کیفیت حضور والدین از کمیت آن مهم‌تر است

مبلغ/ ایجاد صمیمیت هرچه بیشتر در خانواده از دغدغه‌های همیشگی والدین به خصوص مادران است. چون صمیمت هرچه بیشتر در خانواده به رشد فکری و عزت نفس همه اعضای خانواده کمک خواهد کرد و محیط امن‌تری را برای آن ها خواهد ساخت.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، در هر جامعه‌ای اگر رصد و وضعیت سنجی مناسبی در مورد امور تربیتی صورت گیرد، بهتر می‌توان آسیب‌ها را بررسی کرده و فرهنگ‌سازی‌ لازم صورت گیرد. به عنوان مثال در مقوله ارتباط پدر و مادر با فرزندان باید نقاط ضعف و مساله را پیدا کرد و درباره آن فرهنگ سازی کرد و از طریق رسانه نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم .طبق نظر محققان بیش از ۷۰ درصد اطلاعات ما از طریق تلویزیون منتقل می شود، در کنار رسانه های دیداری رسانه های شنیداری و مکتوب را نیز باید در نظر گرفته و بر حسب بهره مندی از ظرفیت رسانه‌ها در زمینه تغییر وجه ذهنی فرهنگ‌های نامناسب اقدام کرد. رسانه نقش ارزنده‌ای دارد و مسوولان نسبت به حل گره‌های تربیتی و عدم مهارت‌های تربیتی فرزندان می‌توانند از طریق رسانه آگاه‌سازی داشته باشند. به همین بهانه با کتر راضیه میرعلی ملک دکتری مطالعات زنان و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده و استاد حوزه و دانشگاه گفتگو کردیم.

چه راهکارهایی را برای افزایش صمیمیت در بین افراد خانواده می‌توان در نظر گرفت؟

یکی از نکات بسیار مهم این است که ما در حوزه ارتباطی دچار مشکلاتی هستیم و آن هم عدم مهارت‌های ارتباطی است که متاسفانه ضربات زیادی را به پیکره خانواده زده است، لذا اگر نتوانیم ارتباط خوبی با اعضای خانواده برقرار کنیم این مسئله، موجب کاهش صمیمیت در بین افراد خانواده می‌شود ، لذا  همه افراد خانواده باید مهارت‌های مختلف اعم از مهارت های رفتاری، گفتاری و شنیداری را یاد بگیرند، به عنوان مثال در بحث مهارت‌های شنیداری باید زوجین برای فرزندان خود گوش شنوا باشند و نحوه شنیدن درست را فرا بگیرند و در مهارت های گفتاری در بکار بردن کلمات با بار های منفی خودداری نموده،  خوش زبانی و محبت کلامی را در حد معقول بکار گیرند.

نوع نگاه و کلام اعضای خانواده در منزل، می‌تواند در ایجاد صمیمیت نقش بسیاری داشته باشد و داشتن این مهارت‌ها، گام اول برای افزایش صمیمیت در  بین اعضای  خانواده است ، در خانواده متعادل  توجه به تفاوت‌های جنسیت و سن افراد وجود دارد.

در آموزه های اسلامی در راستای افزایش صمیمت در بین اعضای خانواده، نسبت به جایگاه و جنسیت افراد  و همچنین نحوه برخورد آنان با یکدیگر، راهکارها و تاکیدات فراوانی ارائه شده‌است، لذا یادگیری مهارت‌های ارتباطی اسلامی و روانشناختی است.

برای بهم نخوردن صمیمیت در خانواده هنگام تعارضات و اختلاف نظرها باید چه کار کرد؟

برای حل این موضوع نیاز به کسب مهارت وجود دارد. چون این امر در افزایش صمیمیت و کاهش مسائل خانواده ها بسیار موثر می باشد. اختلاف سلیقه در همه جا وجود دارد، اما اینکه مهارت حل مسئله و تعارض را نداشته باشیم، یک مقوله مهم است، لذا در بسیاری از مواقع افراد از مشاوران کمک می‌گیرند و با مطالعه و استفاده از ابزارهای مختلف سعی در حل مسائل دارند، لذا یکی از بهترین تکلیف ها برای خانواده‌ها یادگیری مهارت حل مسئله است.

یکی از نکات مهم در خانواده این است که باید از بودن در کنار یکدیگر لذت ببریم و لحظات با هم بودن را قدر بدانیم، نباید عدم توجه به این نعمت‌های دائمی که شامل وجود همسر و فرزندان می‌شود ما را از این نعمت بزرگ  باهم بودن غافل نماید.

نقش فرزند در افزایش شادکامی والدین چیست؟ و آیا فرزندآوری شادکامی والدین را به دنبال دارد؟

طبق آیات الهی پیامبران بزرگ همواره برای نعمت فرزند صالح  دعا می­کردند، در روایات الهی نیز  از نظر اهل بیت فرزندآوری شادکامی والدین را به دنبال داشته است. طبق تحقیقات صورت گرفته نیز  از لحاظ روحی در خانواده‌هایی که فرزندان بیشتری وجود دارد، از شادی و شادکامی بیشتری برخوردار می­باشند.

گاهی سوال می شود که فرزند آوری و تربیت فرزند سختی هایی را نیز به همراه دارد و این امر چگونه باعث شادکامی است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بسیاری از شادی‌ها در حال حاضر به سختی‌ها گره خورده است، به عنوان مثال یک سفر با سختی هایی همراه است، اما با توجه به شادی که در درون آن نهفته است، سختی ها را به تن خریده و  اقدام به سفر می‌کنیم، به طور کلی همه شادی‌های عالم سختی‌هایی را همراه دارد و فرزندآوری و فرزند پروری نیز از این امر مستثنی نیست، لذا می توان گفت فرزند اوری و فرزند پروری یک موضوع سخت و شیرین است.البته ما به شرطی می‌توانیم تداوم شادکامی را در زندگی و در کنار فرزندان داشته باشیم که مهارت تربیت فرزند را نیز کسب نماییم،  برخی از والدین اعتقاد دارند که فرزندشان باید طرف یکی از والدین باشد و یا در تربیت فرزند نسبت به محبت وی افراط و تفریط می‌کنند که همه این امور از  خطاهای بزرگ تربیتی است که نباید رخ دهد. به عبارت دیگر داشتن مهارت درست در تربیت فرزندان  از ایجاد اختلافات جلوگیری  و شادی و نشاط را در خانواده افزایش می دهد.

از نگاه فرزند اگر بخواهیم پدری و مادری کردن را ببینیم فرزندان به چه نوع والدینی احساس نزدیکی و صمیمت بیشتر می‌کنند؟

فرزندان بیش از هر چیز باید کیفیت وجود و حضور والدین را درک کنند ، گاهی  والدین در راستای ایجاد آسایش بیشتر ، و تامین تجملات افراطی، آرامش خود و فرزندان را قربانی می کنند و به یک مادر و پدر مکانیکی تبدیل می شوند. گاهی پدران فقط نقش نان آوری داشته و بعلت مشغله های کاری توان رسیدگی به امور تربیتی و روحی فرزندان را از دست می دهند، به طور کلی کیفیت بودن با فرزندان حتی از کمیت ان مهم تر است.امیدواریم که با کسب مهارت‌های بیشتر در تربیت فرزندان استحکام خانواده ها بیشتر شده و حس خوب زندگی در بین آنان همواره در جریان باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.