«مکث» منتشر شد؛ درنگ حسین انتظامی بر هشتاد کتاب خواندنی

مبلغ/ کتاب «مکث» نوشته حسین انتظامی مجموعه‌ای از روایت‌ها و بارخوانی‌ها از هشتاد کتاب است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایبنا، انتظامی در درآمد کتاب، واژه مکث را اینچنین تشریح می‌کند: «واژه مکث در درون ساحت معنایی خود، دو بعد دارد؛ یکی بعد زمانی و دیگری بعد موضوعی. معنای بعد زمانی مکث وقتی است که آدمی فرصت آرامش و طمانینه‌ای به دست می‌آورد و در زمانی کوتاه درنگی می‌کند. برای ما شهروندان همواره در هیاهوی زمان، هیچ مکثی پربارتر از فرصت کتاب خواندن نیست».

کتاب «مکث» با روایتی بر رمان «جاده» نوشته کورمک مک‌کارتی آغاز می‌شود. تلخکامی تفکربرانگیزی که چند روز پس از مطالعه نیز، خواننده درگیر داستان است. رمان جاده روایتی از آخرالزمان است، همه فصل‌هایش زمستان؛ غذا و آب کمیاب و بر خلاف حیوانات که همگی از بین رفته‌اند، تعداد محدودی انسان روی زمین باقی مانده‌اند. نمونه چنین داستانی را در فیلم‌های هالیوود می‌شود مشاهده کرد.

مک‌کارتی برای نوشتن این کتاب، به نوعی از تجربه‌های تلخ شخصی وام گرفته است. قهرمان‌های داستان او، پدر و پسری هستند که پای پیاده، از ساحل شرقی به جنوب غربی آمریکا می‌روند.

در گریز بعدی، روایت‌ها به کتاب «جهان مسطح است» نوشته توماس فریدمن روزنامه‌نگار مشهور نیویورک می‌رسد. فریدمن در این کتاب ۱۰ عامل یا نیرویی را که به زعم او جهان را مسطح ساخته است یا به سمت تسطیح هدایت می‌کند را برمی‌شمرد. «فروپاشی دیوار برلین»، «گسترش وب»، «نرم‌افزار (گردش کار)»، «امکان آپلود (ایفای نقش تولید و خارج شدن از انفعال مصرف‌کنندگی صرف)»، «برون‌سپاری»، «برون کرانه‌بری (انتقال کارخانجات به فرادریاها)»، «زنجیر‌ه‌سازی عرضه»، «درون‌سپاری (همکاری تنگاتنگ شرکت‌های تخصصی و انجام عملیات نیابتی)»، «درونی‌سازی (توان خلق و ساماندهی یک زنجیره عرضه شخصی و نوعی خودیاری فرد)» و «مکمل‌های نیروزا (دیجیتال شدن همه فرآیندها و مضامین آنالوگ، دستکاری و انتقال این مضامین بدون نیاز به تمهیدات ذهنی، امکان شخصی‌سازی این مضامین و دسترسی(هر زمان، هر کجا و هر کس))».

کتاب دیگری که انتظامی به آن می‌پردازد «جهان پسا آمریکایی» نوشته فرید زکریا مجری شبانگاهی CNN است. این نویسنده هندوستانی در سن ۱۸ سالگی به آمریکا می‌رود و سال‌ها در مجله فارین افرز به عنوان ویراستار کار می‌کند. موضوع کتاب او انحطاط و اوج‌گیری کشورهاست. زکریا اینچنین مطالعات خود را بیان می‌کند: «توزیع قدرت در حال دگرگونی است و از سلطه آمریکا فاصله می‌گیرد معنایش این نیست که وارد جهانی ضدآمریکایی می‌شویم بلکه داریم به جهان پس از آمریکا وارد می‌شویم».

«سیاست‌گذاری فرهنگی در فرانسه» دیگر کتابی است که انتظامی به آن می‌پردازد. این کتاب به عنوان متن دانشگاهی، توسط انتشارات سمت به چاپ رسیده است. در بخشی از این کتاب، سیاست فرهنگی فرانسه اینطور تشریح می‌شود: «سیاست فرهنگی در فرانسه برگرفته از دو مفهوم اساسی است، (دموکراسی فرهنگی) و (دموکراتیزه کردن فرهنگ). مفهوم نخست به آزادی در عرصه فرهنگ تکیه دارد و مفهوم دوم بر مردمی شدن و برابری. نگاه نخست برگرفته از اندیشه‌های لیبرالیستی و نگاه دوم ریشه در اندیشه سوسیالیستی دارد». این کتاب به مصادیق فرهنگ همچون نمایشگاه‌هایی که فرانسه در خارج از کشور برگزار می‌کند و ارکستر سمفونیک‌هایی که اجرا می‌شود اشاره می‌کند.

«کمی دیرتر» نوشته سیدمهدی شجاعی، «تنهایی پرهیاهو» رمانی از بهومیل هرابال، «ملت عشق» نوشته الیف شافاک، «عشق و چیزهای دیگر» نوشته مصطفی مستور و «علت سقوط شاه» نوشته ریشارد کاپوشچنسکی از جمله کتاب‌هایی است که انتظامی بر آن‌ها درنگ کرده و روایتی نوشته است.

کتاب «مکث» نوشته حسین انتظامی، توسط نشر کتاب نیستان در ۲۴۶ صفحه روانه بازار شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.