اشتباه گورباچف اعتماد به وعده‌های آمریکا بود

مبلغ/ پل رابرتس مقام سابق آمریکایی تاکید کرد که مهمترین اشتباه میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، اعتماد وی به وعده آمریکایی ها بود.

به گزارش «مبلغ» به نقل از مهر به نقل از وبگاه روسیا الیوم، پل رابرتس معاون سابق وزیر دارایی آمریکا تاکید کرد که مهمترین اشتباه میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، اعتماد وی به وعده آمریکایی‌ها بود.

وی افزود: دولت وقت آمریکا به میخائیل گورباچف تعهد داده بود که پیمان ناتو را به سوی شرق گسترش ندهد.

رابرتس تاکید کرد: اشتباه گورباچف این بود که ساختار نظام آمریکا را خوب درک نکرده بود، در آمریکا یک رئیس جمهور می‌تواند توافقی را به امضا برساند اما رئیس جمهور بعدی می‌تواند آن را نقض کند، حتی اگر اسنادی میان دو طرف امضا شده باشد. بر مبنای همین مسائل بود که دولت فاسد بیل کلینتون این ادعا را مطرح کرد که توافق با روسیه در زمینه عدم توسعه ناتو به سوی مرزهای این کشور، اصلاً وجود نداشته است!

مقام سابق آمریکایی افزود: دولت فعلی آمریکا به زمامداری جو بایدن نیز، دامنه جنگ سردی که دولت بیل کلینتون آغاز کرده بود، گسترش داد، جنگ سردی که در دوران گورباچف – ریگان به پایان رسیده بود.

پل رابرتس در ادامه تاکید کرد: تسامح و تساهل کرملین در قبال نیت‌های تجاوزکارانه و علنی غربی‌ها علیه روسیه، مایه تعجب و شگفتی است، کرملین چگونه می‌تواند به مواضع کاخ سفید اعتماد کند؟!

گفتنی است میخائیل گورباچف نخستین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، شامگاه گذشته در ۹۲ سالگی بعد از مدت طولانی بیماری درگذشت.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.