۲۰ سال اشغال افغانستان؛ دموکراسی با جنگ به‌دست نمی‌آید

مبلغ/ یک شبکه خبری در وبگاه خود نوشت، اشغال بیست ساله افغانستان توسط ارتش آمریکا نشان داد دموکراسی را نمی‌توان با جنگ و اشغال به هیچ کشوری تحمیل کرد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، یک سال از خروج آخرین نیروهای آمریکایی از افغانستان می‌گذرد. در حالی که نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شده‌اند، هنوز رنج افغان‌ها پایان نیافته و مردم افغانستان از زمان تسلط طالبان بر این کشور با یک بحران انسانی شدید روبه‌رو هستند.

وبگاه شبکه خبری «سی‌جی‌تی‌ان» روز چهارشنبه در گزارشی نوشت، ۲۰ سال اشغال نظامی افغانستان توسط آمریکا را نمی‌توان به راحتی فراموش کرد زیرا منجر به از دست دادن حدود ۱۷۶۰۰۰ نفر شد. آمریکا جنایات بیشماری علیه غیرنظامیان مرتکب شد و ۴۶۳۱۹ غیرنظامی افغان قربانی جنگ آمریکا شدند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که هزاران نفر مجروح و معلول شده‌اند.

در کنار این تلفات انسانی، خروج بی‌نظم نیروهای آمریکایی از کشورنیز جالب توجه بود. ایالات متحده صدها شهروند افغان دارای گرین کارت و ده‌ها هزار افغان را که مستقیماً به ساز و کار ۲۰ ساله ارتش ایالات متحده کمک کردند در این کشور تنها گذاشت. خاطره افغان‌های مستأصل که یک هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده را در فرودگاه کابل تعقیب کردند هنوز زنده است.

دستاورد ۲۰ سال اشغال بی ثباتی و بدبختی بود

در ادامه این گزارش آمده است، جنگ ۲۰ ساله چه برای افغانستان به ارمغان آورد؟ بی‌ثباتی، خشونت، بدبختی و پشیمانی. آمریکا به افغانستان حمله و ادعا کرد که برای آزادی افغان‌ها مبارزه خواهد کرد. واشنگتن در مرحله اول جنگ به موفقیت نظامی دست یافت، اما در مرحله دوم نتوانست صلح، آرامش و ثبات را برای افغانستان به ارمغان بیاورد.

ایالات متحده به طور گسترده در ارتش افغانستان سرمایه گذاری کرد و بیش از ۸۰ میلیارد دلار برای تجهیز و آموزش سربازان و پلیس افغانستان هزینه کرد. برخی از منابع مالی برای رشوه دادن به سیاستمداران و جنگ سالاران افغان استفاده شد. اما در سال ۲۰۰۹، افغانستان در رتبه دوم فاسدترین کشور در شاخص فساد بین المللی قرار گرفت. به گفته «دفتر مبارزه با مواد مخدر و جنایت سازمان ملل متحد»، سهم افغانستان در تولید تریاک جهان در دوره اشغال به ۹۰ درصد رسید. ایالات متحده سرمایه گذاری هنگفتی را در زمینه نظامی در افغانستان انجام داد، اما این ابرقدرت نتوانست فساد را ریشه کن و نظم را در جامعه افغانستان برقرار کند.

اقتصاد افغانستان در زمان اشغال فرو ریخت

پس از ۲۰ سال جنگ، افغان‌ها به دلیل فروپاشی اقتصادی وعوامل دیگر با سختی‌های شدید روبرو هستند. قیمت مواد غذایی به طور سرسام آوری افزایش یافته است و ۹۵ درصد خانوارها با ناامنی غذایی مواجه هستند. بر اساس یک گزارش مورد حمایت سازمان ملل، تقریباً نیمی از کل جمعیت افغانستان، نزدیک به ۲۰ میلیون، نفر گرسنگی شدید را تجربه می‌کنند.

نگران کننده‌تر این واقعیت است که کمک‌های بین‌المللی دریافت شده توسط این کشور به شدت کاهش یافته است. به همین دلیل، برخی از کودکان افغان تقریباً هر روز از گرسنگی می‌میرند . یک سازمان پیشرو بشردوستانه، هشدار داد که حدود ۹.۶ میلیون کودک افغان ممکن است به دلیل تشدید بحران‌های اقتصادی در این کشور از گرسنگی بمیرند. افغان‌ها منتظر کمک جامعه جهانی برای رسیدگی به بحران غذا هستند.

دموکراسی را نمی‌توان با جنگ و اشغال به هیچ کشوری تحمیل کرد

این گزارش حاکیست، ایالات متحده با عدم آزادسازی ۷ میلیارد دلار از بودجه افغانستان به مجازات مردم افغانستان ادامه می‌دهد. در حالی که ایالات متحده این بودجه را دریغ می‌کند، جامعه افغانستان به سختی به لطف کمک‌های بشردوستانه کشورهایی مانند چین، قطر و عربستان سعودی زنده می‌ماند.

در خاتمه این گزارش آمده است، در مجموع، تهاجم ایالات متحده به افغانستان که با به اصطلاح «رویای دموکراسی» آغاز شد، به یک فاجعه برای جنگ منجر شد. صدها هزار کشته و جراحت برای خانواده‌های افغان به بار آورد.  امروز افغانستان ویران شده است. اگر هیچ اقدام فوری برای کمک به مردم افغانستان انجام نشود، بحران اقتصادی تشدید خواهد شد و گرسنگی جان افراد بیگناه بیشتری را خواهد گرفت. اشغال ۲۰ ساله افغانستان به وضوح نشان داد که دموکراسی را نمی‌توان با جنگ و اشغال به هیچ کشوری تحمیل کرد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.