پروفسور لگن هاوزن تأکید کرد: لزوم مخاطب شناسی در جوامع غربی برای معرفی صحیح اسلام

مبلغ/ عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه جوامع غربی به دنبال توصیف کامل و صحیح از باورها و تاریخ اسلام هستند، بر لزوم مخاطب شناسی در پاسخگویی متناسب به آنان تأکید کرد و گفت: باید گوش شنوا باشیم برای حرف‌هایی که درباره‌ دین اسلام بیان می‌شود تا بتوانیم ذهنیت عرصه بین‌الملل پیرامون مسلمانان را درک کنیم و متناسب با آن پاسخگو باشیم.

به گزارش «مبلغ» به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دومین نشست از سلسله نشست‌های علمی ـ تخصصی بررسی آثار و شاخص‌های معرفی اسلام شیعی به عرصه بین‌الملل در جهان معاصر با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در سالن همایش‌های مجمع جهانی اهل بیت(ع) در قم برگزار شد.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان مدیر و ایده پرداز این نشست بود که به میزبانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و با همکاری مؤسسه البیان للتواصل و التاصیل، جامعة المصطفی(ص) العالمیة، دانشگاه ادیان و مذاهب، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، انجمن علمی ترجمه و زبان‌های خارجی حوزه‌ علمیه، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، مرکز بین المللی طلوع، مؤسسه بین‌المللی الهدی و مؤسسه بین‌المللی المرتضی(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مظفری، کارشناس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دبیر پنل اول این نشست تخصصی بود.

حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان، معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با موضوع بایسته‌های معرفی اسلام شیعه به غیر شیعیان و محمد لگن هاوزن، مترجم و چهره ماندگار فلسفه و عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با موضوع بررسی تطبیقی آثار معرفی اسلام و مسیحیت در غرب به ارائه دیدگاه های خود پرداختند.

وی در سخنانی، بیان کرد: مجمع جهانی اهل بیت(ع) در راستای معرفی اسلام شیعی به جهانیان، ۲ هزار جلد کتاب به ۳۶ زبان منتشر کرده و در اختیار علاقه‌مندان این حوزه قرار داده است.

وی درباره مشکلات انتشار مفاهیم اسلام شیعی در عرصه بین‌الملل گفت: معضل مهم این عرصه را می‌توان ترجمه بودن آثار دانست؛ چراکه مفاهیم به درستی منتقل نمی‌شوند و نارسایی الفاظ برای تفهیم معانی مشهود است.

فرمانیان در ادامه سخنانش، افزود: برای معرفی شیعه در دنیا نباید حتما به دنبال انتشار کتب مراجع عظام تقلید یا بزرگان بود؛ زیرا این آثار حاوی مطالب درون دینی یا ناظر به عقائد اهل سنت است و برای مخاطب جهانی مفید نیست.

وی با اشاره به اینکه باید به اقتضاء شرایط و دغدغه‌های فکری هر منطقه توجه کرد؛ راهکارهایی را برای تغییر سیاست مراکز دینی در این زمینه برشمرد.

فرمانیان خاطرنشان کرد: امیدواریم تشکیل یک کمیته هماهنگی بین مراکز دینی برای تولید و نظارت بر آثار اسلام شیعی در عرصه بین‌الملل حاصل این سلسله نشست‌ها باشد.

پروفسور «لگن هاوزن» عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) که موضوع بررسی تطبیقی آثار معرفی اسلام و مسیحیت در غرب را برای سخنان خود انتخاب کرده بود، گفت: باید گوش شنوا باشیم برای حرف‌هایی که درباره‌ دین اسلام بیان می‌شود تا در نهایت بتوانیم ذهنیت عرصه بین‌الملل پیرامون مسلمانان را درک کنیم و متناسب با آن پاسخگو باشیم.

وی در راستای ارتباط مؤثر نهادهای دینی داخلی و خارجی بیان کرد: برای مخاطب شناسی باید به سراغ مراکز اسلامی و نهادهای علمی در کشورهای مختلف برویم و از آنان برای انتشار مطالب متناسب با نیازهای مردم همان منطقه کمک بگیریم.

لگن هاوزن بیان کرد: بسیاری از کتب تألیف شده در شیعه، تنها مناسب مسلمانان است و به بررسی شبهات پرداخته در حالی که جامعه غرب ابتدا باید توصیف درستی از اسلام را بشنود و با تاریخ، اخلاق و معنویت شیعه آشنا بشود تا گرایش به آن پیدا کند.

وی در عین حال، تأکید کرد: جوامع غربی به دنبال توصیف کامل و صحیح از باورها و تاریخ اسلام هستند نه شنیدن ادله اثبات آن. در این زمینه درک درستی از فضای ذهنی آنان وجود ندارد.

در پنل دوم این نشست که با مدیریت عبدی‌پور، معاون بین‌الملل مؤسسه البیان للتواصل و التاصیل انجام شد، یوسف دانشور نیلو، دارای دکترای فلسفه دین از دانشگاه تورنتو و عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با موضوع اثر مطلوب معرفی اسلام شیعی با مقایسه آثار شیعه پژوهان غربی به ایراد سخن پرداخت.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود مگاترندهای مختلف شاید نتوان تنها یک کتاب در حوزه ی معرفی شیعه تألیف کرد و مناسب است مجموعه‌ای از کتب برای این امر منتشر شود.

یوسف دانشور نیلو ادامه داد: به جای پاسخگویی مستقیم به شبهات می‌توان فارغ از دیگری در بحث‌های کلامی، قدرت پیام را منتقل کنیم و در معرفی تشیع پیشنهاد می‌شود از روش دفاعیه نگاری استفاده کنیم.

وی افزود: نمی‌شود در حوزه الهیات مخاطب را در نظر نگرفت. هر چند ما باید هم فرم و هم محتوا را قوی انتخاب کنیم. امّا باید به موضوع مخاطب شناسی هم توجه ویژه‌ای داشت. راهپیمایی اربعین، عزاداری‌ها به خوبی می‌توانند محتوای معنوی را منتقل کنند. مسائل عمده جهانی را به خوبی تعیین کنیم و یک چارچوب الهیاتی شیعه تعریف کنیم که به دور از کلیشه نگاری به نحو جامع به معرفی تشیع بپردازد.

یوسف دانشور نیلو تأکید کرد: در تهیه و جمع بندی اثری جامع که بتواند تشیع را به طور جامع و کامل معرفی کند، بهره گیری از وجود و نظرات علماء و مراجع بسیار حائز اهمیت است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.