دلایل عدم تمایل جوانان برای ازدواج چیست؟ / تجرد ۱۲ میلیون جوان در کشور!

مبلغ/ تغییر نگرش‌های فرهنگی و مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه، منجر به این شده تا جوانان اشتیاق خود برای ازدواج را از دست بدهند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از آنا، در گذشته وقتی جوانان به سن ازدواج می‌رسیدند به‌راحتی متأهل می‌شدند اما امروزه موضوع ازدواج جزو موضوعاتی محسوب می‌شود که کمتر کسی می‌تواند به‌راحتی به آن دست پیدا کند. مسائل فرهنگی و اقتصادی دو پارامتری است که به دلیل تفاوت با گذشته موجب این شده تا سن ازدواج در کشور بالا رود، به‌طوری‌که طبق اعلام مرکز آمار در حال حاضر ۱۲ میلیون جوان مجرد هستند درحالی‌که سن آن‌ها ۳۰ سال را رَد کرده است. از طرفی ۳ میلیون نفر نیز با اینکه بالای ۵۰ سال سن دارند اما مجرد هستند.

ازدواج یک مسئله فرهنگی در کشور محسوب می‌شود و تغییر نگرش‌های فرهنگی درباره ازدواج امروز منجر به افزایش مجردها در کشور شده است. امروزه پسرها تنوع‌طلب شده‌اند و آموزشی در قبال تعهد و مسئولیت اجتماعی ندیده‌اند و در کشورهای غربی افراد فقیر و کسانی که از نظر مالی مشکل دارند، به سمت ازدواج نمی‌روند اما در کشور ما افرادی هستند که اتفاقاً ثروتمند بوده اما به دلیل مسائل فرهنگی دور ازدواج را خط کشیده‌اند. البته که مشکلات اقتصادی نیز یکی از عوامل مهم در عدم تمایل جوانان برای ازدواج محسوب می‌شود. امروزه خانواده عروس در تهیه جهیزیه و خانواده داماد برای تأمین مسکن با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

تغییر نگرش فرهنگی جوانان را از ازدواج دور کرده است

از طرفی وام ازدواج هم آن‌چنان نیست که بتوان به آن اتکا کرد. تازه این در حالی است که برای دریافت وام ازدواج، موانعی که بانک‌ها پیش روی جوانان قرار می‌دهند برطرف شده باشد. به‌هرحال جوانی که امروز بیکار است و اگر هم کاری داشته باشد، کاری با درآمد ثابت و پایدار ندارد، چطور می‌تواند به موضوع ازدواج فکر کند؛ بنابراین دو فاکتور تغییر نگرش‌های فرهنگی و مشکلات اقتصادی، جوانان را از مقوله‌ای به نام ازدواج دور کرده است. نکته‌ای که مورد تأیید علیرضا محمدی جامعه‌شناس نیز است.

این جامعه‌شناس می‌گوید: «امروزه مسائل اقتصادی به موضوعی تبدیل شده است که جوانان را از ازدواج دور کرده است و از طرفی تغییر سبک زندگی نیز در عدم تمایل جوانان به ازدواج بی‌تأثیر نیست. در گذشته تنها فاکتوری که موجب تغییر اساسی در زندگی می‌شد بحث ازدواج بود اما جوانان، امروز ترجیح می‌دهند به تمام علایق شخصی خود برسند و بعد به سمت ازدواج می‌روند. بدان معنی که جوانان ترجیح می‌دهند در سنین بالا به فکر ازدواج بیفتند.»

وی ادامه می‌دهد: «جوان بیکار امروز به دنبال دست‌وپا کردن شغلی برای خودش است و طبیعی است که وقتی بیکاری در کشور وجود داشته باشد، سن ازدواج نیز بالا می‌رود. مشکل اقتصادی قابل حل است اما وقتی نگرش فرهنگی در جامعه‌ای تغییر کند سخت می‌توان جلوی گسترش آن را گرفت؛ بنابراین مسئولان باید در کنار چاره اندیشیدن برای حل مشکلاتی نظیر بیکاری و مسکن، فکری هم برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی بین جوانان کنند.»

پرواضح است، اشتیاقی که در گذشته بین جوانان برای ازدواج وجود داشته امروزه به دلایلی که به آن به طور اختصار اشاره شد از بین رفته است و امید است تا در دولت جدید حمایت‌های جدی از جوانان صورت گیرد تا با برطرف شدن موانع ازدواج این افراد نیز در سنی که باید ازدواج کنند، به فکر این مقوله بیفتند تا شیرینی زندگی‌شان دوچندان شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.