امام‌خمینی(ره) احیاگر هویت‌زن در عصرحاضر

به گزارش «مبلغ» – «محور وظایف زن، خانواده است و واقعا هم خانواده بدون حضور زن، بدون فعالیت زن، بدون احساس تکلیف زن، امکان ندارد اداره بشود». از نگاه رهبر انقلاب، گاهی گره‌های ریزی در خانواده هست که جز با سرانگشت ظریف زن باز نخواهد شد و این ویژگی مختص زن است و مرد این توانایی را ندارد. با وجود این، دنیای غرب برای تامین نیروی کار ارزان‌قیمت با شعارهایی همچون «برابری جنسیتی» زن را از خانه بیرون کشیده و ظلم‌های فراوانی به زن کرده است. این درحالی‌است که زن و مرد خلقتی متفاوت دارند و بر مبنای همین خلقت متفاوت خداوند مسئولیت‌های متفاوتی را بر عهده‌شان قرار داده است.

در دیداری که مقام معظم رهبری با زنان داشتند محور‌های مهمی را مطرح فرمودند که یکی از آنها تعیین نقش زن و مرد در جامعه براساس ذات وجودی آنها بود.

مینو اصلانی، رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام‌حسین(ع) دراین‌باره می‌گوید: «این موضوع یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین مسائل جهان معاصر است. شناخت و به‌رسمیت‌شناختن تفاوت‌های تکوینی یکی از مسائل حیاتی بشر است. فرهنگ غرب نظام خلقت را تغییر داده، این است که توجهی به این تفاوت‌های تکوینی نداشته است.»

تفاوت و تشابه زن و مرد 

به گفته این کارشناس، حکمت الهی خداوند، زن و مرد را در انجام وظایف اجتماعی متفاوت آفریده اما در انجام وظایف انسانی تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. زن و مردم می‌توانند تمام راه‌های پیشرفت فرهنگی، اجتماعی و علمی را دوشادوش یکدیگر طی کنند و در این حوزه تفاوتی بین زن و مرد وجود نخواهد داشت. درواقع همه اینها به لحاظ انسانیت انسانند اما در حوزه وظایف اجتماعی تکالیف مشخص می‌شود و براساس این تفاوت‌ها توانمندی‌هایی نیز برای مرد و زن تبیین می‌شود تا براساس انتظاری که از آنها می‌رود این نقش‌ها تعریف شود. لذا تنها تفاوت زن و مرد، در ایفای نقش‌های اجتماعی است.

او ادامه می‌دهد: «زن و مرد وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند کامل می‌شوند. توانمندی‌هایی در وجود زن قرار گرفته تا نسل آینده را تربیت کند و توانمندی‌هایی هم در مرد قرار دارد تا بتواند از نهاد خانواده حمایت کند. در واقع نقش مرد رسالتی است که می‌تواند انسجام خانواده را حفظ کند و برهمین‌اساس توانمندی‌هایی در مرد برای حمایت معیشتی و امنیتی خانواده قرار داده شده است.»

نقش بی‌بدیل زن در خانواده 

به اعتقاد این کارشناس حوزه خانواده، نقش تربیتی و عاطفی برای زن تببین شده است. در وجود زن توانمندی فوق‌العاده‌ای است که می‌تواند زنجیره محبت و عاطفه را در جامعه شکل دهد که ظهور و بروز آن در خانواده است. اساسا، زنجیره عاطفی و محبت زن است که می‌تواند جامعه را نجات داده و به سمت خیر و صلاح پیش ببرد. در واقع این توانمندی در وجود زن نهادینه شده است.

اصلانی بر این باور است که زن توانمندی بسیار زیادی در به‌دنیا ‌آوردن و پرورش فرزند دارد. صبری که خداوند برای و دنیا آوردن فرزند و سپس رشد او به زن داده برای تداوم نظام بشری حیاتی است. اینها ویژگی‌هایی فوق‌العاده است که خداوند در نهاد زن قرار داده. درواقع این وظایف سبب شده که زن و مرد نقش راهبری داشته باشند و از این رو در کنار هم سبب حرکت قطار جامعه می‌شوند. هرکدام از این ویژگی‌ها در یکی از این دو جنس است و نبود این توانمندی‌ها در یکی دیگر نقص او به‌شمار نمی‌رود. کنار هم قرار گرفتن آن دو در کنار هم است که تکامل را ایجاد می‌کند.

ظلم غرب به زن 

اصلانی در ادامه درباره وضعیت غرب توضیح می‌دهد: «اما غرب یک برداشت کاملا غلط و عجیب در تاریخ بشر دارد که این توانمندی‌ها را یکسان فرض کرده و این یکسان‌بودن را به معنای عدالت گرفته و اسمش را عدالت جنسیتی قرار داده است. این درحالی‌است که این موضوع صددرصد با موضوع عدالت منافات دارد زیرا وقتی عدالت معنا پیدا می‌کند که وظایف براساس توانمندی‌های فرد تعریف شود.» ‌از نگاه او وقتی خانمی را به‌عنوان کارگر از خانه بیرون آوردند و وظایف سنگین برعهده او گذاشتند و اسمش را برابری گذاشتند؛ این نه‌تنها برابری نیست بلکه نهایت ظلم مضاعف است.

او به نمونه‌های زیادی که در این حوزه وجود دارد اشاره کرده و می‌گوید: چندی پیش کتابی در غرب منتشر شده با این عنوان که «چه کسی گهواره‌ها را تکان می‌دهد». در این کتاب تربیت نسل آینده توسط مادر کاملا تحقیر شده است. این درحالی‌است که این ماجرا عین واقعیت هستی انسان است. یا کتاب ویلیام گاردنر «جنگ علیه خانواده» بیان می‌کند که نگاه غربی به زن، خانواده را از بین می‌برد و ریشه خانواده را ساقط می‌کند. درواقع غرب، جنگی را علیه خانواده به راه انداخته است. انسانیت انسان نیز در این فرآیند به نابودی کشیده شده است. وقتی بحث همجنسگرایی یا ازدواج با حیوانات مطرح شده ادبیات جدیدی را وارد حیطه خانواده کرده که درواقع تحقیر انسان است و از حوزه زن و مرد خارج شده درواقع ازبین‌بردن شخصیت و تعالی انسان است.

هویت زن مسلمان ایرانی

اصلانی معتقد است که انقلاب اسلامی و پیام انقلاب اسلامی یک پیام نویدبخش برای جهان دارد و محوریت خانواده و هویت‌بخشی به زن و مرد است و امام‌خمینی احیاگر هویت زن در عصر معاصر است. درواقع امام‌خمینی این هویت را به رسمیت شناختند و آن را در خدمت پیشرفت و تعالی جامعه قرار دادند.

اصلانی به این موضوع اشاره می‌کند که زن می‌تواند عنصر فعال، کنشگر و بسیار اثرگذار در خانواده و جامعه باشد و این ارزشمندی این است که زن با هویت ذاتی تحولات اجتماعی را رقم بزند نه با بی‌هویتی. درواقع بی‌هویتی یعنی تحقیر انسان.

به گفته این کارشناس حوزه زنان، خانم جان فرانسیس، در نامه‌ای به زن مسلمان می‌نویسد: «شما زنان مسلمان عزت دارید. چندین سال در کنار همسران خود با آرامش زندگی می‌کنید اما ما بی‌هویت هستیم که سبب متلاشی‌شدن خانواده‌های‌مان شده است.»

او بر این باور است که درواقع دیدگاه انقلاب به زن نقطه‌ثقلی است که ما را از بقیه مجزا کرده است و به قول فرمایش مقام معظم رهبری ما طلبکاریم و دنیا باید به ما در حوزه زن و جامعه پاسخ دهد. این به خاطر نگاه حداقلی غرب به زن و جامعه است. درواقع عدالت جنسیتی کلاه جدیدی است که غرب بر سر زنان در غرب گذاشته است درحالی‌که هیچ‌گاه آنها قائل به هویت زنان و مردان در غرب نیستند.

منبع: روزنامه جام جم

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.