ویدئو| ما، رسانه و دوران پساحقیقت/ وقتی تشخیص حقیقت از خبر جعلی مشکل می‌شود

مبلغ/ به‌نظر برخی پژوهشگران اجتماعی، ما اکنون در دوران پساحقیقت زندگی می‌کنیم؛ چراکه در این عصر تمایز بین اخبار حقیقی و جعلی بسیار دشوار شده است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس؛ به‌نظر برخی پژوهشگران اجتماعی، ما اکنون در دوران پساحقیقت زندگی می‌کنیم؛ چراکه در این عصر تمایز بین اخبار حقیقی و جعلی بسیار دشوار شده است. درست است که جهان به سمت شفافیت حرکت می‌کند اما در مقابل، اخبار و اطلاعات جعلی هم به همان اندازه و یا بیشتر رشد کرده و باورپذیر شده و توان قضاوت و تصمیم را تضعیف کرده است.

دوران پساحقیقت، دورانی است که احساسات و باورهای شخصی بیش از حقایق عینی بر شکل‌گیری افکار عمومی تأثیر می‌گذارد. در این دوران مرزهای بین حقیقت و دروغ، وهم و واقعیت و صداقت و ناراستی تار می‌شود. پساحقیقت به این معنی نیست که حقیقت اهمیتی ندارد بلکه به این معناست که راهکار و شیوه عمومی برای دریافت و درک حقیقت تغییر کرده است و درکل دسترسی مفرط به اطلاعات از حساسیت افراد نسبت به حقایق کاسته است. در این دوران رابطه مخاطب و رسانه هم تغییر کرده و مخاطب می‌تواند مستقیماً به رسانه واکنش نشان دهد و آن را تأیید یا رد کند. مهم‌ترین مسئله این است که مرز بین رسانه و مخاطب کمرنگ شده است، چراکه مخاطب هرلحظه می‌تواند خودش به رسانه تبدیل شود یا در انتشار اخبار سهیم باشد. یادمان باشد که برای رفتار صحیح در این جهان تغییر شکل یافته باید نسبت به شناخت آن تلاش و توجه کنیم.

در ادامه ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.