«طب سنتی چین» در کتاب‌فروشی‌های ایران

مبلغ/ کتاب «طب سنتی چین» به بررسی این طب می‌پردازد و می‌گوید: طب سنتی چین در مقابل علم پزشکی غرب از بین نمی‌رود و همواره جایگاه خاص خود را حفظ خواهدکرد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا، حق چاپ فارسی کتاب طب سنتی چین را چاینا اینترکنتیننتال پرس به انتشارات ققنوس واگذار کرده‌است.

طب سنتی چین، در مقایسه با طب سنتی سایر کشورهای جهان، با موانع چندان بزرگی روبه‌رو نشده و همواره در زندگی اجتماعی و حوزه سلامت مردم چین حضور داشته‌است. برخی می‌گویند که طب سنتی چین در موازات با پزشکی غربی و هم‌راستا با آن است. بسیاری از دانشمندان داخلی و خارجی نیز بر این باورند که دلیل این که علم پزشکی مدرن هرگز نتوانسته جایگزین طب سنتی چین شود این است که پزشکی غربی هنوز محبوبیت کافی به دست نیاورده است.

بنابراین طب سنتی به عنوان مکمل علم پزشکی، به ویژه در مناطق روستایی، هنوز مورد نیاز مردم است. از دیگر سو، محبوب‌ترین مراکز طب سنتی در توسعه‌یافته‌ترین شهرها قرار ندارند. مردم روستاها در هنگام بیماری به دنبال درمان‌های مدرن اند و مردم شهرهای بزرگ نیز از عفونت حاصل از معاینات پزشکی و عوارض سوءقرص‌ها و داروهای شیمیایی هراسان‌اند و به عمل جراحی نیز به سادگی رضایت نمی‌دهند. آن‌ها به امید یافتن درمان‌های طبیعی به طب سنتی روی می‌آورند. چنین نگرانی‌هایی روزبه‌روز در حال گسترش است. این پدیده را شاید بتوان رنسانس طب سنتی در چین معاصر به شمار آورد.

در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که طب سنتی چین در مقابل علم پزشکی غرب از بین نمی‌رود و همواره جایگاه خاص خود را حفظ خواهدکرد.

قسمتی از متن کتاب

وانگ شوهه و هوانگ فومی دو تن از معروف‌‍ترین طبیب‌های سلسله‌های وی و جین بودند. وانگ شوهه کتابی به نام کلاسیک نبض‌ها و هوانگ فومی نیز کتاب طب سوزنی و موکسادرمانی را تالیف کرده اند. هر دو کتاب‌های کلاسیک بسیار مهم بوده‌اند و امروزه هم از محبوبیت فراوانی بین مردم برخوردارند.

وانگ شوهه در شهر گائوپینگ در سلسله چین غربی به دنیا آمد وی سابقا وزیر طب دربار بود. از جمله دستاوردهای وانگ شوهه در زمینه طب می‌توان به گردآوری کتاب کلاسیک نبض‌ها بر اساس کتاب‌هایی از زمان چی‌‍بو تا زمان هوا توئو و همچنین مطالعه کامل موضوعات مطرح شده توسط ژانگ ژونگ‌جینگ و گردآوری آن‌ها در کتابی به نام رساله‌ای بر امراض سرد اشاره کرد.

هوانگ فومی در منطقه خودمختار نینگ‌شیا به دنیا آمد. او در تمام عمر از ضعف بدنی رنج می‌برد. به همین دلیل تصمیم گرفت زندگی‌اش را وقف مطالعه طب کند. فومی در سی و چهار سالگی فلج شد و سپس در چهل و دو یا چهل و شش سالگی به دلیل بادزدگی به مدت چندین ماه شنوایی‌اش را نیز از دست داد. وی در همین زمان شروع به درمان خود با ووشی سان کرد، ولی به جای بهبود، دچار مشکلات دیگری مانند تب در ناحیه قفسه سینه و شکم، بی‌قراری و کسالت، تشویش و پریشانی و سرفه شد. ولی هوانگ فومی هیچ گاه در اثر بخشی ووشی سان تردید نکرد. این نوع تفکر فاجعه‌بار بین عالمانِ سلسله‌های وِی و جین بسیار رایج بود.

در واقع، هیچ مدرکی مبنی بر معالجه بیماران به دست هوانگ فومی وجود ندارد. تنها چیزی که باعث شهرت وی در زمینه علم طب بود، کتابش با عنوان طب سوزنی و موکسادرمانی بود که در واقع محتوای ویرایش شده مجموعه مسائل طبی امپراتور زرد در خصوص طب سوزنی و موکسادرمانی بود.

کتاب طب سنتی چین نوشته لیائوچون و ترجمه چنگژی ما در ۱۵۱ صفحه با شمارگان ۷۷۰ نسخه در سال ۱۴۰۱ با قیمت ۵۸ هزار تومان توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.