چرا سنت دیوار مهربانی فراموش شد؟

چند سوال از خیرین / یاسر عرب

مبلغ / یاسر عرب در یادداشت خود با ابراز تأسف از کمرنگ شدن سنت دیوار مهربانی که چند سال پیش در کشور اوج گرفته بود چند سوال مهم از خیرین پرسیده است که به نظر می رسد پاسخ به این سوالها میتواند کار خیریه در کشور را به فاز تأثیرگذاری واقعی در مسائل اجتماعی و نزدیک شدن به عدالت نزدیکتر کند.

به گزراش مبلغ دیروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) و روز ملی تکریم خیرین بود. به همین بهانه یاسر عرب که خود نیز به کمک اعضای کانال خود دستی در کارهای خیر دارد، در یادداشتی مهم به پرسیدن چند سوال مهم از خیرین کشور پرداخته است:

دیوار مهربانی را یادتان هست؟ از کجا آمد؟ چطور مد شد؟ چطور این ایده بر دیوارهای فرعی خیابان‌های شهرستان‌های ایران نیز نشست؟ چه رخ داد که کم رنگ شد؟ و حالا چرا تقریبا ناپدید شده؟ رفتارهای بسیاری از خیرین تا چه حد عقلانی و از کجا تقلیدی-هیجانی است؟ آیا تفکر خیر در کشور ما دچار نوعی بلوچیزه شدن گشته؟ آیا در همین بلوچیزه شدن نیز رفتار تیپیکال جای تامل فردی را گرفته؟ آیا نوع خیریه‌ها در کشور ما امکانی برای پول شویی هستند؟ راستی آیا حجم مدرسه سازی تناسبی با رشد نرخ جمعیت در ایران دارد؟ و یا تناسبی با کمبود معلم در همان کلاس‌های درسی که به همت شما تاسیس شده؟ آیا رفتار خیر برای شما صرفا بستر آسودگی وجدان است یا زمینه‌ای برای انجام مسئولیتی اجتماعی با نگاهی آینده پژوهانه؟ تا به حال از چند موسیقی دان حمایت کرده‌اید؟ پشتوانه چاپ چند کتاب شده‌اید؟ پول تولید چند مقاله‌ علمی و تحقیقی را پرداخت کرده‌اید؟ در کنار رساندن آب آشامیدنی، حاضرید هزینه طرح مطالعات شبکه آبرسانی در سیستان و بلوچستان را بر عهده بگیرید؟ از تاسیس یک رصدخانه نجوم حمایت می‌کنید؟ از ابداع یک نامدرسه مهارتی چطور؟

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.