌کند.

اما موضوعات هنری و ابزارهای متعددی که درگاه انتشار مجازی لفتا به عنوان بخشی از این نمایشگاه پیشنهاد می‌کند نیز به همان روش، به ارائه جزئیات زندگی روزانه مردم فلسطین در سرزمین‌های دیگر و نگاه آنها به آینده‌ای بهتر با استفاده از متن ویدئو و مقالاتی می‌پردازد که هنرمندان و صاحبان ایده‌های هنری انقلابی با محبت و عشق به بازگشت به رشته تحریر در آوردند، به طوری که شاهد بعد نمادین پرچم فلسطین و درخت‌های زیتون به علاوه خوراکی‌های مردمی و تصویر محله‌های قدیمی شهرهایی مانند قدس، حیفا، بیت لحم، طولکرم، نابلس، جنین و دیگر مناطقی هستیم که در حافظه آثار آنها به چشم می‌خورد.

نمایشگاه اکنون و بعد شایستگی آن را دارد که تحقیقاتی درباره محتوایی که ارائه می‌کند صورت بگیرد، زیرا عرصه را برای تخیل و پرسشگری و تعامل باز می‌کند، درست همان‌گونه که در برابر جستجوگران یک وطن مملو از تاریخ، زیبایی، امنیت و آزادی پنجره‌ای به روی آینده می‌گشاید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.