خشم محافل مسلمان عربستان و خارج از آن از طرح بن سلمان در کوه احد

به گزارش «مبلغ» – محافل مسلمان عربستان از طرح ولیعهد سعودی برای ساخت مرکز پزشکی در کوه احد خشمگین هستند و آن را اقدامی برای از بین بردن هویت اسلامی دانستند.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، از طرح، ولیعهد سعودی در کوه احد خشمگین هستند و آن را اقدامی برای از بین بردن هویت و نماد‌های اسلامی و اقدامی نهایی برای عادی سازی کامل روابط با رژیم صهیونیستی دانستند.

طرح جدیدی که مقامات سعودی قصد اجرای آن را دارند، سبب بروز خشم گسترده‌ای در محافل مسلمانان عربستان و خارج از آن شد. به طوری که شبکه‌های اجتماعی مملو از دیدگاه‌ها و پیام‌های توئیتری در این باره شد، زیرا فعالان، علمای دینی و کاربران، این شبکه‌ها را محلی برای بیان شکایت ها، ابراز مخالفت و محکوم کردن این تصمیم دانستند.

برخی از کاربران با مطرح کردن سوالی درباره علت طرح جدید محمد بن سلمان برای احداث مرکز پزشکی در میان کوه احد در شهر مدینه منوره، گفتند چرا این محل برای احداث این مرکز انتخاب شده است؟ دیدگاه‌های متعددی در این باره مطرح می‌شود. برخی بر این باورند که این گام، اقدامی خصمانه وحساب شده علیه کوه احد محسوب می‌شود که به شعائر اسلامی مرتبط است و مقدس بودن آن در جسم و جان یک میلیارد مسلمان نهادینه شده است.

سعد الفقیه، رئیس جنبش اسلامی اصلاح عربستان گفت: «کوه احد کوهی است که نام آن در احادیث آمده است و همین موضوع مقدس بودن آن را نشان می‌دهد.»

برخی نیز بر این باورند که عربستان با قدرت برای از بین بردن نماد‌های اسلامی تلاش می‌کند؛ نماد‌هایی که به تاریخ و مقدسات مسلمانان مرتبط است و بن سلمان برای از بین بردن این کوه می‌کوشد. کاربران شبکه‌های اجتماعی این گام را جنایت علیه عشق به رسول خدا (ص) دانستند که فقط منافقان مرتکب چنین جنایتی می‌شوند. این کاربران برای محکومیت این اقدام، به حدیث پیامبر اکرم (ص) درباره کوه احد استناد کردند. در این حدیث آمده است: «إِنَّ أُحُدًا جَبَلٌ یُحِبُّنَا وَنُحِبُّهُ» (کوه احد کوهی است که ما را دوست دارد و ما آن را دوست داریم.)

برخی از فعالان هم تاکید کردند محمد بن سلمان درصدد از بین بردن هویت اسلامی است و این کار را در خدمت به طرح‌های صهیونیستی انجام می‌دهد. این اقدام، گام تکمیلی برای طرح عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است که به گفته برخی مسئولان سعودی، به زودی به شکل رسمی اعلام خواهد شد.

فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان گفت: «بدون تردید، توافقی برای عادی سازی روابط با تل آویو روی میز است و این موضوع از سال ۲۰۰۲ روی میز بوده است که طرح صلح عربی نامیده می‌شود. حتی پیش از آن، طرح نخست عربستان در سال ۱۹۸۲ چشم انداز‌های عادی سازی کامل روابط با “اسرائیل” را در ازای حل و فصل عادلانه مسئله فلسطین مطرح کرد.»

فعالان درباره خطر از بین بردن این نماد اسلامی هشدار دادند؛ زیرا کوه احد یکی از نماد‌های مهم دینی محسوب می‌شود و مسلمانان آن را نمادی مقدس می‌دانند.

مقامات در این خصوص توجیه کردند که طرح این مرکز برای خدمت به عمره گزاران و حجاج است و شامل درمانگاه‌های پزشکی، هتل، مراکزی برای ارائه خدات بهداشتی و درمانی و چندین سالن می‌شود. بدون تردید، هیچ کس در زمینه خدمت به حجاج اختلاف نظر ندارد؛ اما مناطق گسترده برای ارائه این خدمات وجود دارد و این کوه تنها مکان برای اجرای این پروژه نیست.

سوال مهمی که فعالان و توئیت نویسان مطرح کردند، به خطر باقی ماندن مسئولیت اماکن مقدس در دست کسی است که شایستگی حفظ و نگهداری این مکان مقدس را ندارد. هیچ کس حق ندارد میراث و مقدسات امت اسلامی را از بین ببرد. این موضوع اهمیت اداره اماکن مقدس اسلامی از جانب کمیته مشترک کشور‌های اسلامی را پررنگ‌تر می‌کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.