حرف‌های معنوی یک رییس جمهور اروپایی

مبلغ/ علی‌اکبر ناطق‌نوری رییس وقت مجلس، خاطراتی از سفر خود به ایتالیا نقل می‌کند که چکیده‌ای از آن در پی می‌آید.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا، ناطق نوری می‌گوید: یکی دیگر از سفرهایی که من در زمان مسئولیتم در مجلس داشتم سفر به ایتالیا بود. رییس مجلس ایتالیا آقای ویولانته سفری به تهران داشتند که به دنبال سفر ایشان به تهران، من هم به کشورشان سفر کردم.

ایشان در ایتالیا صرف‌نظر از شخصیت حقوقی‌اش به چند دلیل چهره‌ای مورد علاقه مردم است. یکی این که تقریبا رهبری مبارزه با مافیای مواد مخدر و غیره را در سالیان سال برعهده داشت و شنیده می‌شد که از نظر حفاظتی و امنیتی او بالاتر از رییس جمهور ایتالیاست. به لحاظ این که او با مافیای مواد مخدر بین المللی درافتاده است.

دیگر این که فردی متواضع، با ادب و اهل انصاف است.

سوم این که من خصوصیتی در او یافتم و آن این که اهل سیاسی کاری نبود. یعنی بسیار صریح و دور از کشمکش‌های سیاسی کار می‌کرد و بیش از همه چیز در جهت ایجاد ارتباط و توسعه، فراهم کردن زمینه آرامش در سطح بین‌المللی، فعالیت داشت.

محافظت از من

در محلی که برای بازدید رفته بودیم من خواستم بین آن ساختمان و جای دیگری را که باید بازدید کنیم پیاده بروم. در حالی که جمعیت زیادی آمده بودند و محافظین من هم نگران بودند باز به احترام من چیزی نگفتند.

محافظین خیلی جدی و قشنگ راه می‌رفتند و مردم را کنار می‌زدند. برای مردم هم پذیرفته شده بود که مهمان و مسوولی آمده است و محافظین آنها را کنار می‌زنند و هیچ هم ناراحت نمی‌شدند. یک مرتبه دیدم که یک آمبولانس پشت سر ما ایستاده و آژیر را روشن کرد تا از کنار ما رد شود. این محافظی که پیشرو بود و جلو می‌رفت یک دفعه برگشت و گارد گرفت و کلت خود را به سمت آمبولانس گرفت و فریادی کشید و می‌خواست شلیک کند.

دیگر محافظینی که اطراف بودند به من وصل شدند تا محافظت قوی داشته باشند. بعد که علت را پرسیدم گفتند: این محافظ ماموریت داشت مواظب قضایا باشد که کسی با ماشین برای عملیات انتحاری نیاید. بنابراین آمبولانس که آژیر کشید، این ها خیال کردند که می‌خواهد به این بهانه بیاید و به صف شما بزند، لذا این محافظ آماده بود تا شلیک کند.

چون رییس مجلس ایتالیا هم اهل مبارزه با جریانات مافیایی بود، حفاظت را فوق العاده گرفته بودند. محافظین آنها آنقدر قوی و درشت اندام بودند که حفاظت ما و محافظین ایرانی نزد آنها گم بودند.

حرف‌های معنوی یک رییس جمهور اروپایی

رییس جمهور ایتالیا هم در ملاقاتی که با او داشتم یک بحث معنوی را شروع کرد، یعنی در مسائل مادی هیچ صحبتی نشد. ایشان فقط پیرامون اخلاق، انسانیت و این که هویت انسانی دارد از میان می‌رود، خانواده تهدید می‌شود، اصالت خانواده از بین می‌رود و دنیای امروز انسانها را از معنویت دور می‌کند صحبت کرد.

ایشان گفت: هر وقت که به کشورهای اسلامی یا هر کشوری که اسلام در آنجا آثاری دارد می‌روم همان اول به مسجد و محرابش وارد می‌شوم و در آنجا خیلی احساس معنویت می‌کنم و به دعا می‌ایستم؛ بعد به دیگر کارهای خود می‌پردازم.

بازدید از رم

در مرکز و جنوب شهر رم که قدیمی‌تر است و ساختمان‌های سنتی و قدیمی وجود دارد زمین به مراتب گران‌تر از شمال شهر رم است که دارای ساختمان‌ها و خیابان‌های جدید است. علت این است که آنها به آثار باستانی و میراث فرهنگی ارزش فوق العاده‌ای می‌دهند و برای آن اصالت قائلند.

بافت شهر قدیم رم را این ها به هم نزده‌اند، کوچه‌های باریک و سنگفرش که در واقع همان کوچه باغ‌های معروف خودمان است را هم چنان در ایتالیا حفظ کرده‌اند.

انصافا آنها در حفظ میراث فرهنگی می‌کوشند. البته سود هم‌می برند. یکی از منابع درآمد ایتالیا همین توریست و حفظ همین آثار باستانی و میراث فرهنگی است که مردم به دیدن آن می‌آیند و از هر فرصتی هم برای جلب توریست استفاده می‌کنند.

آنها برای ساختمان‌های خود شناسنامه داشتند. مثلا می‌گفتند: این ساختمان جدیدی است و عمر آن ۲۰۰ یا ۱۵۰ یا ۱۰۰ سال است و بعضی دیگر هم که ۵۰۰، ۶۰۰ سال داشتند را قدیمی می‌نامیدند. آنها از همین میراث فرهنگی و توریست، درآمد بالای چند ده میلیارد دلاری در سال داشتند.

کشور کوچک، معنوی و پردرآمد

به واتیکان رفتم. وقتی از بالای کلیسای معروف واتیکان نگاه می‌کنید این منطقه خیلی هم وسیع نیست، اما یک کشور است و مقررات خاص خود را دارد و حاکمیت ایتالیا در آنجا وجود ندارد. از نظر سیاسی مستقل و تحت حاکمیت پاپ است. بودجه آنجا هم تنها توسط ایتالیا تامین نمی‌شود بلکه تمام دنیای مسیحیت در قبال آن مسوولیت دارد. بنابراین درآمد این کشور رقم بسیار بالایی است.

منبع: خاطرات علی اکبر ناطق نوری، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.