تو می‌گی من اونو کشتم؟/ تک داستان منتخب هوشنگ گلشیری

مبلغ/ «تو می‌گی من اونو کشتم؟» مجموعه چهار داستان است که با آهنگ (ریتم) تند نوشته‌ شده‌ و مجموعه گفت و گوهایی (دیالوگ‌) است که مخاطب را مجبور به خواندن ادامه کتاب می‌کند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا، «تو می‌گی من اونو کشتم؟» از چهار داستان طاقت حرف راستو داری، در امتداد پل، فنجان آبی، تو می‌گی من اونو کشتم؟ تشکیل شده‌است. این مجموعه از داستان‌های شاخص احمد غلامی است که جز ریتم تند روایت که شاخصه سبک داستانی اوست، به دلیل دیالوگ‌محوربودن بسیار مورد توجه قرار گرفت و به‌عنوان تک‌داستان منتخب دوره پنجم جایزه ادبی هوشنگ گلشیری شناخته شد.

این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۳۸۴ در نشر افق منتشر شده بود و در این سال‌ها چندین بار تجدیدچاپ شده است.

احمد غلامی روزنامه‌نگار و نویسنده ایرانی است. احمد غلامی (متولد ۱۳۴۰) در ساوه زاده شد و به دلیل شغل پدرش، در دوران کودکی در شهرها و روستاهای زیادی به سر برد. او روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۶۰ با روزنامه اطلاعات آغاز کرد. دوران سربازی غلامی در جنگ گذشت و به همین دلیل جنگ موضوع بسیاری از آثارش شد.

کتاب‌های آدم‌ها، داستان‌های بادآورده، جیرجیرک، کفش‌هاش شیطان را نپوش و این وصله‌ها به من می‌چسبد تعدادی از آثاری است که توسط این نویسنده تالیف شده‌است.

قسمتی از متن کتاب

«چشمم به نیزار بود، صدای شکستن نی‌ها رو که شنیدم، برگشتم و شلیک کردم، تو می‌گی من اون رو کشتم؟»

«خرتوخر بود. از زمین و آسمون خمپاره می‌اومد. یه طرف این خاکریز رو هم دشمن گرفته بود. جنگ تن به تن بود. اولین بار بود که مجبور بودم بکشم یا کشته بشم. رفتم توی یه گودال، ولی فایده نداشت. آخر خط بود. گلوله بود که از بالای سرم می‌گذشت. رفتم تو کانالی که می‌خورد به تنگه ابو غریو… بوی جنازه اومد. »

«بی‌خیال، حرف رو بزن.»

«چند دقیقه اونجا نشستم و خودم رو خالی کردم. دیدم هیشکی به هیشکی نیس، راهم رو گرفتم و برگشتم عقب… بذار برم خاکش کنم. سرفرصت بقیه‌اش رو می‌گم.»

«تمومش کن بعد برو…»

«تنگه بوغریو پراز درختچه‌های سبز بود. دراز کشیدم، صدای پرنده‌ها می‌اومد. از جاده تدارکاتی هم فاصله داشتم، حتی صدای ماشین هم نمی‌اومد. زمین ماسه‌ای بود، معلوم بود که بهار تنگه پر از آب می‌شه یه باریکه آب هم از لای نیزار می‌گذشت. بلند شدم و دنبال آب راه افتادم. کاری نداشتم، دلم می‌خواس یه جوری سر خودم رو گرم کنم… تو فکرمی‌کنی این یارو رو من کشتم؟»

«چه فرق می‌کنه؟ می‌خوای برم یه خشاب روش خالی کنم به همه بگی من اون رو کشتم؟ دهن ما رو سرویس کردی…»

«چرا شاکی می‌شی؟ این بو کلافه‌ام کرده، اگه صبح خاکش می‌کردم همه‌چی تموم می‌شد.»

«تموم می‌شد؟»

مجموعه‌داستان تو می‌گی من اونو کشتم؟ با ۹۶ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۳ هزار تومان توسط انتشارات پیدایش منتشر شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.