چگونه برای خدا ناز کنیم؟ / گفتاری از آیت الله جوادی آملی

مبلغ/ به خدا بگو، ناز کن؛ بگو: خدایا! اگر به من اعتراض کردی، گفتی چرا گناه کردی؛ من به تو اعتراض می کنم که چرا نبخشیدی؟!

به گزارش مبلغآیت الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید در کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی در سال ۱۳۹۷ سخنان زیر را مطرح کردند که ویدئوی آن در ادامه می آید:

متن: مستحضرید، #ماه_مبارک_رمضان یک دعایی دارد، در هر شب ماه مبارک #رمضان به نام ” #دعای_افتتاح “؛ این دعا از وجود مبارک #حضرت_حجت (سلام الله علیه) است. در آغاز این #دعا ، همان صفحه اوّل، بعد از چند سطر، عرض می کند: خدایا! تو این هستی، تو این هستی …؛ امّا من: (مدلّاً علیک)*. من می خواهم با تو دَلال کنم، #ناز کنم؛ (دَلال) یعنی غَنج. این #امام_زمان است که می گوید: با خدایت ناز بکن، (مدلّاً علیک). این عقل اگر وحیانی نباشد که اهل ” ناز ” نیست!
چه جور با خدا ناز کنم؟ به خدا بگو، ناز کن؛ بگو: خدایا! اگر به من اعتراض کردی، گفتی چرا گناه کردی؛ من به تو اعتراض می کنم که چرا نبخشیدی؟! این یعنی چه؟!! (الهی ان اخذتنی بذنبی اخذتک بعفوک)*. اگر تو من را مواخذه بکنی، بگویی چرا گناه کردی؛ می گویم: تو چرا نبخشیدی؟ این یعنی چه! ما با یک همچنین خدایی روبروئیم.
چه کسی گفت ” خدا ” که خدا جوابش را نداد؟! چه کسی برگشت که خدا نا امیدش بکند؟! این صدیق عزیز ما #آیت_الله_حسن_زاده_آملی فرمود: (به مجاز این سخن نمی گویم / به حقیقت نگفته ای الله)*! این دعاست، این کتاب دین است. چه جور آدم بگوید خدایا! اگر تو به من بگویی چرا بد کردی، می گویم: تو چرا نبخشیدی؟! (الهی ان اخذتنی بذنبی اخذتک بعفوک)، من مواخذه می کنم؛ این می شود غنج، این می شود ناز! بالاتر از این فرض ندارد. این خداست!!

منابع:
اقبال الاعمال / صفحه ۵۸ _ (فصل فیما نذکره من دعاء الافتتاح…)
اقبال الاعمال / صفحه ۶۸۶ _ (فصل فیما نذکره من الدّعاء فی شعبان …)
دیوان اشعار علامه حسن زاده آملی / صفحه ۱۴۰ / ( آستانه عشق )

کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی
قم ؛ ۱۳۹۷/۰۲/۱۶

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.