راه‌های برقراری ارتباط موثر با نوجوانان/ با نوجوان آشفته چه کنیم؟

مبلغ/ بسیاری از والدین ادعا می کنند که ارتباط برقرار کردن با نوجوانان کار دشواری است، چرا که آنها در یک بحران روحی و جسمی به سر می برند، درحالیکه اگر راه و روش آن را بلد باشید، طرز فکرتان به آنها نزدیک شده و نقش یک دوست و راهنما را برایشان می توانید ایفا کنید.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، بچه ها با گذر از دوره کودکی، با تغییر و تحولات جسمی و روحی زیادی روبه رو می شوند که شاید خود والدین این دوران خود را فراموش کرده باشند، درحالیکه بچه هایشان الان وارد این دوره شده و با مشکلات زیادی در زمینه ارتباطی با آنها روبه رو هستند. پدر و مادرها این زمان به نشانه اعتراض مطرح می کنند که بچه های آنها یاغی شده اند یا بزرگ و کوچکی متوجه نمی شوند، در حالیکه این مسائل به خاطر تغییر و تحولات روحی و جسمی آنها رخ می دهد و در واقع غیر عادی نیست.

پدر و مادر آگاه کسانی هستند که با مطالعه و تجربه خود بتوانند این دورانی که خود نیز آن را گذرانده اند را در ارتباط با بچه هایشان به خوبی درک کرده و به ارتباط خوبی با بچه هایشان برسند، به طوریکه بچه ها دچار گمراهی، ارتباطات نامناسب با دوستان ناباب و مسائل دیگر نشوند.

والدینی که دارای نوجوان هستند ابتدا باید درک کنند که بچه هایشان بزرگ شده اند، بسیاری از مشکلات از این بر می آید که هنوز والدین فکر می کنند یک بچه دو ساله دارند ، نه کسی که به سمت بزرگسالی می رود. این نوجوان دچار تغییر و تحولات روحی و جسمی و عاطفی شده و نیاز به درک شدن مناسب دارد. این نوجوان می خواهد مستقل باشد و دارای ویژگی های خاصی شده است.

نوجوانان در این دوره اعتراض دارند که پدر و مادر آنها را به چشم یک بچه می بیند و آنها را درک نمی کنند که بزرگ شدند و می توانند کارهایشان را خودشان بکنند و خود برای خودشان تصمیم بگیرند، همین اختلاف نظر به مشکلات زیادی می انجامد برای اینکه بتوانید با نوجوانتان صمیمی باشید و اختلاف نظرهایتان کمتر شود، بهتر است به چند نکته توجه کنید.

مادری تعریف می کرد که به خاطر دارد پسر بزرگش به یکباره تغییر کرده و از یک بچه مودب به یک فرد عصبی و بداخلاق تبدیل شده، مرتب اخم می کند و غر می زند و از شرایط شکایت دارد. بچه دیگرش که شانزده ساله است هم مدام حرف می زند و با هر چیزی مخالف است. اما دختر هجده ساله اش با دو پسرش کاملا متفاوت است و رفتار دوستانه دارد، به خوبی رفتار می کند و تمیز و مرتب است.

نکته دیگر از این صحبت مادر بر می آید که هر بچه ای در دوره نوجوانی با دیگری متفاوت است و هر یک الگوی خاصی دارند، بنابراین نمی شود قوانین خاص برای هر بچه ای داد اما در زمینه ارتباط صمیمانه با بچه ها می توان یک سری الگوهایی را مشترک رعایت کرد:

با هم غذا بخورید

سعی کنید همگی موقع غذا خوردن لپ‌تاپ و موبایلتان را کنار بگذارید و دست‌کم چند بار در هفته با هم به غذاخوردن و صحبت‌کردن بپردازید. اگر نمی‌توانید با هم غذا بخورید، بنشینید یک لیوان چای بخورید و حرف بزنید.

موضوع مهم درباره رسانه‌های اجتماعی این نیست که نوجوانان وقتی در آنها هستند چه کارهایی می‌کنند، بلکه مهم این است که وقتی در آنها هستند چه کارهایی نمی‌کنند و آن شامل وقتی هم می‌شود که صرف گفت و گو با پدر و مادر و خواهر و برادر خود نمی‌کنند؛ کاری که لازم است انجام دهند.

با رسانه‌های نوجوانان همراه شوید

یکی از مشکلات والدین این دوره این است که نمی خواهند تفاوت ها را درک کنند ، مثلا اینکه بچه ها از نوجوانی با تلفن همراه و لپ تاپ و اینترنت و اینها آشنا هستند ، تفاوت نسل الان و گذشته است. سعی کنید خودتان را با دنیای آنها تنظیم کنید و درباره‌اش سوال کنید.

به تماشای فیلمی به‌انتخاب آنها بروید

وب‌سایت‌هایی را بگردید که آنها می‌بینند، کنارشان بنشینید و با هم برنامه تلویزیونی موردعلاقه‌شان را ببینید. پدر و مادرهای موفق کسانی هستند که خود را با بچه ها همراه می کنند نه کسانی که ساز مخالفت می زنند و کار خودشان را می کنند و می گویند ما همان سبک قدیم خود را داریم!

نکته مهم به‌ دست‌ آوردن درکی است از تصاویر، برنامه‌ها و رسانه‌هایی که می‌بینند تا بتوانید با آنها وارد گفت وگو شوید. خود گفت و گو مهم است. مراقب باشید از کنار آنچه مصرف و دریافت می‌کنند به‌سادگی نگذرید. از ایشان بخواهید به پیام‌هایی فکر کنند که در پشت چیزهایی است که تماشا می‌کنند.

شاید اگر در میهمانی های فامیلی و دوستی دقت کنید، کسانی بهتر با نوجوانان ارتباط می گیرند که خود را وارد دنیای آنها می کنند حتی اگر با نوجوانتان موافق هم در زمینه هایی نیستید بهتر است فیلم و موسیقی آنها را گوش دهید و درباره اش نظر دهید و بعد از آنها بخواهید که انتخاب درستی در این زمینه داشته باشند. بچه ها در این دوره بیشتر نافرمانی می کنند و اگر شما به آنها صراحتا بگویید که از این تیپ موسیقی یا فیلم و لباس خوشتان نمی آید، قطعا آنها به سمتش می روند. پس روش بهتری در این زمینه می بایست داشته باشید.

نصحیت نکنید

نوجوان از نصیحت بی زار و گوشش پر است. شاید به شما بربخورد اما واقعیت این است که نصحیت هیچ فایده ای در این دوره ندارد. شما حرف درستتان را در قالب هایی بزنید که جنبه دوستی دارد و تجربیات شما است حتی اگر بچه ها بی محلی بکنند، شما ناامید نشوید. حتی اگر جایی اشتباهی از فرزندتان دیدید یا راه خلافی هم رفت، او را سرزنش نکنید، سعی کنید با روابط خوب او را به سمت خود بیاورید و به او اطمینان دهید که همه چیز درست می شود و خانواده کنار او هستند.

نظر خود را تحمیل نکنید و اجازه دهید تصمیم بگیرد

یکی از مهمترین ویژگی های دوره نوجوانی استقلال طلبی است پس سعی نکنید نظرتان را در هر زمینه ای چه لباس پوشیدن و چه غذا خوردن و تفریح کردن به او تحمیل کنید. درهرحال شما هم این دوره را گذرانده اید، نگویید که این ویژگی ها را نداشته اید اگر رفتار بهتری داشتید، قطعا بخاطر والدینتان بوده است پس شما هم سعی کنید به او و نظراتش احترام بگذارید و با او مهربان باشید.

اما درباره میزان آزادی می بایست شما برایش قوانینی بگذارید که مثلا ساعت رفت و آمدش به خانه چه زمانی باشد اگر هم اشتباهاتی داشت، صبور باشید تا این دوره را به راحتی بگذراند.

اگر نوجوان آشفته و برانگیخته ای دارید، سعی کنید بیشتر صبور باشید و او را درک کنید. به عنوان معلم های اول او راه درست را به او نشان دهید تا به زندگی عادی باز گردد. اگر رفتار بی ادبانه ای دارد، او را کنترل کنید و به او بفهمانید که رفتارش نادرست است. البته نه با سخنرانی های رسمی بلکه صحبت در یک زمان مناسب بدون تنبیه و ایجاد محدودیت برای او.

برای کنترل خشم و ناراحتی او بهتر است شما کمی شوخ طبع شوید و بخندید و بخندانید. او را تمسخر نکنید و از کارهای خوب و موفقیت هایش قدردانی کنید. در نهایت اینکه خسته نشوید و انرژی تان را حفظ کنید چرا که این دوره نیز می گذرد و شما می توانید به راحتی از پس مشکلات بر بیاید و فرزندان خوبی تربت کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.