رویه حقوقی مقابله با اهانت به مقدسات اسلام در غرب چیست؟

مدیر کل حقوق بین الملل وزارت خارجه : باید از اصل « منع سوء استفاده از حق» استفاده کنیم

مبلغ /برای مقابله حقوقی با چنین اقداماتی در وهله اول باید موضوعات به خوبی تبیین شوند و در مرحله بعد مجموعه این‌گونه رفتارها را به دادگاه‌های ملی در داخل خود کشورهای اروپایی ارجاع دهیم و از آنها دادرسی عادلانه و منع سوءاستفاده از حق و عدم تبعیض را مطالبه کنیم، زیرا مطالبه‌گری بسیار مهم است.

به گزارش مبلغ– سیدعلی موسوی، مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ایکنا، درباره توهین کشورهای غربی به مقدسات اسلام به اسم آزادی بیان و نحوه انجام برخوردهای حقوقی با اینگونه اقدامات گفت: در وهله اول نباید به این موضوع از بُعد حقوقی توجه شود بلکه ضرورت دارد ابعاد سیاسی، جامعه‌شناختی، روانشناختی و حتی راهبردی آن مورد بررسی قرار گیرد و سپس با بررسی دقیق این ابعاد می‌توان به علل ریشه‌ای رفتارهای معطوف به اهانت و توهین به مقدسات دینی پی برد.

وی افزود: اگر می‌خواهیم از بُعد حقوقی چنین رفتارهایی را مورد واکاوی و تحلیل قرار دهیم بایستی ابتدا سؤال شود علت سوءاستفاده از حق و مشخصاً حقوق بشر در جوامع غربی چیست؟ رقابت‌های داخلی جوامع غربی با اقلیت‌های مسلمان و حتی اقلیت‌های غیر مسلمان، باعث شده مجموعه‌ای از افراد برای برخورداری بیشتر از منافع و مطامع درصدد به انقیاد درآوردن گروه دیگری برآیند و در اینجا به مفهوم سوءاستفاده از حق متوسل می‌شوند.

مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: منع سوءاستفاده از حق یک اصل کلی در موضوعات حقوقی است و نبایستی از وجود حقی، سوءاستفاده شود. ولی در غرب برای اینکه دستیابی به مطامع و منافع به نوعی با توجیه قانونی همراه باشد شاهد سوءاستفاده از حق هستیم.

موسوی بیان کرد: برای مقابله حقوقی با چنین اقداماتی در وهله اول باید موضوعات به خوبی تبیین شوند و در مرحله بعد مجموعه این‌گونه رفتارها را به دادگاه‌های ملی در داخل خود کشورهای اروپایی ارجاع دهیم و از آنها دادرسی عادلانه و منع سوءاستفاده از حق و عدم تبعیض را مطالبه کنیم، زیرا مطالبه‌گری بسیار مهم است.

وی گفت: بعد از اینکه در محاکم ملی مطالبه‌گری صورت پذیرفت، باید ارجاع چنین موضوعات حقوقی به محاکم منطقه‌ای مانند دیوان اروپایی حقوق بشر در دستورکار قرار گیرد و سپس در مجامع بین‌المللی مانند شورای حقوق بشر سازمان ملل به آن رسیدگی شود.

مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه در پایان تأکید کرد: در زمینه مواجهه حقوقی با مقوله توهین به مقدسات اسلام حتماً همکاری‌های قضایی میان کشورهای اسلامی امری مهم و ضروری است و از سوی دیگر اگر همکاری‌های حقوقی میان کشورهای اسلامی با کشورهای غربی تحقق پیدا کند به نوعی می‌توان بخشی از این مشکل را حل کرد.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.