نحوه برخورد با افراد منفی گرا

مبلغ/ وضعیت روانی کارکنان یکی از عوامل اصلی موثر بر بهره وری آنهاست و محیط کار نقش عمده‌ای در حفظ سلامت روانی این کارکنان دارد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه اکثر کارمندان به دنبال کار در یک محیط “مثبت” و آرام هستند اما احتمال زیادی وجود دارد که یکی از همکاران آن‌ها یک “فرد منفی گرا” باشد که “ویروس ناامیدی” را در محیط اطراف خود منتشر می‌کند.

مطالعات نشان داده است که “همکاران منفی گرا” یک مانع واقعی در محل کار هستند که می‌توانند ناامیدی، تنش و بدبینی را به اطرافیان خود منتقل کنند.

راندا شالیتا روانکاو و استاد دانشگاه می‌گوید: همکاران منفی گرا که در محل کار باعث ناامیدی دیگران می‌شوند به چند گروه تقسیم می‌شوند؛ برخی از آن‌ها به دلیل مشکلات زندگی از این آفت رنج می‌برند. برخی از آن‌ها عمداً با هدف ناامید کردن دیگران و جلوگیری از پیشرفت آنها، منفی بافی می‌کنند. گروهی نیز از ترس آنکه به خاطر حال خوبشان مورد حسادت قرار گیرند، رفتار و افکار منفی از خود بروز می‌دهند.

به گفته شلیتا، «همکاران منفی گرا» می‌توانند آسیب‌های روحی و روانی زیادی را به دیگران به ویژه افراد کم تجربه وارد کنند.

«شخصیت منفی» ترکیبی از ویژگی‌های نامطلوب است که بدبینی، ناامیدی، خودخواهی و عبوس بودن را در خود جمع کرده و متأسفانه این افراد در محل کار اکثر ما حضور دارند و گریزی از آن‌ها نیست.

افراد منفی باف برای منفی بافی خود نیاز به یک گوش شنوا دارند؛ بنابراین اولین راه حل برای مقابله با این افراد این است که به آن‌ها فضایی برای بیان مشکلاتشان ندهیم و نقاط ضعف خود را به آن‌ها نگوئیم تا از این نقاط ضعف علیه ما استفاده نکنند.

اگر کار به مرحله «غیرقابل تحمل» رسیده و انرژی منفی بر بهره وری کار شما تأثیر می‌گذارد، باید به شیوه‌ای مناسب وضعیت را به اداره کار اطلاع دهید تا در ارائه راه حل برای وضعیت موجود سهیم باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.