در نشست بررسی کتاب«تفسیر معاصرانه‌ی قرآن کریم» مطرح شد:

استقبال جهانی از کتاب «تفسیر معاصرانه قرآن کریم» / توجه به زمان درونی و بیرونی انسان

مبلغ/ دکتر انشاءالله رحمتی مترجم فارسی کتاب «تفسیر معاصرانه قرآن کریم» نوشته دکتر سید حسین نصر، با اشاره به توجه نویسنده به زمان بیرونی(آفاقی) و درونی(انفسی) در این تفسیر، وجه امتیاز این تفسیر را توجه به مسائل بشر معاصر مانند حقوق بشر، محیط زیست، موضوع زنان و … دانست.

به گزارش مبلغ روز سه شنبه هشتم اسفندماه ۱۴۰۲ نشست بررسی کتاب«تفسیر معاصرانه‌ی قرآن کریم» با حضور دکتر انشالله رحمتی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگذار شد. متن زیر گزارش کوتاهی از این جلسه است:

در ابتدای جلسه دکتر محمدخانی راجع به کتاب “تفسیر معاصرانه قرآن کریم” که در آمریکا در هفت جلد به قلم دکتر سیدحسین نصر منتشر شده و توسط آقای انشالله رحمتی ترجمه شده، با اشاره به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم و این اثر ارزشمند بسیار قابل استفاده است، هدف این کتاب را آشنایی با شیوه های فهم و تفسیر قرآن دانست که سعی کرده است پاسخ هایی به انسان مدرن ارائه می‌کند.

در ادامه جلسه آقای انشاءالله رحمتی پژوهشگر عرفان و فلسفه، کار معرفی کتاب را با توصیف دو پیشگفتاری که تالیف کرده‌اند شروع کردند و دو نکته مهم را در مورد این کتاب برشمردند: ایشان معاصر شدن با کتاب قدسی و چگونگی این کار را مهمترین نکته ای دانستند که در این تفسیر بیان شده است. به گفته دکتر رحمتی معاصر شدن با کتاب قدسی در اینجا با این معنا مورد نظر است که اگر قرآن به عنوان کتاب هدایت معرفی شده است پس این همزمانی با عصر حاضر باید اتفاق بیفتد به این معنا که ما با قرآن معاصر بشویم یا قرآن با ما معاصر بشود.

معاصرانگی با قرآن در زمان آفاقی

دکتر رحمتی ادامه داد:  وقتی صحبت از معاصرانه می‌شود یک معنا این است که معاصرانه در زمان آفاقی است یعنی زمانی که ما در آن به سر میبریم(دوران مدرنیته) و اینکه آیا قرآن می‌تواند در این عصر مورد اثر واقع شود یا خیر؟
مترجم کتاب «تفسیر معاصرانه‌ی قرآن کریم»موضع دکتر نصر را در پاسخ به سؤال فوق را موضع سنت گرایانه دانست و با باین اینکه سنت‌گرایی با مدرنیسم مخالف است گفت: ولی این یک مخالفت احساسی نیست بلکه با نقدی معرفتی با مدرنیته مخالفت می‌کند. با این حال این به معنای کنار گداشتن کامل دنیای مدرن نیست بلکه با پذریرش و فهم واقعیت دنیای مدرن در حق بودن آن ایراد دارد و پاسخ‌هایی را که می‌توان با استفاده از قرآن به دنیای مدرن داد انتخاب، پردازش و تالیف می‌کند و این ویژگی‌ است که در تفاسیر دیگر یافت نمی‌شود.
وی در ادامه سخنان خود با ذکر مثالهایی از ویژگی‌های این تفسیر اظهار نمود: توجه به نکات علمی‌ که در قرآن گفته شده و سالها بعد دانشمندان به آنها دست یافته‌اند یا
مباحث زیست‌محیطی که از قرآن میتوان گرفت و تامین رابطه ما با طبیعت و حیوانات. یا مباحث مربوط به هنر و زیبایی‌شناسی مثل نظر قرآن در رابطه با موسیقی، از تمایزاتی است که در این تفسیر به ان پرداخته شده است. همچنین در این تفسیر به مباحث دیگری از جمله حقوق بشر،  حقوق زنان، تاریخ قدسی و ادیان دیگر پرداخته شده است که این موضع در تفاسیر دیگر دیده نمیشود.

معاصرانگی با قرآن در زمان انفسی

آقای رحمتی در ادامه معرفی این کتاب با بیان اینکه قرآن در واقع به دنبال حل مشکل وجودی ماست و می‌خواهد انسان بتواند ابتدا آسمان وجودی خودش را آباد بکند سپس آسمان جهان برونی را. بنابراین قرآن آمده تا انسان در هر زمان، با قرآن معاصر بشود نه بالعکس.
به گفته وی در قرآن آمده است که : «یک روز در نزد پروردگارت به اندازه هزاران روز است در شمارش شما)» و آیات شبیه این بسیار زیاد است پس زمان انفسی را هم در کنار زمان آفاقی باید مورد توجه قرار داد و اگر بخواهیم حقیقت قران برای ما آشکار شود باید هم به آیات آفاقی و هم به آیات انفسی توجه کنیم.

مقدمات دیدگاه انفسی به تفسیر قرآن در کارهای ناصرخسرو

وی ادامه داد:مقدمات دیدگاه انفسی به تفسیر قران توسط فیلسوفان بزرگی مثل ناصر خسرو در تفسیر ایه (الذی خلق السماوات و الارض فی سته الایام) یا خواب اصحاب کهف و معراج پیامبر، گفته شده است و وقتی اینها از ساحت انفسی بررسی می‌شود آنگاه هدایتگر است.
این پژوهشگر پر کار عرفان و فلسفه با برشمردن ۳ جه اصلی فطرت گفت:
اول وجه اخلاقی فطرت است یعنی اعتقاد به جاودانگی ارزشهای اخلاقی که رنگ زمان و مکانی ندارند و همیشه معاصر است که مخاطب آن عقل عملی ماست. دوم حکمت های نظری قرآن که مخاطب آن عقل نظری ماست‌ که حاوی حکمت خالده است و جاودانه است و سوم پیام معنوی قرآن که ان را هم باید با گوش قلب شنید.

رحمتی افزود:از همین روست که نویسنده هنگام تفسیر سراغ منابعی مثل فتوحات ابن عربی رفته و از تفاسیر کلاسیک فراتر رفته است و با توجه و تفکر در این تفسیر به نوعی معاصرانگی میرسیم که به معنایی ما را با آن وجود ازلی‌مان پیوند می‌دهد و به تعبیری با خواندن قرآن در وقت حقیقی خودمان قرار می‌گیریم.

دکتر رحمتی در پایان با اشاره به اینکه ترجمه این کتاب به زبانهای دیگر قبل از ترجمه فارسی شروع شده، افزود: این کتاب به نسبت دیگر کتب قرآنی در میان مردم کشورهای دیگر بازخورد بالایی داشته است.

مطالب مرتبط
1 نظر
  1. علیرضا می‌گوید

    شعار. زن زندکی ازادی یعنی بحرانیکه غرب دست به کریبان ان است مانند معتادیکه همه را دوست داربه نابودی بکشاند .این پروژه از یمان حجاب اجباری متاسفانه به دست روحانیون ندانسته درایران اجرا شد بدتر که خانهای مردم هجوم بردن به مراسم ساده تولد هجوم بردن وچه خیانتها که بنام امر به معرف انجام ندادن

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.