وعده سر خرمن آمریکایی‌ها به تشکیلات خودگردان فلسطین

مبلغ/ رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه سفر به منطقه از رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواست حمایت خود را از عادی‌سازی روابط اعلام کند تا شاید این گام باعث ازسرگیری مذاکرات میان تل‌آویو و تشکیلات خودگردان شود.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، منابع صهیونیستی، دوشنبه‌شب خبر دادند که تشکیلات خودگردان فلسطین اخیرا با دولت آمریکا درباره محتوای بیانیه پایانی دیدار قریب‌الوقوع «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌و‌گو کرده‌اند.

چند مقام فلسطینی به روزنامه «هاآرتص» در این باره گفتند: «تشکیلات خودگران فلسطین از قالب‌های بیانیه‌ای که تا این لحظه از جانب دولت آمریکا برای آن‌ها ارسال شده، ناامید هستند.»

طبق گفته یک مقام ارشد فلسطینی، بایدن قصد دارد در سفر خود به اراضی اشغالی تنها حمایت مالی واشنگتن از بیمارستان‌های فلسطین در قدس و تعداد از سازمان‌های مدنی تبلیغ‌کننده برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را اعلام کند.

بنابر این گزارش، در گفت‌و‌گوهای اخیر نمایندگان آمریکایی و اروپایی هیچ اشاره‌ای به حمایت مالی بایدن از بودجه تشکیلات خودگردان نشده است.

مقام ارشد مذکور در این باره گفت: «پول و کمک‌ها دو مسئله بسیار مهم هستند؛ اما درباره موضع‌گیری سیاسی روشن چطور؟! از شانس بد در حال حاضر،  از نظر سیاسی هیچ تفاتی میان دولت بایدن و دولت ترامپ وجود ندارد. این‌گونه نه می‌توان پیشرفت کرد و نه می‌توان تشکیلات خودگردان را تقویت کرد.»

در ادامه این گزارش با استناد به اظهارات مقامات یادشده آمده است تشکیلات خودگردان فلسطین از حمایت‌های واشنگتن مأیوس شده است چراکه انتظار ندارد دولت آمریکا به بسیاری از مسائل مهم از نظر آن‌ها بپردازد مانند بازگشایی کنسولگری آمریکا در شرق قدس، حذف سازمان آزادی‌بخش فلسطین از لیست سازمان‌های تروریستی کنگره، تأکید بر مرزهای ۱۹۶۷ به عنوان شرط اساسی مذاکره با تل‌آویو و موضع‌گیری علنی در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم اشغالگر.

هاآرتص همچنین اشاره کرد که تشکیلات خودگردان از آمریکا خواسته برای حذف نام شش سازمان مدنی‌ای که «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ماه اکتبر آن‌ها را تروریستی اعلام کرد، تلاش کند.

مقامات فلسطینی در عین حال خبر دادند بایدن از محمود عباس خواسته تا حمایت خود را از عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و تل‌آویو اعلام کند. آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که این اعلام ممکن است زمینه را برای از سرگیری مذاکرات با تل‌آویو فراهم کند؛ اما تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرده است که ابتدا مرزهای ۱۹۶۷ به رسمیت شناخته شود.

رئیس‌جمهور آمریکا در یادداشتی که روزنامه «واشنگتن پست» به تازگی آن را منتشر کرد، خبر داد که در هفته جاری به اراضی اشغالی سفر خواهد کرد و سپس به عربستان سعودی خواهد رفت.

طبق گزارش‌ها، او در سرزمین‌های اشغالی با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنیامین نتانیاهو» رهبر اپوزیسیون‌ها در اراضی اشغالی دیدار خواهد کرد. بایدن پس از دیدار با مقامات صهیونیست، روز جمعه، به بیت لحم خواهد رفت و با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار خواهد داشت. رئیس‌جمهور آمریکا پس از سفر به کرانه باختری، همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) به همراه مصر، عراق و اردن در اجلاس سران شورای همکاری در جده شرکت خواهد کرد.

جو بایدن همچنین قرار است در سخت‌ترین بخش سفر خود که کاخ سفید تلاش کرده آن را پاسخی به دعوت «ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه ۸۶ ساله عربستان سعودی جلوه دهد، به ریاض برود. در این سفر همه نگاه‌ها به دیدار وی با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و حاکم عملی این کشور است که بایدن وعده منزودی کردن حکومت تحت امر او را در پی قتل فجیع «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار مخالف سعودی داده بود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.