حضرت زهرا(س) یک الگوی فراجنسیتی، فرافرقه ای و فرامذهبی است

مبلغ/ یک مبلغ بین الملل گفت: حضرت زهرا(س) یک الگوی فراجنسیتی، فرافرقه ای و فرامذهبی است و برای یک مذهب، فرقه و جنسیت خاص نیست و هر فردی که می خواهد یک انسان دین دار باشد فارغ از جنسیت و مذهب، می تواند از حضرت زهرا(س) الگو بگیرد.

به گزارش «مبلغ»، حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، به تبیین «چگونگی ارائه نقش زن تراز در تفکر‌ اصیل اسلامی و نشر آن در جهان اسلام با توجه به سلایق فرهنگی و دینی اهل سنت و تشیع» پرداخت و گفت: در خصوص اهل بیت(ع) یک اشتباه ادراکی وجود دارد و تصور می کنیم اهل بیت(ع) تنها در بین شیعیان دارای جایگاه هستند، درحالی که اهل بیت(ع) در بین جریان های اسلامی دیگر نیز جایگاه ویژه ای دارند.

وی تاکید کرد: در بین صوفی ها، اهل بیت(ع) جایگاه ویژه ای دارند حتی در اندونزی پیروان اهل بیت(ع) حبیب نامیده شده و یا در شاخ آفریقا به عنوان شرفا معرفی می شوند، لذا اهل بیت(ع) در تمام جهان اسلام، جایگاه ویژه و خاصی دارند و تصور این که اهل بیت(ع) تنها متعلق به شیعیان می باشد را باید از ذهن دور کنیم،  همین فهم و ادراک را باید درباره حضرت زهرا سلام الله علیها نیز داشته باشیم.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: نام زهرا(س) و فاطمه جزء نام های پر افتخار در بین اهل سنت می باشد، اگر این ادراک را داشته باشیم، آن وقت می توانیم از ظرفیت الگوبرداری از حضرت زهرا سلام الله علیها صحبت کنیم، هم چنان که در احادیث آمده است که حضرت زهرا(س)، الگوی همه انسان ها معرفی شده  و حتی حضرت، الگوی ائمه معصومین نیز می باشد.

وی اضافه کرد: این نشان می دهد حضرت زهرا(س) یک الگوی فراجنسیتی، فرافرقه ای و فرامذهبی است و برای یک مذهب، فرقه و جنسیت خاص نیست و هر فردی که می خواهد یک انسان دین دار باشد فارغ از جنسیت و مذهب، می تواند از حضرت زهرا(س) الگو بگیرد.

مبلغ بین المللی عنوان کرد: جالب است که پیامبر(ص) لقب حوراء الانسیه به حضرت زهرا(س) دادند و به نظرم این لقب تمام ظرفیت وجودی آن حضرت را معرفی می کند، یعنی فاطمه سلام الله علیها تنها یک انسان عادی نیست که حضرت را انسان زمینی فرض کنیم، باید در توصیف این لقب بیان کرد، حضرت زهرا(س) در کنار اینکه یک انسان است سری در آسمان دارد و علاوه بر آن، حضرت تنها حورا نیست که سری در عرش داشته باشد، بلکه پایی نیز در زمین دارد و انسیه نیز می باشد.

وی خاطر نشان کرد: مشکلی که در دنیای امروز درباره الگو وجود دارد این است که گاه برخی را چنان قدیس معرفی می کنیم که امکان الگوگیری وجود ندارد و در مقابل افرادی به عنوان الگو و سلبریتی معرفی می شوند که اساسا پا و سر آنها در زمین است و نگاه اومانیستی دارند و انسان را در سطح پایین می بینند و هرگز نمی توانند پای انسان را به آستان ملکوت برسانند.

حجت الاسلام جهانگیری با تاکید بر امکان الگوگیری از شخصیت حضرت زهرا(س) تصریح کرد: پیامبر(ص) فرمود زهرا سلام الله علیها ویژگی که دارد حوراء الانسیه است، یعنی پایی در زمین و سری در آسمان دارد، لذا هم دغدغه های انسان را دارد و از سوی دیگر این گونه نیست که دردهای انسان امروز او را چنان درگیر کند که نتواند سر به آسمان برساند، بلکه او بین ملک و ملکوت، بین عرش و فرش و بین زمین و آسمان پیوند برقرار کرده است.

وی افزود: الگوهایی که امروز در دنیای معرفی شده اند، الگوهای اخلاقی و قدیسانی بوده اند که هرگز امکان الگوبرداری از آنها نبوده و انسان تنها می توانست آنها را تحسین و تقدیس کند.

این کارشناس دینی  الگوگیری از الگوهای زمینی را مانع ترقی و تعالی دانست و گفت: از سوی دیگر الگوهای زمینی بودند که تنها توانستند برای مدتی برای انسان الگو قرار گیرند و هرگز نتواستند نردبان ترقی و تعالی انسان باشند.

وی اضافه کرد: این درحالی است که شخصیت حضرت زهرا(س) این ویژگی را دارد که شخصیتی فرافرقه ای، فرا مذهبی و فرادینی است و همه انسان ها نیازمند و تشنه آن حضرت خواهند بود.

گفتگو: سیدامیر حسین ابطحی

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.