امنیت ویژگی عصر ظهور امام زمان (عج)

مبلغ/ حجت الاسلام اکبری گفت: در عصر ظهور امام زمان(عج)، به یک برابری در بهره بردن عادلانه می رسیم و این جامعه، یک اقتصاد سالم دارد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان – حجت الاسلام بهمن اکبری، استاد حقوق و الهیات و پژوهشگر مطالعات اسلامی و عضو شورای علمی گفت و گوی ادیان، در رابطه با کارکرد‌های موعود در اسلام پس از ظهور بیان کرد: ما در عصر موعود، مختصات و ویژگی‌هایی را می‌بینیم که اگر آن‌ها را ترسیم نکنیم دید واقع بینانه‌ای به ظهور نخواهیم داشت. بنابراین، ساخت تمدن اسلامی در استمرار نظام و جامعه اسلامی، امری قابل تأمل است. زیرا ما امروز در پیچ تاریخ هستیم و اگر بخواهیم به طور دقیق، بگوییم که در عصر موعود چه ویژگی‌ها و مختصاتی را خواهیم دید و آن جامعه چه کارکردی خواهد داشت، از دو واژه ایمان و امنیت (امان) استفاده می‌کنم.

به گفته او، در عصر موعود، از جامعه‌ای سخن می‌گوییم که همه در باور مطلق هستند و درواقع، باور (باورمندی و باورمداری)، یک مولفه اصلی است و اساساً، ایمان‌ها به یک بلوغی می‌رسند و همین ایمان بلوغ یافته، ظهور پیدا می‌کند و در شکل امنیت محقق و مجسم می‌شود.

حجت الاسلام اکبری ادامه داد: امروزه، از امنیت در سه پوشش امنیت‌های اقتصادی، سیاسی و علمی – فرهنگی سخن گفته می‌شود که امنیت اقتصادی را با واژه عدالت اقتصادی و یا قسط اجتماعی تفسیر می‌کنیم و در عصر ظهور امام زمان (عج) و کارکرد موعود بزرگ، به یک برابری در بهره بردن عادلانه، یعنی تولید حداکثری و مصرف به عدالت نزدیک شده می‌رسیم و این جامعه، یک اقتصاد سالم دارد؛ به طوری که زمین‌ها بارور می‌شوند و انسان می‌تواند به طور کامل، از زمین و امکانات و ظرفیت‌های طبیعت بهره‌مند شود.

این پژوهشگر مطالعات اسلامی افزود: همان‌طور که در کتاب آسمانی قرآن کریم گفته شده است خداوند، آسمان‌ها و زمین را مسخر انسان قرار داده است و در تسخیر ماست و ما بر دوش زمین حرکت می‌کنیم و از زمین و ظرفیت آن بهره می‌گیریم و این ظرفیت یابی و بهره وری از ظرفیت در عصر ظهور، به شکل بسیار کاملی است که ما را به عدالت اقتصادی و عدل یا قسط اجتماعی نزدیک می‌کند و درواقع، این همان ایمان و امنیت اقتصادی و شکل امنیت است. زیرا امنیت سه ساحت را دربر می‌گیرد که اقتصادی، سیاسی و علمی فرهنگی یا اخلاقی است.

حجت الاسلام اکبری تصریح کرد: امنیت اقتصادی، همان عدالت و قسط اجتماعی است، ولی امنیت سیاسی را معمولاً امروز، با واژه صلح می‌شناسیم و ایجاد جامعه‌ای در پرتو صلح، یعنی امنیت عمومی در سه لایه اسلامی، انسانی و ادیانی دیده می شود. یعنی سه تمدن و سه ساحت تمدنی که در ژئوپولتیک جهان اسلام، تمدن اسلامی و در ژئوپولتیک ادیان، تمدن ادیانی (توحیدی) و تمدن جهانی و فراگیر هستند.

به گفته او، در عصر ظهور، ادیان باقی می‌مانند و این طور نیست که همه، اعتقاد به اسلام پیدا کنند بلکه آن‌ها در پرتو حقیقت بزرگی که شامل همه ادیان می‌شود و آن اسلام است یک ایمان عمیق‌تر و باور جدی‌تر پیدا می کنند. بنابراین، در بحث امنیت به امنیت سیاسی یعنی همان صلح می‌رسیم.

این عضو شورای علمی گفت و گوی ادیان بیان کرد: ویژگی های اهل بهشت، سِلم و سلام و اسلام هستند و وقتی یکدیگر را می‌بینند با واژه‌های سِلم، سلام و صلح و امنیت و امان با هم روبرو می‌شوند که ظهور آن در حوزه سیاست در چهره عادلانه است و امروز هم، صلح به عنوان کلید واژه اساسی به شمار می‌آید و در دو دهه اخیر، در بحث حقوق بشر به گفتمان اصلی تبدیل شده است و هیچ دولت و فردی نمی‌تواند خود را از حوزه حقوق بشر دور بداند و درواقع، حقوق بشر، میزانی برای سنجش نظام‌ها و جوامع بشری است و به همین دلیل، صلح در حقوق بشر، واژه کلیدی است.

به گفته این پژوهشگر مطالعات اسلامی، صلح در نسل اول به معنای نجنگیدن با دیگران، صلح در نسل دوم، یعنی ایجاد سلسله امنیت‌هایی در حوزه میثاق مدنی و صلح در نسل سوم که امروز با آن روبرو هستیم صلح بر مفاهیم مختلفی مثل عدالت، حقوق محیط زیست و… است. بنابراین، در شکل دوم، امنیت سیاسی را در عنوان کارکرد ظهور می‌بینیم.

حجت الاسلام اکبری افزود: امنیت علمی فرهنگی یا اخلاقی، یعنی انسان‌ها در مواجهه با سایر اندیشه‌ها از آزادی اندیشیدن و انتخاب برخوردار هستند که این نوع نگاه در عصر ظهور به طور جدی دیده می‌شود. زیرا فضایی است که ایمان همه بر یک عقلانیت و باور و اخلاق جدی و درست استوار است و رهبری هم گفتند تمدنی که برای جهان توصیه می‌کنیم مبتنی بر اخلاق، عقلانیت و عدالت است و در حقیقت، این تصویری است که از کارکرد‌های عصر موعود درنظر داریم و در کتاب آسمانی قرآن هم تعبیر می شود وقتی دعوت و پیام رسانی و فراخوانی به یک اندیشه، حکمت و فرهنگ مطرح می‌شود باید بر سه مبنای حکمت، موعظه حسنه و بهترین طریق برای مناظره باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.