چگونه تفکر نقاد را پرورش دهیم؟

به گزارش «مبلغ» به نقل از روزنامه جام جم – تفکر نقاد یعنی توانایی نقد و بررسی همه ابعاد یک موضوع که تاثیر بسزایی در رشد و موفقیت فردی دارد. افکار مختلف با سرعت بسیار بالایی به ذهن ما خطور می‌کنند اما بخش زیادی از آنها دچار سوءگیری و پیشداوری‌های غلط هستند.

از آنجا که کیفیت زندگی ما رابطه مستقیمی با نحوه تفکر ما دارد، تفکر نقاد به‌عنوان یک هدف آموزشی، جزو مهارت‌های ضروری قرن۲۱ محسوب می‌شود‌. معانی مبهم، شواهد ناکافی و باورهای متضاد از جمله مشکلات استدلالی ما هستند‌. تمایز اخبار و اطلاعات دریافتی و پرسیدن سؤالات عمیق قبل از قبول یک ایده در عصر اطلاعات یک مزیت بزرگ است که اهمیت بسیار زیادی در موفقیت‌ها، شکست‌ها و بالا بردن کیفیت زندگی شخصی و کاری افراد دارد، زیرا به‌دور از هیجانات و احساسات زودگذر، مسائل و مشکلات را تجزیه و تحلیل می‌کند و در برخورد با ارزش‌ها و فشار افراد و گروه‌های مختلف ایستادگی کرده و از آسیب‌های ناشی از زود‌باوری در امان می‌ماند‌.

فردی که نقادانه فکر می‌کند با طرح سؤالات درست مسائل را بهتر درک می‌کند و با جمع‌آوری اطلاعات و ارزیابی آنها به نتیجه‌گیری و راه‌حل درست می‌رسد، نظرات و عقاید مختلف را می‌شنود اما بدون مدرک و شواهد کافی نظریات و سایر محتواها را قبول نمی‌کند و در تعاملات شخصی و کاری موثرتر عمل می‌کند زیرا با حل مشکلات پیچیده، احساس خود ارزشمندیبیشتری می‌کند.

چگونه تفکر نقاد را پرورش دهیم؟

موقعیت و گزینه‌های پیش رو را دقیقا مشخص کنیم.

در مورد آنها سؤالات درست و بجایی مطرح کنیم.

با جمع‌آوری اطلاعات درست به سؤالات پاسخ دهیم.

اعتبار اطلاعات جمع‌آوری شده و پیامد ناشی از آنها را ارزیابی کنیم.

مزایا و منافع مثبت و منفی را از راه رابطه اگر… آن‌وقت… مشخص کنیم.

نهایتا یک راه را انتخاب و اجرا ‌کنید و با ارزیابی نتیجه حاصل شده بررسی منافع و معایب آن تصمیم بگیرید آن راه‌ را ادامه دهید یا کنار بگذارید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.