خسروپناه: سخن از علم پزشکی اسلامی، نارواست

مبلغ/ما قطعاً در اسلام، مکتب سلامت اسلام داریم اما اسلام علم پزشکی اسلامی ندارد. آن‌هایی که از پزشکی اسلامی سخن می‌گویند سخن ناروا، نادرست و غیر منطقی را مطرح می‌کنند. 

به گزارش«مبلغ»- آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره شهید مطهری و افتتاحیه بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش پزشکی امروز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مسئولان حوزه سلامت در دانشگاه ایران برگزار شد. حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سخنران ویژه این همایش بود که سخنان ایشان در ادامه آمده است.

اهمیت درهم تنیدگی دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستانها/ علوم انسانی هم باید از این روش الگو بگیرند

خسروپناه در آغاز سخنان خود گفت: الگوی آموزش علوم پزشکی ایران، الگویی حکیمانه است. عنوان این همایش که «آموزش پاسخگو دانشگاه متعالی» است نیز عنوان حکیمانه‌ای است. اجرای این الگو برای رشته‌های علوم انسانی نیز بسیار خوب است. اکنون می‌بینیم یک نفر حقوق خوانده اما نمی‌تواند یک لایحه بنویسد. تکنولوژی ما در در آموزش علوم انسانی نادرست است. در بخش علوم طبیعی و فیزیک و شیمی هم مشکل داریم اما الگویی که در تربیت پزشکی داریم، جالب است. در این روش بیمارستان و دانشگاه در هم تنیده است و هم بیمار درمان می‌شود و هم استاد و دانشجو آموزش می‌دهند و آموزش می‌بینند.

حجت‌الاسلام خسروپناه خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی حاضر در مراسم، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در خدمت رؤسای دانشگاه‌ها است. سند نقشه جامع علمی کشور در حال به روزرسانی است. شما باید بخش پزشکی این سند را روزآمد کنید. این بخش باید روزآمد شود و شاخص داشته باشیم تا بدانیم به چه رشته‌هایی با چه تعداد دانشجو نیاز داریم.

حتی در صورت وجود حدیث درمانی هم نیاز به تست آزمایشگاهی داریم

وی عنوان کرد: بحثی علمی را مطرح می‌کنم تا حاضران بر روی این مسئله تأمل کنند. ما قطعاً در اسلام، مکتب سلامت اسلام داریم اما اسلام علم پزشکی اسلامی ندارد. آن‌هایی که از پزشکی اسلامی سخن می‌گویند سخن ناروا، نادرست و غیر منطقی را مطرح می‌کنند. بیش از دو دهه است که بارها گفته‌ام شاخص ارزشیابی پزشکی همین متدولوژی است که در دانش پزشکی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حتی معتقد هستم اگر روایتی از معصوم(ع) درباره درمان به ما رسیده، چون در آن زمان مطرح شده و به هر حال اقتضائات تغییر کرده حتماً باید تست آزمایشگاهی داشته باشیم و با همین روش‌های آکادمیک عملی و متدولوژی درمان را دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اما مکتب سلامت در اسلام وجود دارد. اولاً نام خداوند سبحان سلام است. نام اسلام هم از سلام است که هم معنای تسلیم شدن در برابر خدا را دارد و هم معنای سالم شدن از آفات را. در اسلام تعبیر دارالسلام، راه‌هایی که ما را به سلامتی سوق می‌دهد، قلب سلیم و … نیز به کار رفته است و اسلام هم بر جسم و هم بر روح سالم و هم بر پیشگیری تأکید دارد.

معاونت سلامت دو برابر معاونت درمان بودجه بگیرد

حجت‌الاسلام خسروپناه در ادامه گفت: هر مقدار معاونت درمان بودجه دارد دو تا سه برابر آن معاونت سلامت و پیشگیری باید بودجه داشته باشد. ما باید دغدغه اصلاح سبک زندگی مردم را داشته باشیم. سبک زندگی صحیح، آموزش و گفتمان‌سازی لازم دارد. ما قاعده «ولاضرر» را در اسلام داریم که می‌گوید اگر حکم شرعی به ضرر فرد باشد، باید تعطیل شود. مثلاً اگر وضو برای فردی زیان دارد، نباید وضو بگیرد و اگر وضو بگیرد، آن وضو و نمازی که با آن خوانده می‌شود، باطل است. در حوزه شبیه سازی، سلول‌های بنیادی و … قاعده «لاضرر» استفاده شده است.

سلامت تخیل و سلامت عقلانی هم باید مورد توجه باشند

وی در پایان گفت: سلامت عقلانی و سلامت تخیل (برخی آدم‌ها بیماری تخیل دارند) نیز از مباحثی است که باید مورد توجه باشد. باید با گفت‌وگوی با حوزه و دانشکده‌های پزشکی به این مسائل بپردازیم که تعریف سلامت عقلانی، سلامت تخیل و سلامت معنوی چیست. همچنین بررسی سلامت ایمان و اخلاق مورد نیاز جامعه ما است. زکریای رازی علاوه بر کتاب الحاوی، کتاب طب الروحانی دارد و سلامت اخلاق از قدیم مسئله علمای اخلاق و پزشکان بوده است.

در ادامه این مراسم، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تشریح وظایف اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی و تحولاتی که در آموزش باید رخ دهد پرداخت و در پایان از برگزیدگان بخش‌های مختلف این همایش تجلیل شد.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.