چگونه همسرمان را با دشمن فرضی اشتباه نگیریم؟

مبلغ/ زوجین تکنیک‌های لازم برای پیشگیری و مقابله با چالش‌ها را نیاموخته‌اند؛ ازاین‌رو نمی‌توانند بحران‌های زندگی مشترک را مدیریت کنند. برای همین، زندگی مشترک را با میدان جنگ اشتباه می‌گیرند و پیوسته یکدیگر را تخریب می‌کنند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایبنا، کتاب «هوای دونفره؛ مهارت‌های همسرداری»، دوره‌ای سه‌جلدی و دومین اثر از مجموعه کتاب‌های «آرام‌شاد» است. این اثر با کوشش «شرکت چاپ و نشر بین‌الملل» به چاپ رسیده است.

همه افراد پیش از ازدواج، آرزوهای شیرینی را درباره زندگی مشترک در ذهن‌شان می‌پرورانند؛ اما پس از ازدواج، بیشتر آن آرزوها در حد رؤیا باقی می‌مانند و هیچ‌گاه برآورده نمی‌شوند. مشکل اینجاست که همسران در آغاز زندگی زناشویی، بسیار ساده‌ به آن می‌نگرند، درحالی‌که مسیر پرفرازونشیبی را در پیش‌رو دارند. بی‌شک عوامل متعددی، موجب می‌شود که زندگی مشترک به‌طور معمول با تنش‌ها و چالش‌هایی همراه شود و دائم بستری برای تعارض‌ها باشد؛ اما درحقیقت مشکل اصلی، به ناتوانی زوجین برمی‌گردد؛ چراکه مقابله با عوامل چالش‌آفرین، نیازمند مهارت‌هایی است که همسران آن‌ها را بلد نیستند؛ یعنی زوجین تکنیک‌های معرفلازم برای پیشگیری و مقابله با چالش‌ها را نیاموخته‌اند؛ ازاین‌رو نمی‌توانند بحران‌های زندگی مشترک را مدیریت کنند. برای همین، زندگی مشترک را با میدان جنگ اشتباه می‌گیرند و پیوسته یکدیگر را تخریب می‌کنند. ادامه این روند، رفته‌رفته کار را به خشم، کینه، درگیری، قهر یا طلاق می‌کشاند. بنابراین تنها راه نجات، فراگیری مهارت‌های زندگی زناشویی است.

کتاب «هوای دونفره؛ مهارت‌های همسرداری» در راستای رفع همین نیاز تدوین شده است. این کتاب در سه جلد به‌طور جامع، علمی و درعین‌حال کاربردی به آموزش مهارت‌های همسرداری می‌پردازد. نویسنده در جلد نخست مهارت‌های «ارتباط مؤثر»، «گوش دادن فعال»، «بیان درست خواسته‌ها»، «انتقاد سازگارانه» و «اصلاح خطاهای فکری» را توضیح می‌دهد. در جلد دوم نیز از مهارت‌های «انجام رفتارهای خوشایند همسر»، «انتقادپذیری»، «مقابله شناخت‌مدار با مشکلات»، «تصمیم‌گیری درست»، «مذاکره موفق» و «حل مسئله» گفت‌وگو می‌کند. جلد سوم نیز به‌طور کامل به بحث از «مهار خشم در زندگی مشترک» اختصاص دارد. نویسنده در این سه جلد، درمجموع دوازده مهارت را توضیح می‌دهد. گرچه امروزه کتاب‌های فراوانی در موضوع مهارت‌های همسرداری موجود است، اما اثر حاضر ویژگی‌هایی دارد که آن را از بقیه ممتاز می‌سازد؛

ویژگی نخست، اعتبار آن است؛ چراکه منابع اصلی این اثر، کتاب‌های روان‌شناسی برجسته و معتبری‌اند؛ برای مثال، کتاب‌های «مهارت‌های زندگی زناشویی» و «رهایی از مشکلات هیجانی» و «رهایی از زندان ذهن» اثر متیو مک‌کی، «زندگی خود را دوباره بیافرینید» اثر جفری یانگ، «کنترل خشم» اثر روژه پیره، «مجموعه کامل مهارت‌های زندگی» اثر کریس‌ کلینکه، «راهنمای عملی شادکام زیستن» اثر سونیا لوبامیرسکی، «رهایی از خشم و پرخاشگری» اثر شهربانو قهاری و «رهایی از نگرانی» اثر گیورکو کوین، برخی از این منابع‌اند.

ویژگی دوم، اختصار آن است. اثر حاضر درعین‌حال که به‌طور کامل دوازده مهارت را شرح می‌دهد، بسیار مختصر و جمع‌وجور است. درواقع ازآنجاکه نویسنده به‌دنبال نگاهی کاربردی است، تنها مطالبی را بیان می‌کند که به‌طورمستقیم در مهارت‌افزایی همسران اثر دارد. ازاین‌رو به بحث‌های نظری و پژوهشی و بررسی نظریه‌های مختلف، که اغلب خسته‌کننده و کم‌فایده‌اند، نمی‌پردازد.

ویژگی سوم، سادگی آن است. گرچه بسیاری از مطالب این اثر کاملاً علمی‌اند، بااین‌حال از بیان اصطلاحات تخصصی روان‌شناسی پرهیز شده است تا خواننده بتواند به‌سادگی با محتوای آن ارتباط برقرار کند. همچنین تلاش شده است تا متن آن به زبانی ساده و روان باشد.

ویژگی چهارم، پرهیز از متن‌گرایی صرف است. نویسنده در این اثر از شیوه‌های مختلفی برای بهتر انتقال دادن مطالب به خواننده، بهره برده است؛ برای همین، در میان متن جدول‌ها، شکل‌ها، نمودارها و تصویر‌های جذاب و تبیین‌گری وجود دارند که از خستگی خواننده جلوگیری می‌کنند.

ویژگی پنجم، بهره‌مندی از آموزه‌های اسلامی است. ازآنجاکه نویسنده به‌جز دانش روان‌شناسی بر آموزه‌های دینی نیز مسلط است، در جای‌جای مطالب کتاب هرجا که لازم بوده از منابع اسلامی نیز کمک گرفته است. برای همین، خواننده پس از مطالعه این اثر، بسیاری از آموزه‌های اسلامی درباره مهارت‌های همسرداری را نیز فرا می‌گیرد.

ویژگی ششم، که اهمیت زیادی دارد، راه‌کارهای فراوان آن است. گرچه امروزه کتاب‌های بی‌شماری درباره مهارت‌های همسرداری وجود دارد، اما شاید کمتر کتابی تا این حد راهکار بیان کند. در این سه جلد، نویسنده درمجموع بیش از هزار توصیه شناختی و رفتاری برای آموزش مهارت‌های همسرداری ارائه داده است. جالب اینکه این توصیه‌ها تک‌بعدی نیستند، بلکه جامع و فراگیرند؛ زیرا جنبه‌های شناختی، رفتاری، پیشگیرانه‌ای و مقابله‌ای را دربر می‌گیرند و عرصه‌های مختلف زندگی مشترک را پوشش می‌دهند؛ همچنین آن‌ها آبکی و رؤیایی نیستند، بلکه واقعاً درمقام عمل پاسخگو و مؤثرند؛ دیگر اینکه آن‌ها کلی و خشک و خالی نیستند، بلکه ریز و دقیق‌اند و همراه با مثال‌ها و قالب‌های اجرایی مناسب برای زنان و مردان، بیان شده‌اند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:«اغلب انسانها نه صددرصد خوب‌اند و نه صددرصد بد، بلکه درصدی از خوبی و بدی را دارند. همسر شـما نیز از این قاعده مستثنا نیست. او دارای ضعف‌ها و قوت‌هایی است. خود شما نیز چنین هستید. یکی از مهمترین خطاهای فکری «تفکر همه یا هیچ» است. دراینجا شما واقعیت را سیاه و سفید می‌بینید. رنگی مانند خاکستری در ذهنتان وجود ندارد؛ یعنی اگر همۀ رفتارهای همسرتان با انتظارات شما مطابق بود، او را همسری خوب می‌پندارید؛ اما اگر کوچکترین خطایی مرتکب شود، هرچند دیگر رفتارهایش درست باشند، او را همسری بد، قلمداد می‌کنید. بنابراین چنانچه او یک بار بدی کند، همۀ خوبی‌هایش را از یاد می‌برید. ازنظر شما او فقط درصورتی خوب است که همیشه و در همه‌جا درست عمل کند.»

جلد اول کتاب «هوای دونفره؛ مهارت‌های همسرداری»، تألیف حسین رستمی، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۲۰۰ صفحه، به‌تازگی از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل روانه بازار شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.