کلیدهای نشاط نوجوانی/ مدل نوجوان غربی به درد نسل امروز ما نمی خورد!

مبلغ/ برای شادی و نشاط نوجوانمان چه کرده‌ایم که انتظارداریم درکنارمان باشند؟ حتی تلاش نکردیم تفریحات جذابی را جایگزین گوشی های اعتیادآورشان کنیم. همه اینها نشاط نوجوان را هدف گرفته است. در ارتباط با مولفه‌های نشاط نوجوانی این گزارش را بخوانید.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس – چند وقت پیش در جمعی شنیدم که عده‌ای می‌گفتند برخی از این نوجوان هایی‌ که در اغتشاشات حضور پیداکرده اند چون هیجاناتشان بالا است و هیچ تفریح و شادی ندارند، می‌خواهند خود را همرنگ برخی اغتشاشگران کنند تا حس و حال هیجانی بهشان دست بدهد و اتفاقا یکی از همین نوجوان ها هم در همان جمع تأیید کرد که  این جمع‌های شبانه در خیابان به آنها حال خوبی می‌دهد، به نوعی آدرنالین به خونشان تزریق می شود و یک نوع تفریح برای او و دوستانش شده است، در حالیکه اغتشاش و از بین بردن امنیت مردم کجا و تفریح و نشاط کجا؟!

درست است که نوجوان نیاز به هوای تازه و هیجانات رنگ به رنگ دارد اما آیا باید برای بدست آوردن این هیجان از راه منفی وارد بشود که هم به خودش ، هم خانواده  و هم میهنش آسیب وارد کند؟ به راستی چه مولفه‌هایی نشاط نوجوانی دارد؟ یک نوجوان چطور می‌تواند کاری کند که حال خوبی داشته باشد و هم در مسیر مناسب رشد و شکوفایی نفسش قرار بگیرد. در این گزارش تصمیم داریم به مناسبت روز نوجوان (هشتم آبان، سالروز شهادت شهید حسین فهمیده، نوجوان بسیجی) به برخی از این پرسش ها با صحبت های دکتر مهدی اسماعیل تبار روانشناس فرهنگی و مشاور کودک و نوجوان پاسخ دهیم:

نشاط نوجوانی دارای چه مولفه هایی است

بنا به تحقیقات روانشناسی، یک فرد با نشاط و خوشحال دارای چند ویژگی است نخست دارای مهارت های کلامی و زبانی مناسب در ارتباط با خانواده، دوستان، اساتید و …، دوم پرهیز از بیهودگی یعنی داشتن گفتار و رفتار با هدف و سوم تبدیل اشتباهات به تجربه. همچنین براساس تحقیق دیگری نوجوانانی که بتوانند به پرورش جسم خود با ورزش، پرورش جان خود با کسب آرامش، امنیت و اعتماد،  تمایل به کسب و کار، تمایل به ارتباط و پنجم تفریح، سرگرمی و استراحت بپردازند، دارای نشاط کافی هستند.

دکتر مهدی اسماعیل تبار در این رابطه معتقد است: «نوجوانی دوره ای است که افراد در آن نیاز به کسب هیجان دارند ممکن است به دنبال موسیقی باشند اما موسیقی بد گوش دهند و از آن لذتی که باید نبرند، ممکن است بخواهند تفریح کنند اما مسیر درست را نروند و باز هم دچار مشکل شوند و پژمرده خاطر شوند به واقع مثل یک معده ای که غذای فاسد مصرف کند آن را پس می‌زند، دوره نوجوانی هم اگر افراد موسیقی بد، تفریح نامناسب، ارتباطات ناسالم یا تغذیه نادرست داشته باشد، دچار افسردگی و خمودی می‌شود.»

چه نوجوان هایی جذب فضای مجازی می شوند

دکتر «جفری هال» مدیر آزمایشگاه ارتباطات فناوری دانشگاه کانزاس طبق تحقیقاتش متوجه شد آدم های تنها، افسرده با کیفیت پایین زندگی به راحتی جذب شبکه های اجتماعی می شوند و اتفاقا این شبکه ها اثر منفی بیشتری بر روی آنها می‌گذارد. دقیقا نوجوانانی که با پدر و مادرهایشان به مشکل می‌خورند نیز از زندگی شان رضایت ندارند و به سمت فضاهای مجازی مثل اینستاگرام، تلگرام یا آشنایی با افراد نادرست و همینطور جذب شدن به شبکه ها و باندهای با پیشنهادات مالی اغواکننده می‌شوند. خیلی از همین ها ممکن است که بخواهند در شرایط آشوب اجتماعی انقلاب موبایلی کرده و جامعه را دچار مشکلات بیشتری کنند.

دکتر اسماعیل تبار تأکید می‌کند: «نوجوان نسل امروز ما باید بداند که مدل نوجوان آمریکایی به کارش نمی آید چرا که این نوجوان ۸۰ درصد زندگی اش درگیر فضای مجازی، درگیر شدن با آزار و اذیت دیگران و تجربیات منفی دیگر است و این شرایط در زندگی نوجوان ایرانی باعث دین زدگی ، حکومت زدگی، از بین رفتن هویت فردی و مسائل منفی دیگر مثل از بین رفتن نشاط او در طولانی مدت می شود.»

نیاز به درک بلوغ نوجوانی داریم

نوجوان برای اینکه حال خوبی داشته و به عبارتی رضایت از خود داشته  باشد، باید خودش را دوست داشته باشد به عبارتی عزت نفس داشته  و این حاصل نمی شود مگر با کشف استعدادها و بهداشت سلامت روانی که از خانواده به او داده می شود. نمرات خوب و تحصیلات مناسب گاها باعث حال خوب و رضایت از زندگی افراد می شود اما همیشه اینطور نیست چرا که در کنار این پیشرفت باید رشد در عرصه های مختلف مثل توانایی های دیگر، نگرش و روان او نیز حاصل شود.

دکتر اسماعیل تبار تأکید می‌کند: «والدین باید بلوغ نوجوانی و شرایط و ویژگی های آن را بشناسند تا کمتر با بچه هایشان درگیر شوند، هر چقدر که به سمت این مورد برویم پدر و مادرها آگاهی بیشتری کسب کنند ، هر روز در ارتباط مسائل گوناگون با جوان و نوجوانشان صحبت کنند، الگوهای غرب و شرق را مورد واکاوی قرار بدهند و خودش مسائل مختلف را برای بچه ها توضیح دهند، موفق تر خواهند بود.

سه مفهوم مهم برای ایجاد رضایت در دوران نوجوانی پاسخ به  مسائل جنسی ، هویت و صمیمیت در نوجوان است. این سه موضوع اگر وجود نداشته باشد باعث کم شدن شادی نوجوان می شود همه اینها باید از سوی پدر و مادر برای بچه ها تبیین و الگوسازی شود به طور مثال در زمینه مسائل جنسی  و کنجکاوی های نوجوان برایش می توان کتاب تهیه کرد و در ارتباط تربیت جنسی او را آگاه ساخت که اتفاقا آموزش جنسی هیچ مشکلی ندارد آنچه باید باعث حساسیت والدین شود تحریک جنسی است همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند که ما با سینما مشکل نداریم با فحشا مشکل داریم.

نکات دوم و سوم هم که رعایت صمیمیت در خانواده و دور نشدن از بچه ها و همینطور مسائل هویتی و اهمیت قائل شدن به بچه ها براساس سنشان است. مهم ترین عنصر سازنده هویت ، آگاهی است و آگاهی های ضروری شامل ، منابع الهام بخش ، تاریخ و ادبی هستند . یک جوان با مطالعه تاریخ می‌تواند در مسیر توسعه میهن توانا شود. اگر قرار باشد که یک دختر یا پسر چهارده ـ پانزده ساله یک الگو داشته باشد نباید اجازه دهیم که این الگو اینستاگرام باشد که بیست  و چهار ساعت خشونت  و تنفر و تحریکات جنسی را آموزش می دهد، بلکه والدین باید محتوای مناسب را در کنار آموزش و پرورش در اختیار بچه هایشان قرار دهند.

همه پدر و مادرها برای رفاه حال و زندگی بچه ها تلاش می‌کنند اما چقدر فکر می‌کنند که مثلا بچه من در بیست سالگی باید به لحاظ روانی چه شرایطی داشته باشد یا شبکه های اجتماعی چه تاثیری روی او می‌گذارند. خود این کلاب های اینستاگرام یک نوع کاباره های مجازی هستند که امسالبخش اعظمی از نوجوان ها را به سمت قمار  کشانند و پول هایشان را گرفت.»

جایگزین های جذاب برای شادی نوجوان ایجاد کنیم

گاه پیش می آید که ما کاری برای شادی و نشاط نوجوانمان نمی‌کنیم اما انتظار هم داریم که در کنارمان باشد در حالیکه هیچ فعالیت جذابی یا جایگزین خوبی برای فعالیت های اعتیادآور او مثل اینترنت و فضای مجازی نداریم. دکتر اسماعیل تبار می‌گوید: «در این رابطه ورزش خیلی می تواند اثرگذار باشد نوجوانی که ورزش می‌کند درجه نشاطش با یک نفر که همیشه پای کامپیوتر نشسته قابل مقایسه نیست. ورزش جایگزین بسیار خوبی برای دیگر فعالیت ها است که کل خانواده را شاد می کند.

یک تعریف خیلی خوب رهبر معظم انقلاب در ارتباط با نوجوانان دارند که ایشان در دیدار با فرماندهان جنگ سال ها پیش مطرح کرده بودند که به زبان و گوش بچه هایتان بشنوید و تحلیل کنید. چقدر ما با زبان و گوش بچه هایمان یکی هستیم و هم را درک می‌کنیم؟ آیا نشاط از نظر ما الان با نشاط از نظر بچه هایمان یکی است؟ خیر متاسفانه  . چشم و گوش ما و فرزندانمان امروز از هم خیلی جداست ، تفریحاتمان هم جدا شده و رسانه ملی هم اصلا در این زمینه کاری نمی‌کند انگار که برای انسان های یک کره دیگر پخش می شود و مصداق این مدعایم هم هزار ساعت برنامه اخیر تلویزیون یکی رویکرد سلامت روان و روانشناسی اعتراض نداشته در حالیکه خشم در خیابان های ما وجود داشته و ما حل مسئله بلد نیستیم.»

امروز ما نیاز به برنامه سازی صحیح در زمینه تفریح ، نشاط، سرگرمی و استراحت جوان و نوجوانمان داریم و نباید نوجوانان را یک تهدید در جامعه ببینیم بلکه آنها یک فرصت هستند. نوجوانان باید راه و رسم درست دوست یابی را یاد بگیرند تا کمتر دچار آسیب در این زمینه شوند و در نهایت نیز نگاه جامعه به نوجوان و جوان گشاده رو، شاد و خندان مناسب شود و اینطور نباشد که هر نوجوانی که در مدرسه یا هر جای عمومی مثل خیابان می خندد به او نگاه بد داشته باشیم و در نهایت نیز ارزش و اهمیت خاصی با احترام برای نوجوانان کشورمان قائل شویم و اگر اشتباهی هم می‌کنند به پای سن و سالشان گذاشته و آنها را به روش های صحیح راهنمایی کنیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.