مراکش نمایش فیلم بانوی بهشت را ممنوع کرد

مبلغ/ دولت مراکش نیز نمایش فیلم تفرقه انگیز بانوی بهشت در این کشور که توسط یک سینمایی بریتانیایی تولید شده است ممنوع کرد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا به نقل از روسیاالیوم، مرکز فیلم مراکش تصمیم گرفت برای فیلم بانوی بهشت روادید اعطا نکند و همچنین از نمایش تجاری یا فرهنگی آن در این کشور جلوگیری کند.

این مرکز در اطلاعیه‌ای تصریح کرد که تصمیم مذکور بر اساس موضع شورای عالی علمی به ریاست محمد ششم پادشاه این کشور صادر شده است.

این اطلاعیه می‌افزاید که شورای عالی علمی آنچه در فیلم مذکور به کارگردانی الی کینگ و نویسندگی یاسر الحبیب ذکر شده است، به شدت محکوم می‌کند، زیرا مغایر با اصول پادشاهی مراکش است که در قانون اساسی آن مشخص شده است.

مدیریت مرکز فیلم مراکش تصمیم گرفته است که به این فیلم روادید اعطا نکند و از نمایش تجاری یا فرهنگی آن در قلمرو خاک این کشور جلوگیری کند.

همین منبع افزود: مقامات ذی‌صلاح در پادشاهی مراکش با احترام کامل به متون قانونی و نظارتی مربوط به بخش فیلم در این کشور به آثار سینمایی و سمعی و بصری خارجی اعم از فیلم‌هایی که در داخل یا خارج از کشور تصویربرداری شده است، مجوز می‌دهند تا آنها را از کشور سازنده وارد کرده و در سالن‌های سینمای داخل کشور اکران کنند، مگر اینکه با اصول و مقدسات پادشاهی مراکش مغایرت داشته باشد.

فیلم بانوی بهشت در ۳ ژوئن در بریتانیا به نمایش درآمد و شرکت سینمایی بریتانیایی «سینوورلد» پس از تظاهراتی که مسلمانان در مقابل سینماهای محل پخش آن ترتیب داده بودند، برنامه پخش این فیلم را لغو کرد.

بسیاری از کشورهای اسلامی از ایران تا عراق، پاکستان، مصر و …ساخت و پخش این فیلم تفرقه افکن را محکوم کردند.

بانوی بهشت (به انگلیسی: The Lady of Heaven) فیلم سینمایی با محوریت وقایع تاریخی صدر اسلام است. این فیلم در خلال نمایش جنایات گروه داعش، به وقایعی تاریخی همچون واقعه غدیر خم، هجوم به خانه حضرت علی(ع)، آتش زدن درِ خانه، و شهادت حضرت زهرا(س) می‌پردازد.

این فیلم، در مراحل پیش‌ساخت، مورد انتقاد و واکنش بسیاری از عالمان و مراجع تقلید شیعه قرار گرفت. برخی از عالمان شیعه، کمک به ساخت، پخش و دیدن این فیلم را حرام اعلام کرده و آن را عاملی تفرقه‌افکن بین شیعیان و اهل سنت دانسته‌اند.

عنوان این فیلم در سال ۱۳۹۵ شمسی، یَومُ الْعَذاب (به فارسی: روز آزار و شکنجه) اعلام شد و پس از تولید به بانوی بهشت تغییر نام یافت. بانوی بهشت از ۱۹ آذر ۱۴۰۰ (۱۰ دسامبر ۲۰۲۱) در سینماهای آمریکا اکران عمومی شد.

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، انتشار آن را در همه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در جمهوری اسلامی ایران ممنوع اعلام کرده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.