عوامل «محفل» و «زندگی پس از زندگی» به مجلس رفتند

ایسنا نوشت: در این مراسم که در محل کمیسیون اصل نود مجلس برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین پژمان فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به تولیدات فاخر صداوسیما به ویژه در مناسبت‌های مذهبی و ملی، ویژه برنامه‌های رمضان امسال را نوآورانه و متفاوت با گذشته دانست و اظهار کرد: اقبال جامعه به برنامه‌های دینی و قرآنی فرصتی برای ترویج سبک زندگی ایمانی است.

وی با بیان اینکه طرح‌ها و اقدامات صداوسیما در حوزه قرآن، شایسته قدردانی است، خاطرنشان کرد: فراکسیون قرآن و عترت مجلس همه تلاش خود را به کار گرفته است تا در کنار برنامه‌های پیش‌بینی شده، ویژه برنامه‌های قرآنی را توسعه دهد. این فراکسیون در دوره‌های مختلف، درصدد فراهم کردن زمینه فعالیت‌های قرآنی در سراسر کشور بوده است؛ امسال هم تلاش می‌کنیم در چارچوب قانون برنامه هفتم، فصل مباحث قرآنی را باز کنیم تا به عنوان یک تکلیف بالادستی طی پنج سال آینده، موجب رونق برنامه‌های قرآنی شود؛به طوری که شاهد نباشیم کسی قادر به روخوانی و روانخوانی کلام وحی نباشد.

افزایش مخاطب در «زندگی پس از زندگی»

در ادامه محسن برمهانی، معاون سیما گفت: برگزاری چنین جلسه‌ای را کمتر شاهد بوده‌ایم که اهتمامی‌ به برنامه‌‎های تلویزیونی شود، برنامه‌هایی که مورد توجه جامعه قرار گرفته باشد و مجلس هم نسبت به آن حساس شود و بخواهد از آن‌ها قدردانی کند.

او با بیان اینکه از این جهت که وقتی وارد ساختمان مجلس می‌شویم فرضمان بر این است که گزارش بدهیم اظهار کرد: بنده توضیحاتی درباره رمضان امسال سیما و همچنین به استناد نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما گزارشی ارائه می‌کنم. سازمان صداوسیما یکی از ارکان تحولی خود را در این دوره، تحول در برنامه سازی و نحوه انتقال مفاهیم و مطالب می‌داند. ما برنامه «محفل» را یک برنامه تحولی می‌دانیم، افزایش مخاطب در برنامه «زندگی پس از زندگی» هم تحول در حوزه مخاطب است.

برمهانی گفت: همچنین برنامه «دل آرام» با نحوه پرداختن به موضوع ها و سوژه‌هایش رویکرد تحولی داشت. همکارانی هم در طراحی این برنامه‌ها داشتیم، عزیزانی از مجموعه‌های مختلف همچون کمیته امداد، شهرداری و اوقاف تا سازمان تبلیغات اما درباره سازمان تبلیغات باید بیشتر بگویم چون سازمان تبلیغات نه فقط در برنامه «محفل» که در قریب به یک سال گذشته که در معاونت سیما مشغول خدمت هستم، در بسیاری از پروژه‌های بزرگ سازمان صدا و سیما که به چشم مخاطب آمده، کنار ما بوده و این خروجی در واقع حاصل همراهی و هم افزایی مجموعه سازمان تبلیغات نیز بوده است.

معاون سیما یادآور شد: در واقع سازمان تبلیغات و سازمان صداوسیما توانستند با تعریف جبهه فرهنگی مشترک ظرفیت‌هایشان تجمیع و هم افزا شده تا محصولی را در تلویزیون با مخاطب میلیونی شاهد باشیم. بر اساس آمار مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، بینندگان افطار ۴۱ درصد و بیننده‌های برنامه‌های سحر هم ۲۲ درصد بوده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس این آمار، بینندگان شب قدر فقط از طریق تلویزیون ـ رقم ۵۰.۵ درصد و مخاطبان ترتیل خوانی رقم ۳۲.۸ درصد بوده است. یعنی یک سوم مردم ایران قرآن را با رسانه ملی تلاوت کردند. بینندگان سخنرانی‌های معارفی ۳۱.۶ درصد و مناجات و ادعیه ۳۲.۲ درصد بوده که این آمار در بین حدود ۱۷ شبکه ملی و البته شبکه‌های استانی تقسیم می‌شود.

برمهانی خاطرنشان کرد: در عین حال بینندگان «زندگی پس از زندگی» ۲۶.۷ درصد و «محفل» حدود ۲۰ درصد بوده است. تلاش زیادی برای برنامه «زندگی پس از زندگی» انجام شده که به این جایگاه شاخص رسیده و خوشبختانه برنامه «محفل» در نخستین تجربه ساخت خود به چنین جایگاهی رسیده است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم در سخنانی ظرفیت سازمان صداوسیما را مهمترین امکان برای تبلیغ مباحث دینی و سبک زندگی ایرانی اسلامی خواند و اظهار امیدواری کرد: رسانه ملی، بتواند در دوره جدید تحول خود، تولیدات و آثار ارزشمندی به مخاطبان خود ارائه کند.

بنا نداریم صرفا بر تعداد و زمان برنامه های معارفی بیفزاییم

در حاشیه این نشست سیدتقی سهرابی، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صداوسیما نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن قدردانی از حمایت‌های مجلس شورای اسلامی اقدامات سازمان در دوره تحول را مبتنی بر معارف و آموزه‌های قرآنی برشمرد و ابراز کرد: حوزه مجلس صداوسیما، تلاش می‌کند در اجرای طرح تحول سازمان، از همفکری همه کارشناسان و صاحب نظران به ویژه نمایندگان محترم مجلس که نمایندگان اقشار مختلف هستند، بهره‌مند شود.

وی گفت: در طرح تحول بنا نداریم صرفا بر تعداد و زمان برنامه‌های قرآنی و معارفی بیفزاییم بلکه درصدد هستیم روح قرآن بر تمام برنامه‌ها اعم از ترکیبی، نمایشی و مستند حاکم شود به این معنا که از آموزه‌های وحیانی در ایده‌پردازی، طراحی، ساخت و پخش برنامه‌ها استفاده شده و مجموعه‌ای از تولیدات رسانه‌ای، فرهنگی و هنری، مبتنی بر دستورات قرآن، روی آنتن رادیو و تلویزیون برود.

سهرابی با بیان اینکه در این طرح جامع، گروه‌های سنی مختلف جانمایی ویژه‌ای دارند اظهار کرد: قرآن برنامه کامل زندگی بشریت از بدو تولد تا انتهای زندگی است بنابراین مخاطبان شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در هر سنی که هستند این حق را دارند که انگاره‌ها و آموزه‌های دینی و قرآنی را در قالب‌های مختلف و به شیوه‌های هنری گوناگون ببینند و از نزدیک لمس کنند.

در این جلسه از عوامل تولید برنامه‌های «محفل»، «زندگی پس از زندگی» و «دل آرام» قدردانی شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.