ببینید | ایثاری خونین برای احیای عقلانیت

مبلغ/ آیت الله جوادی آملی: اگر جامعه ای عاقل باشد، او را نمی شود بازی داد؛ اگر جامعه ای عاقل باشد، چیزی را نمی شود بر او تحمیل کرد! اگر جامعه ای خردمدار و عقل مدار و علم مدار و علم محور باشد، نمی شود با هر تبلیغی او را به شرق یا به غرب گرداند! فرمود: قطب فرهنگی یک ملّت، عقل آن ملت است.

به گزارش «مبلغ»، آیت الله جوادی آملی در جمع عزاداران حسینی مردم دماوند، اظهار داشت: اینکه در زیارت اربعین می خوانیم «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله»، عرض می کنیم: خدایا! حسین بن علی خون داد تا جامعه را عالم کند، خون گلوی خود را داد تا مردم را فرهنگی کند. اگر جامعه ای عاقل باشد، او را نمی شود بازی داد؛ اگر جامعه ای عاقل باشد، چیزی را نمی شود بر او تحمیل کرد! اگر جامعه ای خردمدار و عقل مدار و علم مدار و علم محور باشد، نمی شود با هر تبلیغی او را به شرق یا به غرب گرداند! فرمود: قطب فرهنگی یک ملّت، عقل آن ملت است.

حسین بن علی (سلام الله علیه) فرمود: من خون جگر دادم تا مردم عاقل بشوند، عالم بشوند؛ «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله». اگر خدا فرمود: پیامبر «یعلّمهم الکتاب و الحکمه»، من خون جگر دادم تا معلّم بشوم. در تمام این بخش ها، هر جا سخن از معرفت است، نام “حسین بن علی بن ابیطالب” است. در سخنرانی ها، در محاجّه ها، در محاوره ها، در مناظره ها، همه جا سخن از حسین بن علی بن ابیطالب است تا جامعه را عاقل کند.

این “جامعه عاقل” است که نه ستم می کند و نه ستم می پذیرد، این جامعه عاقل است که نه عوامی می کند، نه عوام پذیر است، نه عوامی را راه می دهد. فرمود: ما این کار را کردیم که مبادا کسی نظیر فرعون «فاستخفّ قومه فاطاعوه» باشد! ما در “زیارت اربعین” می خوانیم که «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضّلاله». ما از جهالت و سرگردانی و بستن راه دیگران و بیراهه رفتن خود جلوگیری کردیم. فرمود: من رفتم تا کسی بیراهه نرود، و راه کسی را هم نبندد، همه راحت زندگی کنند؛ این کار من است! و کسانی هم که راه مرا ادامه می دهند، همین طورند. اینکه من خون جگر دادم تا مردم مستقل باشند، همین کار حسین بن علی است. اینکه شما می بینید در اربعین بیست میلیون آنجا حضور پیدا می کنند، کار کمی نیست!!

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.