بازگشت حماس به دمشق پس از ده سال؛ پایان کابوس «بهار عربی»

مبلغ/ یک روزنامه لبنانی سفر هفته جاری برخی اعضای حماس به سوریه را پایان کابوس «بهار عربی» خواند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، اعضای حماس در سال ۲۰۱۱ و همزمان با جریانات موسوم به «بهار عربی» سوریه را ترک کردند اما دیروز هیأتی از این جنبش برای اولین بار پس از ده سال به سوریه رفت.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی تحت عنوان «حماس-دمشق؛ پایان کابوس بهار» نوشت، سفر هفته جاری مقاماتی از حماس در قالب هیأتی فلسطینی به سوریه و دیدار با «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور اعلام رسمی کنار گذاشتن اختلافات ده ساله میان حماس و دمشق بود؛ این دیدار با تلاش طرف‌های مختلف در محور مقاومت به منظور ازسرگیری روابط میان حماس و سوریه و تقویت حمایت از مقاومت فلسطین صورت گرفت.

در همین زمینه، منابع وابسته به حماس به روزنامه الاخبار گفتند، این گام تاریخی در روزهای آینده با گام‌های دیگری همراه خواهد شد که در نهایت به گشایش دفتر حماس در سوریه می‌انجامد. این منابع تأکید کردند، اعتمادسازی میان جنبش حماس و سوریه در دو سطح مردمی و رسمی به شکلی ثابت ادامه پیدا خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده، سفر هیأت حماس در سوریه چند ساعت طول کشید و طی آن دیدارهایی با مقامات سوری به منظور نزدیک کردن دیدگاه‌ها و بحث درباره گام‌های آینده، چگونگی حمایت از مقاومت فلسطین و نیز مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی و پروژه‌هایش انجام شد.

گروه‌های فلسطینی دیروز پس از دیدار با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در کنفرانسی مطبوعاتی شرکت کردند. «خلیل الحیه» عضو ارشد دفتر سیاسی حماس در این کنفرانس گفت: دیدار با اسد دیدار گرمی بود و وی از عزم خود برای ارائه حمایت همه جانبه به ملت فلسطین و مقاومت آن گفت.

وی تأکید کرد: دیدار با اسد روز باشکوهی است، حضورمان در سوریه را از سر می‌گیریم و با این کشور در حمایت از ملتمان و ثبات سوریه همکاری خواهیم کرد. الحیه افزود، دیدار با اسد نشان دهنده تجدید روحیه مقاومت در امت است و از اینجا به اشغالگر می‌گوییم که دیدار ما پاسخی به پروژه‌هایش است.

عضو حماس تصریح کرد: به بشار اسد تأکید کردیم که ما با سوریه، وحدت اراضی آن، دولت واحد و مخالف هر تجاوزی هستیم که آن را هدف بگیرد.

وی ضمن اعلام اینکه حماس با بشار اسد بر کنار گذاشتن اتفاقات گذشته به اتفاق‌نظر رسیده، افزود: با اجماع همه رهبران و ایمان به درست بودن این مسیر و نیز پشت سر گذاشتن گذشته، روابطمان با سوریه را از سر خواهیم گرفت.

الحیه در ادامه به شبکه «المیادین» گفت، با برادران سوری مقدمات حضور حماس در سوریه را پیگیری خواهد کرد.

وی ضمن اعلام اینکه حماس این تصمیم را به تنهایی گرفته، افزود، تصمیم مذکور را به اطلاع کشورهایی که با آنها رابطه دارد، رسانده است.

الحیه تأکید کرد، رابطه با سوریه به محور مقاومت قدرت می‌دهد.

وی ادامه داد: زمانی که تصمیم خود برای ازسرگیری روابط با سوریه را به برخی کشورهای اعلام کردیم از هیچ کشوری از جمله ترکیه و قطر مخالفتی نشنیدیم. اتفاقات گذشته و اشتباهاتش و نیز تمام اشتباهات فردی که حماس با آن موافق نبوده را کنار گذاشتیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.